Nagel te ver los van het vel

Discussie in 'De lounge' gestart door Nina Sanders, 23 mei 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Dit klinkt een beetje raar, maar ik heb vandaag een vinger gestoten en dan echt precies met mijn nagel tegen het oppervlak. Het is me een raadsel waarom mijn nagel niet is ingescheurd of de lak er vanaf is komen zetten, maar nu is wel mijn nagelbed zeg maar wat meer los gekomen van mijn vinger. Kan het lastig uitleggen. Normaal zit je nagel vast net onder de witte rand, maar nu dus verder. Naast het feit dat ik er niets van zie als ik eronder probeer te kijken (want ze zijn gelakt), doet het enorm zeer o_O. Bij elke aanraking voelt het alsof het verder los scheurt, al denk ik dat dat wel meevalt. Iemand dit ook wel eens gehad? Groeit het weer aan of een andere tip? Ik wil voorkomen dat het gaat ontsteken o.i.d.

2. Mamavan2SE

Mamavan2SE Fanatiek lid

22 okt 2018
    4.209
    1.753
    113
    Vrouw
    Je nagel zit verder onder je vel vast dan je denkt

enkele jaren terug heeft zoontje zijn wijsvingertje tussen de branddeuren gehad. tipje gebroken
    En de nagel was onder het vel uit gesprongen maar zat met mm velletje vast aan topje.

ze hebben de nagel terug onder het vel gestopt en 2 hechtingen moeten doen.

zijn nagel is weer netjes vast gegroeid.

Ik zou morgen even de arts laten kijken

Nina Sanders vindt dit leuk.
  3. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Oei dat klinkt naar hierboven. Het is niet zo dat mijn nagel echt flink los is gekomen (als in, hij zit nog maar voor een klein stukje vast). Het is meer als volgt. Normaal kijk je wel eens onder je nagels om bijv te checken op vuil. Dan zie je gelijk dat je nagel ook vast zit aan de huid. Bij deze vinger kun je op deze manier best goed zien dat de nagelbed een stukje is los gekomen van de huid. Maar niet dusdanig ver dat een hechting oid nodig is. Het gaat me meer om dat het erg zeer doet en dat ik ook wil voorkomen dat het gaat ontsteken. Zou een pleister oid helpen of juist het terug vastgroeien beperken?

Ik hou het wel in de gaten. Als ik de komende dagen meer klachten krijg en zeker als het rood wordt, dan bel ik sowieso de huisarts.

4. Splitijsje

Splitijsje Fanatiek lid

21 nov 2020
    3.133
    3.212
    113
    Vrouw
    Auw dat is pijnlijk. Ik heb het ook wel eens met stoten, maar niet zover als jij beschrijft. Schoon houden, droog en losjes een pleister er om heen. Ik heb er meestal 2 dagen last van. Goed in de gaten houden en tijdig aan de bel trekken als het rood wordt.

5. Lovieyou

Lovieyou Fanatiek lid

3 sep 2021
    1.136
    884
    113
    Vrouw
    Ik heb dit ook wel eens gehad en is weer netjes dichtgegroeid, maar het doet wel zeer idd! Heb er zelf toen niks bijzonders voor gedaan, maar als je bang bent dat het gaat ontsteken zou je eventueel een badedasbadje kunnen maken voor je vinger, of wat betadinezalf kunnen smeren!

6. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Oh ja thnx. Dat is idd een goede. Of soda. :)

7. Sylver

Sylver Fanatiek lid

17 sep 2014
    1.861
    1.756
    113
    Ik zou daar voorzichtig mee zijn, badjes met huishoudelijke reinigingsoplossingen zoals Biotex of soda worden ontraden in de nieuwe richtlijn voor behandeling van acute wonden.

Misschien is een pleister wel een goed idee om het zo een beetje te beschermen en minder pijn te laten doen de eerste paar dagen.
    Maar verder is het denk ik verstandig om er zo weinig mogelijk aan te zitten en gewoon goed in de gaten houden of het niet gaat ontsteken.

8. PeChAn

PeChAn Actief lid

11 mrt 2022
    288
    316
    63
    Vrouw
    Ik zou honingzalf onder mijn nagel smeren, zeg maar gelijke hoogte van de vingertop en een pleister op plakken.

Honingzalf bevorderd de wondgenezing en is ontstekingsremmend.

Vind het echt geweldig spul wat ik altijd in huis heb.

9. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    Dat heb ik best regelmatig gehad, hier helpt een pleister of wat tape dan om de nagel op z’n plek te houden zodat het minder gevoelig is bij bv dingen pakken. En ook om zolang het nog open is, het te beschermen tegen viezigheid van buitenaf.
    Geneest altijd weer prima is mijn ervaring :)

10. Novi

Novi Niet meer actief

Ik zou het in ieder geval goed schoonmaken en voorkomen dat er vuil bij komt. Ik heb 3 weken geleden een minisnee in mn vinger gehad en daardoor heb ik fijt, een ontsteking, gekregen. Waarvoor ik al anderhalve week antibiotica slik en 2 keer aan geopereerd ben :o: Handen schijnen een risicovolle plek te zijn. Wist ik niet, maar nu wel dus ik raad iedereen aan om plekjes goed in de gaten te houden.

Golden1213 vindt dit leuk.
  11. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.156
    35.812
    113
    Zoals je het omschrijft denk ik aan onycholyse. Even uitkijken met de gellak voorlopig.

12. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Vandaag een pleister op gehad en zoveel mogelijk ontzien. Ging gelukkig op zich goed. Op dit moment ziet het er rustig uit. Niet rood of gezwollen.

13. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Even een kleine update. Ik heb het even aangekeken en wat rust gegeven dmv een pleister. Het is nu bijna niet meer gevoelig en ziet er gewoon heel rustig uit. :thumup: Met rust laten en zorgen dat je het ‘gewoon’ schoon houdt (dus naast het normale handen wassen en natuurlijk douchen enzo) lijkt de oplossing!

Maan14 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina