Wanneer koorts?

Discussie in 'Verzorging' gestart door Beebie, 13 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Beebie

    Beebie Fanatiek lid

    29 sep 2006
    2.780
    0
    0
    Kinderopvang
    Hoorn
    Mocht het al ergens beschreven staan, dan sorry, ik heb gezocht, maar ik kon geen duidelijk antwoord vinden.

    Wanneer heeft een baby koorts? Is dat 'gewoon' bij 38.5? Mij is verteld dat een normale temperatuur van mijn kind hoort te liggen tussen de 36.5 en 37.2. Als de temp hierboven komt heeft ze dan verhoging? En zolang ze goed drinkt moet ik dan actie ondernemen?
     
  2. susanne1979

    susanne1979 Fanatiek lid

    13 mei 2006
    3.799
    1
    0
    verzorgende
    Limburg
    Ja boven de 38,5 spreek je van koorts.
    Tussen de 37,5 en 38,5 spreek je van verhoging.

    Zolang je kindje goed blijft eten en drinken en levendig is, dan is er niets aan de hand. Je kan er voor kiezen om dan te wachten met een zetpilletje tot de koorts boven de 38,5 komt.

    Koorts is overigens niet erg. Maar heeft je kindje na 2 dgn nog hogere koorts, dan wel even de HA inschakelen.
     
  3. susanne1979

    susanne1979 Fanatiek lid

    13 mei 2006
    3.799
    1
    0
    verzorgende
    Limburg
    Nog even dit: Vertrouw op je eigen intuite.. vertrouw je het toch niet, dan altijd je HA bellen. Liever tevaak als dat je er straks spijt van hebt.
     
  4. Beebie

    Beebie Fanatiek lid

    29 sep 2006
    2.780
    0
    0
    Kinderopvang
    Hoorn
    Dankjewel voor je antwoord. Het is precies zoals ik dacht gelukkig. Maar bij een zuigeling jonger dan 3 maanden moet je toch meteen de HA als het koorts heeft? En dan echt boven de 38.5 bedoel ik.
     
  5. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Zoals bij zoveel onderwerpen zijn er ook bij het onderwerp koorts vaak verschillende meningen.

    Ik ben er nog steeds van overtuigd dat koorts vanaf 38 graden is. Dit schema hanteren wij bij de pasgebore(n)

    * normale temp: 36,5 - 37,4
    * verhoging : 37, 5 - 37,9
    * koorts : 38,0 en hoger

    Kwebbel
     
  6. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    Zo heb ik het ook geleerd.
     
  7. Beebie

    Beebie Fanatiek lid

    29 sep 2006
    2.780
    0
    0
    Kinderopvang
    Hoorn
    Zou ik dan pas wat moeten doen boven 38.0? Verhoging kan immers door meerdere dingen komen maar heeft net als koorts natuurijk ook een functie, toch?
     
  8. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Zolang er sprake is van verhoging en matige koorts tot 38,5 hoef je nog niet zoveel te doen. Blijf alert en observeer je kleintje. Probeer wat extra voeding te geven en zorg dat de baby niet te warm is aangekleed.
    Temperatuur bij de volgende voeding nog een keer.
    Als de temperatuur hoger is dan 38,5 geef dan eventueel een paracetamol. Blijf zorgen dat er voldoende vocht wordt ingenomen. Kleintjes kunnen snel uitdrogen. Loopt de temperatuur toch verder omhoog neem dan contact op met een deskundige.

    Kwebbel
     
  9. Beebie

    Beebie Fanatiek lid

    29 sep 2006
    2.780
    0
    0
    Kinderopvang
    Hoorn
    Thanks!
     
  10. karin29

    karin29 Bekend lid

    29 mei 2006
    663
    0
    0
    mama
    noord brabant
    Hoi Hoi,

    vraagje: Mijn beeb heeft altijd een temperatuur van 37.6 graden. Heeft dus altijd verhoging. Wat kan dat betekenen of is dit erg? Kleed hem niet te warm aan.
    Groetjes Karin
     
  11. Beebie

    Beebie Fanatiek lid

    29 sep 2006
    2.780
    0
    0
    Kinderopvang
    Hoorn
    Gisteravond met die warmte zat mijn dochter ook weer op 37.5. Ik heb haar toen in haar romper op mijn borst gelegd. Toen het afkoelde heb ik een dun lakentje over haar heen gelegd en bij het verschonen en aankleden was ze gezakt naar 37.1. Ik denk dat warm aankleden bij ons een oorzaak is, en dat zou het bij jou dus ook kunnen zijn. Gewoon net als ik even uitproberen. De stelregel is: Je kind net zo kleden als jezelf, maar dan een laagje meer, toch?
     
  12. AnnaS

    AnnaS Fanatiek lid

    25 nov 2005
    1.096
    0
    0
    Agent
    Drenthe
    Baby,s temperatuur gaat over de gehele dag ietsjes omhoog.
    Bij 37,6 zou ik me ook geen zorgen maken immers baby,s weerstand heeft de hele dag heel wat te verwerken.
    Maar ook als het te warm heeft gaat de temp wat omhoog dus zou je ze in rompertje leggen.
    Cecile heeft smorgens een temp van 36,9 en s,avonds wel vaak 37,6 vroeg me dat in begin ook af als het verder niks ernstigs is maar zolang het geen 37,8 is is het geen verhoging.

    Ik vroeg het dus ook bij mij af als mijn temp over de gehele dag aantal graden steeg nou dat gaat ook met 0,5 graden omhoog.
     

Deel Deze Pagina