Rauw vlees of niet?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Elf, 11 aug 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elf

Elf Actief lid

1 mei 2006
    159
    0
    0
    Ik heb nogal moeite om uit te vinden wat nou allemaal rauw vlees is en wat niet.

Ik heb bijvoorbeeld zojuist een pasta op met spekblokjes (wel doorbakken). Ik vraag me af of het niet verkeerd is als deze niet helemaal doorbakken zijn.

En hoe zit het met het volgende voedsel?
    - Ham (voor op brood)
    - Gerookte zalm (is gerookt, kan het dan nog kwaad?)
    - Zoute haring, is toch ook rauwe vis?
    - Mozarella kaas, geen idee of deze mag of niet

Groetjes

2. Daphne

Daphne Fanatiek lid

1 jan 2006
    4.615
    0
    0
    Roosendaal
    Ham is niet rauw, tenzij je rauwe ham eet (staat erop). Ham mag je niet teveel hebben, weet even niet meer waarom, maar zit iets in.
    Gerookte zalm mag je hebben als je m meteen vanuit de supermarkt op eet, dus niet tegen de houdbaarheidsdatum aan.
    Zoute haring zou ik niet doen, maar over haring zegt de een dat t kan en de ander niet. Vandaar dat ik denk beter niet.
    Morzarella is volgens mij niet van rauwmelkse kaas gemaakt. Even naar de verpakking kijken. Anders moet er au cru lait op staan, dan mag je het dus niet. Als je het bijvoorbeeld op een pizza wil eten, dan wordt het verhit, dan mag je het sowiezo hebben.

Ow, en spek is niet rauw, dat is al gerookt. Bovendien heb je het doorbakken, dan is het ook niet rauw meer. Dat is met al het vlees eigenlijk he. Je koopt het rauw (bijvoorbeeld een kipfilet) en dan bak je het en kan je t opeten.

3. chacha

chacha Fanatiek lid

20 jan 2006
    4.918
    0
    0
    Ham kun je gewoon eten hoor. Rauwe ham is ook niet rauw, deze is gewoon bewerkt. Bij het het forumonderdeel "stel je vraag aan de verloskundige" is gevraagd of je ham mag, dit mag gewoon hoor. Ik zou niet weten waarom niet.

Gerookte zalm moet je juist niet vanuit de supermarkt eten, maar vers van de visboer. Dus geen vacuumverpakte. Dan is het goed.

Voor haring geldt precies hetzelfde, lekker vers van de visboer en er is niks aan het handje.

4. karin29

karin29 Bekend lid

29 mei 2006
    663
    0
    0
    mama
    noord brabant
    Hallo,
    Klopt Chacha. Ben een van diegene die de vraag aan de verloskundige heeft gesteld,.
    Groetjes Karin

5. neeltje

neeltje Fanatiek lid

17 feb 2006
    3.289
    0
    0
    @chacha, ik ken iemand die bij een visboer werkt en daar wordt de gerookte zalm ook vacuumverpakt bewaard

6. Deb

Deb VIP lid

19 jul 2005
    7.394
    0
    0
    Noord- Scharwoude
    Van alle dingen die het leven leuk en lekker maken zijn er een flink aantal niet zo goed wanneer je in verwachting bent. Dat lekkere toastje filet américain bijvoorbeeld... En hoe zat het ook al weer met schimmelkaas?
    Eigenlijk is er één belangrijke stelregel tijdens je zwangerschap: vermijd alle rauwe en halfrauwe producten. En dat is niet voor niets. Die producten kunnen namelijk besmet zijn met de listeriabacterie of toxoplasmose veroorzaken.

gezonde zwangerschap allemaal :)

7. chacha

chacha Fanatiek lid

20 jan 2006
    4.918
    0
    0
    @ neeltje, onze visboer heeft het vers....speciaal naar gevraagd en niks geen vacuumverpakte zalm hoor. Misschien een andere visboer proberen.
    Mijn verloskundige zegt ook dat je gewoon verse zalm mag hebben.

Als het vacuumverpakt is krijgt de listeria bacterie meer kans om zich te ontwikkelen.

8. inge75

inge75 Actief lid

12 jun 2006
    331
    0
    0
    Gelderland
    Haring mag, de haring wordt altijd na vangst eerst ingevroren daarbij worden de schadelijke ziektes gedood.dus........Eet Smakelijk :) :)

groet Inge

9. Mijn verloskundige heeft me wel gezegd op te passen met zalm, omdat dit een vissoort is die sterk vervuild is (met kwik geloof ik) en dat dit ook niet echt goed is. Voor één keertje kon het geen kwaad, maar je moet het niet wekelijks eten.

Saartje

10. chacha

chacha Fanatiek lid

20 jan 2006
    4.918
    0
    0
    Wat een tegenstrijdige berichten weer.....de verloskundigen zijn het niet eens. Gek hoor dat daar geen eenduidigheid in is.
    Ik weet wel dat tonijn niet goed is vanwege dat er veel lood in zit.

11. Molly

Molly Fanatiek lid

4 dec 2005
    1.456
    0
    0
    Wat gebeurt er eigenlijk als je de listeriabacterie krijgt? Gaat je kindje dan dood, heeft het meer kans op afwijkingen, weet iemand dit?

12. CVW

CVW Actief lid

6 aug 2006
    109
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Maas en Waal
    Aangezien ik altijd gek ben op filet americain heb ik dit weleens met de verloskundige besproken en die maakte duidelijk dat het inderdaad beter is om het niet te eten, maar dat af en toe best mag.

Rauw vlees eten is in principe nooit goed als je het teveel eet (zelfs als je niet zwanger bent), maar dat ene toastje zal echt niet zoveel schade opleveren.
    In de 1e zwangerschap kon ik het een keer niet laten en heb een broodje filet op; helemaal in paniek m'n man gebeld, voelde me schuldig etc, maar kreeg toen ook te horen dat er zoveel dingen zijn waar iets mee aan de hand kan zijn tegenwoordig en er juist zoveel eisen zijn gesteld aan zulke produkten dat de kans klein is om besmet te raken.
    Maar laten we voorop stellen dat je het beter niet kunt doen!!!!

Toch denk ik dat het veel slechter is om een sigaret op te steken, een borreltje te drinken of het allerallerergste om drugs te gebruiken.
    Maarja dat is mijn mening

Verder denk ik dat je gewoon vooral gezond moet blijven eten, en niet helemaal je hoofd gek moet laten maken door alles wat wel en niet mag want dan heb je een hele zware zwangerschap.

Deel Deze Pagina