Mijn dochter doet dit al van jongs af aan. Vanaf een jaar of 3. Het begon met nagelbijten, nu alleen nog maar pulken/scheuren. Het is een slechte gewoonte en ze doet het voornamelijk is stressvolle situaties of als ze het spannend vind. Ze heeft het zelf niet meer door dat ze het doet. Opvallend is dat ze tijdens vakanties wel nagels kan laten groeien, maar zodra school weer begint zijn ze weer korter dan ooit. Goed, ik weet waar het vandaan komt en we proberen zoveel mogelijk rust te creeeren, maar ik zou zo graag willen dat ze de nagels met rust laat. Ze worden echt eng kort, steeds meer vlees zichtbaar en zelfs haar tenen moeten het nu ontgelden. Met als resultaat dat haar teennagels af en toe ingroeien. Wie heeft dit ook meegemaakt met kind en hoe krijg je deze slechte gewoonte eruit? Alle tips en tricks zijn welkom
Mijn dochter doet het ook maar dan niet zo erg.. Zo af en toe als ik er weer 1 op de bank vind zeg ik dat ze de volgende keer als ik er 1 vind ze de nagel op mag eten.. Dan kan ze er weer een tijdje afblijven. En nee ze zal het echt niet hoeven doen als ik er weer 1 vind.. Misschien kun je haar iets in haar handen geven wat de nagels kan vervangen?
We hebben koortjes en touwtjes aan de broek en rits gemaakt, zodat ze daar aan kon frummelen. Maar dat 'vergeet' ze dan. Gezegd dat ze aan haar tshirt of broek mag zitten, haalt ook niks uit. Ja, tijdelijk. Ze heeft het gewoon niet door dat ze het doet op het moment dat het spannend wordt. Het is echt een gewoonte geworden direct weer aan de nagels te zitten. Als we haar betrappen en direct wat in de handen geven om wat anders te doen, gaat het redelijk goed. Voor even dan.
Ik pulk zelf ongemerkt aan mijn vingers (niet de nagels, maar meer het vel zelf zeg maar). Het gaat zo ongemerkt, ik heb het nooit af kunnen leren en het frustreerde zo enorm om er vaak geconfronteerd mee te worden. Helemaal gek werd ik van mijn moeder en de eerste tijd van samenwonen van mijn vriend (nu man). Alternatieven hielpen hier ook niet (pleisters plakken, andere dingen om aan te pulken), het worden altijd weer mijn vingers.
Dat kan ook hoor! Misschien moet ik het ook los gaan laten. Het is alleen zo ontzettend lelijk en de teennagels gaan er van ingroeien, omdat ze te ver van de randjes afscheurt. Is het bij jou ook in stressvolle situaties?
Niet meer alleen specifiek in echt stressvolle situaties, maar zo is het denk ik wel ooit begonnen. Vrij snel was het echt een gewoonte. Zo kan ik het peuteren ook doen tijdens computeren, lezen e.d.
Oh joh! Dit verhaal past precies bij mijn dochter. Ze pulkt/scheurt ook nagels, was een (verborgen) reflux kindje en praat inderdaad slechter dan leeftijdsgenoten.
Zeker interessant. Voor mij totaal niet van toepassing als kind, maar er zal vast een kern van waarheid in zitten
Hier ik ook. Zowel met de nagels van mijn hand als van mijn tenen. Persoonlijk vind ik het om de een of andere reden langere nagels ook niet meer lekker aanvoelen ofzo. Of ze niet lang horen te zijn. Ik voel het direct als een nagel weer lang begint te groeien. Dan MOET ik gewoon weer peuteren. Ook onder het lezen of als ik op mijn tablet zit. Geen idee dus hoe je het op kunt lossen. Ik peuter inmiddels al dik 35 jaar denk ik. Die link is overigens ook NIET op mij van toepassing als kind zijnde. Herken me er zelf totaal niet in. Zo sprak ik bijvoorbeeld met 1,5 jaar oud al veel en duidelijk volzinnen en heb ik nooit last gehad van reflux.
Dit is denk ik ook een deel van het probleem bij mijn dochter! Zodra er een klein randje groeit, MOETEN ze er weer af. Nagels moeten ook weer over het vlees gaan groeien en dat zal ongetwijfeld 'raar' aanvoelen. En omdat het vel daar ruwer en stugger wordt, omdat het niet meer 'beschermd' is, zal het vervelend aanvoelen. Het artikel is zeker interessant, maar ik denk niet dat het van toepassing is. Kan het niet echt plaatsen. Maar wellicht is het juist wel het onderliggende probleem.
Hier doet onze zoon dit. In de vakantie groeien de nagels, maar nu de school begint gaan de nagels er ook weer aan. Tot bloedens toe soms. Het lijkt inderdaad door stress te komen.