Nadelen vrije school: ervaring?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door bunchy, 6 nov 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gootje1988

    Gootje1988 Fanatiek lid

    5 apr 2017
    4.844
    2.838
    113
    Dat wel ze worden lichtelijk gestuurd maar wat ik het meest rare vond was dat als mijn dochter iets niet snapte en er hing een bepaald bordje dat ze niks mochten vragen aan de juf.
    Daardoor vergat ze als ze wel dingen mocht vragen wat ze nou wou vragen en wist ze het uiteindelijk nog niet.

    Ik hou dan wel op hier met praten ;) wil ook geen topic vervuilen
     
    Neskio vindt dit leuk.
  2. Neskio

    Neskio Fanatiek lid

    5 mrt 2017
    2.992
    2.473
    113
    Vrouw
    NB
    Oja kan me voorstellen dat dat niet voor ieder kind is. Sowieso zal het inderdaad erg verschillen per kind maar ook per school denk ik.
     
  3. Gootje1988

    Gootje1988 Fanatiek lid

    5 apr 2017
    4.844
    2.838
    113
    Klopt. Voor de mijne was het dus echt niks. Wel vond ik de sfeer echt super op de school daarom koos ik er ook deels voor.
     
  4. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Fijn om dit te lezen hoor het niet veel om me heen. Zoon zit op dalton onderwijs daar word ook wat meer zelfstandigheid (en samenwerken) verwacht dan regulier onderwijs maar wel met vaste structuur. De lesuren duren 75 minuten ipv 45 minuten. Elke les ziet er hetzelfde uit. 5 minuten opstarten, 25 minuten uuitleg klasikaal, 20 minuten werken in stilte nav uitleg, 25 Minuten eigen invulling. daarin kunnen ze samenwerken aan het huiswerk dat is opgegeven of alvast leren voor een toets, vragen stellen aan de docent. Of lantefanteren dat is dat stukje zelfstandigheid hoe vul je je tijd nuttig in of niet. Daarnaast hebben ze elke dag 1 lesuur van 45 minuten en dat is een dalton uur. daarin mogen ze zelf inschrijven in welk lokaal ze gaan zitten (elk lokaal heeft een vakdocent en er is een stilte lokaal) ook daar wod zelfstandigheid verwacht. Ga je 45 minuten lang op je ipad spelletjes spelen, ga je gymen of ga je naar de docent van het vak waar je moeite mee hebt om nog wat uitleg te vragen. Ga je alvast huiswerk maken met vakdocent als backup bij vragen of ga je in het stikte lokaal lezen of leren voor een toets. Zoon had als advies VWO maar wilde graag met vrienden samen naar de HAVO/VWO klas. Na lang twijlen besloten dat dit goed was en dat icm van het dalton onderwijs is voor hem de beste keuze ooit! Hij doet in de zelfstandige tijd in de les veel, maakt goede keuzes tijdens de dalton uren elke dag en heeft sinds start dit schooljaar thuis nog niet langer dan 30 minuten op 1 dag aan zijn schoolwerk gezeten en doet in het weekend niets. Op zijn cijferlijst staat hij tot nu toe een 6 en voor de rest 7'ens en 8'en. Eigenlijk voelt het voor hem of hij dit met 2 vingers in zijn neus aan het doen is, hij hoeft zijn best er niet voor te doen. Ik heb een super gelukkig kind want hij hoort geen gemopper van ons dat hij nog huiswerk moet doen of moet leren en daarom heeft hij na school alle tijd van de wereld om te sporten en buiten te spelen. Als het aan mij ligt mag hij zodra de keuze havo of vwo komt de keuze voor Havo maken als dat betekend dat hij zoveel tijd over houd voor leuke dingen en hij daardoor met zoveel plezier naar school blijft gaan.

    Ook nog een Voordeel van het dalton onderwijs, door de lange lesuren hebben ze maar maximaal 4 lesuren op een dag + daltonuur dus nooit zware rugtassen (vanaf de 3e klas worden dat langere dagen met maximaal 5 lesuren op een dag)
     
    Knuffelmonster, Dubbelgeluk en Cindy1977 vinden dit leuk.
  5. MinnieMouse94

    MinnieMouse94 Niet meer actief

    Oh maar dat is hier op de reguliere basisschool waar ik werk soms ook wel hoor. De eerste drie minuten na de instructie eerst zelf aan de slag voor je je blokje op het vraagteken zet. Gewoon om te stimuleren zelf door te zetten bij een moeilijke vraag. Maar goed, ik weet niet hoe lang zo'n bordje er hangt bij je dochter op school.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  6. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.501
    8.353
    113
    Bij Montessori en Jenaplan zitten vaak meerdere groepen bij elkaar (dat is bij de vrije school niet zo), waardoor kinderen inderdaad wel eens moeten wachten als de juf bv. met een andere groep bezig is. Voordeel van de groepsamenstelling én de visie is dat kinderen elkaar onderling vaak uitstekend kunnen helpen. Het moeten uitstellen van vragen ed komt in het regulier onderwijs ook wel eens voor, ook om kinderen te leren het soms zelf te proberen of hun behoefte ‘uit te stellen’ ed, maar je moet natuurlijk wel monitoren dat dat goed gaat!
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  7. Cindy1977

    Cindy1977 VIP lid

    12 mei 2017
    7.933
    12.186
    113
    @GossipGirlxoxo .... Ow daar had ik eig nog nooit mezelf in verdiept, Dalton, maar klinkt ook goed eig! Goed uitgelegd ook!
     
  8. bunchy

    bunchy VIP lid

    21 aug 2009
    6.432
    483
    83
    Mmm dank jullie wel. Toch heb ik nog steeds niet echt een helder bad vd vrije school volgens Steiner.
    Ik hoor vaak terug een warm bad, niet enkel oog voor de cognitieve ontwikkeling,
    Aandacht voor natuur, seizoenen...
    Maar verder kom ik niet.
    En type ouders? Hoog opgeleid en heel links, niet om materie, buitenkant geven?
     
  9. Cindy1977

    Cindy1977 VIP lid

    12 mei 2017
    7.933
    12.186
    113
    Mag ik vragen wat de ouders er toe doen?
     
  10. bunchy

    bunchy VIP lid

    21 aug 2009
    6.432
    483
    83
    Dat was een opmerking die hier geplaatst werd en wel mijn nieuwsgierigheid geprikkeld heeft.
    Wel fijn om te weten.. voelen wij als ouders ons er thuis?
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  11. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.501
    8.353
    113
    Op internet is natuurlijk veel te vinden, bv. https://www.vrijescholen.nl/ en ik zou zeker de site en de schoolgids van de vrije school waar het om gaat goed doorlezen en er vóóral ook een keer gaan kijken (zoals ik bij iedere school waar je je kind eventueel naar toe wil laten gaan zou doen).
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  12. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.501
    8.353
    113
    Ik zou zeggen: ga eens vlak voor de begintijd en als de school bijna uit is langs. :)

    En voel je je thuis bij de mensen in je sociale omgeving waar je in je openingspost over schreef? Hun kinderen gaan ook naar de vrije school, toch?
     
  13. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.501
    2.398
    113
    Mijn dochter heeft ooit muziekles gehad in de vrije school.
    Ik vind het er erg zweverig. Wat ik wel goed vind is dat ze regelmatig het bos in gaan (in de onderbouw).
    De juffen werden er juffies genoemd. Ouders zagen er uit als nogal kleurrijke types, beeld wat ik heb van kunstenaars.
    Maar er zitten allerlei type mensen op die school, dus het gaat vooral om het gevoel dat je hebt bij een school en uiteindelijk of je kind er gelukkig van wordt.
     
  14. 2jongensmama

    2jongensmama Fanatiek lid

    17 jan 2020
    3.847
    3.624
    113
    Vrije scholen zijn vaak erg streng. En helemaal niet vrij in hun onderwijs. De naam vrije school , komt uit vrij van staats bemoeien. (Want ondertussen niet meer zo is, als je daar opzoek naar bent, moet je gaan kijken voor democratische scholen zonder staatssteun). De vrije school volgt daarnaast de overtuiging van Steiner / antroposofie. Dat moet ook bij je passen.. Ria Blom heeft bv een boek geschreven over een antroposofische methode bij baby's. (Veel mensen zijn daar hard op tegen, omdat het het laten huilen is van baby's).

    Op een vrije school is hoge ouder inzet vaak en groot stuk creatieviteit, je maakt zelf seizoenstafels, viert en kent de jaarfeesten en hun verhalen, je maakt zelf kado's voor bv Sint in de klas.

    Verder hangt Steiner aan dat kinderen zo jong mogelijk zelf in het leven moeten staan, zo der beïnvloeding/afhankelijkheid van ouders. Betekend vrij jong stoppen met borstvoeding, zelf leren slapen, zelf ontwikkelen. De nadruk ligt op de zelf ontwikkeling van een kind.

    Vrije school en Montessori is echt heel anders.

    Veel is ook per vrije school afhankelijk. Je he t vrije school die ontzettend streng Steiner aanhangen en vrije scholen die wat losser zijn.

    Qua type ouders , er komt vanalles, net als op regulier. Heel divers. Overeenkomstig is wel dat ze allemaal Steiner volgen (grotendeels).
     
  15. 2jongensmama

    2jongensmama Fanatiek lid

    17 jan 2020
    3.847
    3.624
    113
    Hier trouwens bewust geen vrije school.

    1. Ze ontvangen staatssteun
    2. Te streng
    3. We voelen ons toch niet super thuis bij Steiner.

    We hebben getwijfeld tussen democratische school en regulier en zijn uiteindelijk voor regulier gegaan. Mocht m'n kind vast lopen, kijken we wel veel verder.
     
  16. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Over het algemeen (hier is een vrije school opgestart en het eerste jaar zaten ze in het gebouw van onze school) zijn het vrijwel allemaal: "de-buitenkant-boeit-niet-types,". Ik dacht eerst dat het een beeld was wat ik zelf had, maar hier bleek het echt zo te zijn. Qua kleding van die modelloze spijkertuinpakken met daarop: "o hee mijn man heeft nog een trui liggen, laat ik die aantrekken":roflmao:
    En allemaal, zonder uitzondering een bakfiets met bloemenslingers:D (maar dat kan een heel groot toeval zijn geweest;)
    Maar mij zou dat niet zo boeien, ik denk wel dat ik en mijn kinderen (en zeker mijn man in pak) er qua kleding opgevallen zouden hebben.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  17. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.501
    8.353
    113
    @2jongensmama: De mensen die ik ken zijn juist van zolang mogelijk borstvoeding geven, soms voor samen slapen en zeker niet voor laten huilen (tenzij een kind het nodig heeft, die kinderen zijn er ook). En volgens mij is dat niet in strijd met de antroposofie.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  18. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.057
    3.523
    113
    Vrouw
    #38 Feye, 7 nov 2020
    Laatst bewerkt: 7 nov 2020
    Ben je er al wel eens wezen kijken? Dan wordt je denk ik veel meer duidelijk over de manier van onderwijs geven. Het antroposofische moet echt wel bij je passen vind ik: lichaam, ziel en geest vormt je. Meer aandacht voor creativiteit en talent (stimuleren, ontwikkelen).
    Het leren gebeurt ook op een creatieve (bewegende) manier. Als ouder ben je heel betrokken. Verplichte leeractiviteiten in avonden en weekenden. Jaarfeesten zijn volgens mij leidraad voor de thema's.
    Wij zijn er wezen kijken voor de oudste. Wat mij opviel:
    De kleuterklassen: geweldig. Heerlijk huiselijk, mooi speelmateriaal, knus, etc. In klas 1 (groep 3?) zaten ze op bankjes in de klas (geen tafels), zodat ze bewegend konden leren. Letters leerden ze door van bank naar bank te springen (?). Hoe hoger ik bij de klassen kwam, hoe minder ik kon volgen waar het onderwijs over ging. Dit was voor mij een teken om het niet te doen.

    Hier staat de school in een (opgeknapte) achterstandswijk. De kinderen komen gedeeltelijk uit het nieuwere gedeelte van de wijk, maar ook uit de rest van de stad en omliggende plaatsen.
    Onze basisschool staat er naast en is een echte school uit de wijk, allerlei culturen door elkaar. Dat zie ik op de vrije school niet.
    Edit: dat laatste komt wellicht ook door de ouderbijdrage. Ze vragen tussen de €175 en €400 per kind per jaar.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  19. Maslov

    Maslov Fanatiek lid

    11 apr 2019
    1.200
    3.395
    113
    #39 Maslov, 7 nov 2020
    Laatst bewerkt: 7 nov 2020
    Wat @2jongensmama ook al zegt, Vrije Scholen (oftewel scholen die zijn gefundeerd op de antroposofische leer), zijn niet vrij in hun onderwijsprogramma. Ook is er helemaal niet zoveel ruimte voor creativiteit, de kinderen krijgen vaak allerlei vormen van kunstnijverheid en handenarbeid waaruit 30x hetzelfde resultaat komt. Dat noem ik geen creativiteit, dat heeft meer met ambacht te maken. Ook mooi hoor, maar niet creatief.

    Ik zou me eerst eens verdiepen in de pedagogische visie van dergelijke scholen. Hou er rekening mee dat je kind mythen te horen gaat krijgen over dood en wedergeboorte. En dat het euritmie gaat krijgen. Nederlands en rekenen hebben in het antroposofische onderwijs een ander gewicht dan in het regulier onderwijs, wat erin resulteert dat kinderen van vrije scholen vaak wat lager scoren op rekenen en taal, maar ze hebben dan wel weer meer ontwikkeling doorgemaakt op andere gebieden. Vind je dat belangrijk?

    Edit// antroposofie is wel echt een levensbeschouwing. En in NL ligt de mate waarin deze levensbeschouwing de pedagogische visie en de inhoud van het programma bepaalt, ver uiteen per school. Meestal is het wel ingericht op het vierledig mensbeeld.
     
    2jongensmama, citroenrasp en NiekeKris vinden dit leuk.
  20. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.251
    19.012
    113
    Grappig hoe dat kennelijk verschilt per stad.
    Mijn zus heeft mode gestudeerd, en neefje zat dus op een "vrije kdv". Veel van haar studiegenoten van destijds hebben hun kinderen nu op de vrije school zitten. Uiteindelijk wel in de artistieke hoek maar absoluut niet uiterlijk boeit niet-types.
     
    tuc vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina