Vandaag met mijn zoontje naar het cb geweest, en toen ze (de vervangend arts) had geluisterd naar het hartje zei ze dat ze een hartruis hoorde. Mijn eigen hart sloeg over en ik viel bijna van mijn stoel af van de schrik! Ze zei meteen dat het niks ernstigs zou zijn, dat het vaak voorkomt dat er rond de peuterleeftijd een ruis te horen is, en dat dit ook vaak weer weggaat. Hiervoor hebben ze nooit wat gehoord. Ze heeft niks gezegd over eventueel onderzoek of iets dergelijks. Maar toch maak ik me een beetje zorgen, wie heeft dit nog meer meegemaakt?
Hier ook een hartruisje, echter dat was bij onze toen ernstig zieke dochter. Zij was toen overigens 1 jaar. Gelukkig na haar ziekteperiode was de ruis niet meer te horen. Ik zou je angst kenbaar maken bij je huisarts. Kan me heel goed voorstellen dat je erg geschrokken bent. Ik weet dat het vaker voorkomt bij kindjes en dat het idd meestal niets is, functionele ruis noemen ze dat. Bij zorgen gewoon je huisarts bellen hoor! Sterkte!
Mijn oudste en jongste hebben een hartruis. De oudste bleek na ecg al een functionele ruis te zijn. Bij de jongste is er ook nog een echo gemaakt. Bleek ook functioneel! Helemaal nik saan de hand. Gewoon even door de huisarts laten luisteren, die geeft er meteen een waarde aan. Er is een medische schaal die de ernst van de ruis weergeeft en is doorslaggevend of je wordt doorgestuurd naar de kinderarts. Kan me je schrik helemaal voorstellen. Bij mij leek het bloed vanuit mijn tenen weg te stromen toen ik het hoorde. Gewoon even laten uitzoeken en waarschijnlijk ben je dan weer elemaal gerust gesteld. Succes!
Hoi Bij mijn dochtertje hadden ze ook een ruisje gehoord, en bent naar de huisarts geweest met haar, en er was niks aan de hand, Een iets of wat ruisje komt veel voor bij kleine kindjes, werd mij verteld daar, maar toen die zei er is niks aan handje zat ik ineens met me hoofd ergens anders gewoon blij dat er niks aan de hand was.