Nagelbijten

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Shakes, 15 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Mijn dochter van vijf is een ernstige nagelbijter. Het is een heel (stress)gevoelig meisje, en ze doet het duidelijk volledig onbewust. Haar erop wijzen haalt dus niets uit, want ze doet het vooral op onzekere en angstige momenten.

    Maar hoe leer ik dat af? Ik weet dat je van dat vies spul kan kopen voor op haar nagels, maar ze speelt natuurlijk nog veel met haar broertje van één en ik wil niet dat hij dat spul ineens ook binnen krijgt.

    Zijn er andere opties?
     
  2. xElles

    xElles VIP lid

    24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    Ik heb ook altijd mijn nagels afgebeten.
    Niks hielp. €5 (gulden eigenlijk :rolleyes::$) als ik mooie witte randjes had.. cadeautjes uitzoeken als ik een bepaalde tijd niet gebeten had, dat vieze spul erop..
    Uiteindelijk ben ik van de een op de andere dag gestopt toen ik op het mbo zat.

    Misschien ben ik dus geen goed voorbeeld.. maar afleren hielp bij mij dus gewoon echt niet.

    Dat vieze spul vond ik trouwens echt verschrikkelijk, want als je bijv een appel at, smaakte je appel daar ook naar.
    Of als je per ongeluk je vinger in je mond deed om af te likken omdat er wat dan ook aan zat, dan had je het komende half uur die vieze smaak in je mond..
     
  3. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Maar ze huilt dus wel vaak dat haar vingers pijn doen, maar doet het onbewust...

    En inderdaad, dat vies spul wil ik echt niet. Zeker omdat haar vingers dus ook regelmatig in de mond van mijn zoontje belanden.
     
  4. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.548
    13.126
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    #4 hummeltje5, 15 okt 2017
    Laatst bewerkt: 15 okt 2017
    Bij mij werkte dat vieze spul (byte-ex) nooit, ik kloof/beet daar gewoon doorheen, deed me niks.

    Wat je nog zou kunnen proberen is (om een aantal vingers) van dat strakke pleisterspul (je weet wel; zo'n bruine pleister op een rol).
    Zou zelf de duim en wijsvinger vrijhouden en de rest afdekken.

    Als ze het ook 's nachts doet: handschoentjes!

    Edit: bij één van de andere recente topics hier kom ik zojuist iets tegen over een kauwketting (juist voor oudere kindjes).
    Is dat niet iets voor je dochter?
    Bijv. deze: http://www.senso-care.nl/ark-s-super-star-kauwsieraad.html
     
  5. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Oh dat is misschien nog wel iets, die ketting. Eens proberen. Ik had er nog nooit van gehoord.
     
  6. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.548
    13.126
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ik ook niet (alleen een bijtketting voor baby's, dacht ook eerst dat dat werd bedoeld).
    Kwam t per toeval tegen.
     
    Shakes vindt dit leuk.
  7. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.402
    3.953
    113
    noord holland
    Nagelbijten is een symptoom bij niet geïntegreerde reflexen (ik dacht het bapkinreflex zo uit mijn hoofd).
    Google er eens op, misschien komt er meer herkenbaars voor. Ook schrikachtigheid komt voort uit een niet geïntegreerd reflex (moro reflex volgens mij).
    Wanneer deze niet goed integreren blijven deze actief en kun je dit soort klachten krijgen.
    Er bestaat reflexintegratietherapie voor.
     
  8. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik kende het totaal niet dus ben even gaan opzoeken. En nee, hier herken ik helemaal niets van.
     
  9. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.953
    7.882
    113
    Vrouw
    Zou een bedelarmband of een ander soort armband om aan te friemelen misschien helpen?
     
  10. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.459
    2.275
    113
    Waarom moet ze het perse afleren?
    Het is een uiting van stress zoals je zelf al aangaf. Ik zou haar dat niet (met harde hand) afnemen maar op wat zachtere manier zeggen doe maar niet schatje. dan gaat het ongetwijfeld nog wel in enige mate Door maar dat zou dus niet perse mijn doel zijn.
    ik zou wel kijken of je de oorzaken van de stress wat in kaart kan brengen en verminderen.
     
  11. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ze moet het afleren omdat ze bijt tot bloedens toe. En ik probeer het al maanden met zachte hand, maar ik ben er niet altijd bij. Ik zie haar bijten tussen de oefeningen in tijdens de turnles. Ik zie haar bijten op de speelplaats als ik haar afgezet heb. Ik weet dat ze het in de klas doet, want ik zie het verschil als ze 's avonds thuiskomt.

    Ik zocht hier net naar positieve manieren om het aan te pakken. Die kauwketting lijkt me wel iets, die heb ik alvast besteld. Hopelijk zijn er nog opties.

    En de oorzaken van de stress aanpakken? Mijn dochter is gewoon een erg onzeker en plichtsbewust meisje. We werken daaraan, maar het is vooral in die onbewuste zaken dat het zich uit.
     
  12. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.548
    13.126
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    +2
     
  13. Uuz

    Uuz VIP lid

    8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Er kunnen verschillende oorzaken voor zijn, en er teveel aandacht aan besteden kan ook juist averechts werken. Heb je al met haar gepraat hierover, op de nadelen gewezen? (Als ze plichtsgetrouw is kan dat haar misschien helpen om ander gedrag aan te leren, op een kauwketting bijten b.v.). Anders even advies vragen bij de huisarts?
     
  14. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Natuurlijk heb ik er al over gepraat. Maar als ze het onbewust doet, helpt dat natuurlijk niet.

    Kauwketting had ik zoals gezegd nog nooit van gehoord, dat is nu mijn volgende stap.

    Huisarts sprak enkel van dat vies spul, maar dat wil ik dus niet.
     
  15. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    Heeft ze een tut gehad?

    Mijn oudste was verknocht aan haar tut, al mocht ze hem op het laatst alleen nog s avonds in bed. Op 2,5 jaar hebben we hem weggedaan.

    Maar mijn dochter stopt nu vaak speelgoed in haar mond als ze moe is. Dit is ook echt onbewust. Of ze begint op haar vingers te kauwen. Dit is echt een manier van stress handelen en bij moeheid. Het is volgens mij een soort gemis van de tut.

    Omdat het geen schadelijke gevolgen heeft zoals nagelbijten zeg ik er niet veel van, maar ik denk ook dat die kauwketting wel een oplossing kan zijn bij jouw dochter.
     
  16. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.714
    113
    Zelf altijd nagel gebeten. Mijn moeder heeft alles geprobeerd. Op mijn 15e was ik van de ene op andere dag eraf. Mijn jongste doet het nu ook, maar gelukkig niet tot bloedens toe. Ik zou er vooral niet teveel aandacht aan besteden, maar proberen af te leiden als dat op dat moment mogelijk is.
     
  17. Bloem2310

    Bloem2310 Fanatiek lid

    6 aug 2016
    2.542
    1.895
    113
    Ik ben ook altijd een flinke nagelbijter geweest en werkelijk niets hielp bij mij. Toen ik in mijn pubertijd zat ben ik ervan af gekomen omdat ik graag net als de andere meisjes lange nagels wilde. Echter bijt ik nu op de nagelriemen, maar ik probeer het redelijk in toom te houden.
    Het klinkt raar maar nagelbijten is erg rustgevend. Er komt zelfs tijdens het bijten een stofje vrij (weet even niet welke) waar je rustig van wordt. Met name tijdens het lezen van een boek of kijken van een film kan ik me nogal 'laten gaan'.
    Het is echt moeilijk afleren en ik denk dat je het beter kan laten gaan. Ik weet van mezelf dat ik me juist erg schaam als mensen me erop aanspreken, vooral omdat ik het vaak onbewust doe. Ik denk dat je je dochter, door haar erop aan te spreken, juist een naar gevoel geeft over zichzelf, vooral als ze al erg onzeker en gevoelig is (dit is geen kritiek naar jou hoor, jij maakt je gewoon bezorgd.) Ondanks dat het dus vaak tot bloedens toe is denk ik toch dat je het moet laten gaan.
     
  18. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.402
    3.953
    113
    noord holland
    Dat kan natuurlijk :).
    Wij kwamen vanwege iets anders op dat pad en toen bleek nagelbijten daar ook bij te horen (wat ze dus ook deed maar ik vond dat normaal, doen wel meer mensen). In het behandelingstraject stopte ze toch ook ineens met nagelbijten bleek, ineens viel namelijk op dat ze randjes nagel had :roflmao:
     
  19. Chocochippie

    Chocochippie Niet meer actief

    Afleren is bij sommige heel lastig.
    Ik heb altijd gebeten tot bloedens aan toe.
    Mijn vingers waren ook heel vaak ontstoken.
    En ik bijt nog steeds regelmatig.
    Geheel onbewust en voornamelijk als ik tv kijk of als ik gestresst ben.
    Mijn ouders hebben alles geprobeerd.

    Ik probeer nu al een tijdje te stoppen.
    Maar het is heel lastig. Voornamelijk omdat het onbewust gebeurd.

    Wat je kan proberen is vingers afplakken met pleisters.
    By-Tex beet ik gewoon doorheen en wat iemand ook al zei je proeft het overal. Als je iets eet of even je vingers aflikt dan zit die smaak weer in je mond.

    Laatst zag ik deze
    http://www.raylex.com/nl-nl
    Misschien is dat nog een optie?
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  20. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.548
    13.126
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Heb je nog een kauwketting aangeschaft, @Shakes?
     

Deel Deze Pagina