Hoi allemaal, Ik ben inmiddels ruim 3 jaar werkzaam bij een organisatie. Het laatste jaar is door groei van onze afdeling mijn functie heel erg veranderd. Door de veranderingen vind ik de inhoud van mijn functie niet meer zo leuk als voorheen. Voorzichtig ben ik een beetje om mij heen aan het kijken en heb ook al een aantal keer gesolliciteerd. Die sollicitaties zijn helaas verder op niets uitgelopen. Nu zag ik ineens dat er op een andere afdeling bij mijn werkgever een (interne) vacature is. Een functie die erg goed bij mij past. Nu wil ik heel graag op die functie solliciteren, maar ik vind dit wel heel lastig naar mijn huidige leidinggevende. Ik twijfel nu een beetje wat ik moet doen. Ik had bedacht dat ik contact ga zoeken met de leidinggevende die die vacature heeft uitstaan en even kort het gesprek met haar aan ga. Ik ben namelijk bang dat als ik wel zou solliciteren op die functie maar het op niets uit zou lopen dat mijn huidige leidinggevende het mij niet in dank afneem dat ik opzoek ben naar iets anders. Ik vind het ook lastig om mijn huidige leidinggevende van te voren in te lichten, maar wil haar ook niet voor het hoofd stoten. Hebben jullie advies?
Ik zou juist het gesprek aangaan met je huidige werkgever. Zeggen wat je dwars zit en aangeven dat je intern een leuke vacature hebt gezien. Ik zou het als werkgever voornamelijk vervelend vinden als iets interns achter m’n rug om gebeurd, maar ik mag hopen dat iedereen professioneel genoeg is om het niet persoonlijk op te vatten. Je hoeft er natuurlijk niet bij te zeggen dat je extern gesolliciteerd hebt.