lelijkheid went...

Discussie in 'De lounge' gestart door frummelk, 10 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. frummelk

frummelk Fanatiek lid

2 okt 2012
    2.309
    0
    36
    in het midden...
    Ik hoorde laatst een mooie opmerking van een oude vrouw op mijn werk.

"Lelijkheid went, domheid niet"

Wat vinden jullie van deze uitspraak? Is het waar? Kun je wennen aan een lelijk iemand en niet aan een dom persoon?
    En direct er achteraan, wat is lelijk en wat is dom?

Ben benieuwd!

2. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Beauty is in the eye of the beholder..

Oftewel, wat de een mooi vindt, vindt de ander lelijk.

3. mamaK79

mamaK79 Actief lid

15 feb 2012
    394
    8
    18
    Belgisch Nederland
    Ja van een knappe tafel kun je niet eten :) mijn partner heeft wegens omstandigheden niet zo;n mooi gebit/ Na al die jaren zie ik dat niet meer. gelukkig kunnen we wel een gesprek voeren

4. Denise K

Denise K Fanatiek lid

11 apr 2010
    2.230
    354
    83
    Vrouw
    Eens. Ik stoor me niet aan iemand die ik niet mooi (lees; lelijk) vind. Aan domheid kan ik me mateloos irriteren. En dan heb ik het niet over onwetendheid of niet slim. Maar het lukraak roepen van kant- en - klare onzin.. ;)

5. Pipperdepip

Pipperdepip Actief lid

10 aug 2014
    152
    0
    0
    Ja ik denk het wel...........
    Ik heb wel eens gehad dat ik een man voor het eerst zag en dacht: wow, wat is hij lelijk. ( sorry heel gemeen, maar dat vond ik echt op dat moment ) maar het was echt een hele leuke man. Heel spontaan en oprecht , waardoor ik op wen gegeven moment dat 'lelijke' helemaal niet meer zag. Sterker nog, heb hem zelfs nog mooi gevonden. Maar dit was 'vroegah' 😉.
    Persoonlijkheid weegt voor mij veel zwaarder dan uiterlijk. Ik kan bijvoorbeeld een ( in de ogen van een ander ) bloedmooie vrouw, heel lelijk vinden omdat ze een nare persoonlijkheid heeft, en andersom net zo.

En over domheid.. Tja, misschien ligt het aan hoe je er zelf mee omkan gaan en daar gaat het bij mij dus al mis. Als iemand echt dom is, en dan bedoel ik Britt dom ( die blonde vaN tv ) , of iemand die daar dicht bij in de buurt komt... Nee daar kan ik echt heel slecht mee omgaan. Wij hebben nu zo'n Stagiere op het werk en ik klapper de hele dag met mijn oren. Dat betekend niet dat ik gemeen doe Ofzo, absoluut niet. Maar echt goed er mee omgaan kan ik dan niet.

6. mamabri

mamabri Niet meer actief

hmm ik weet niet, ik vind eigenlijk praktisch niemand lelijk, ik zie altijd nog iets positiefs. Pasgeleden zag ik een kindje wat ernstig gehandicapt was, had iets maar ik weet niet eens meer wat het was (wel in het gezicht) Ik kan me alleen maar de prachtige glimlach en sprekende oogjes herinneren :):)

en bij domheid (en ja, WAT is dom???) trek ik ook eigenlijk alleen maar mijn schouders op. Blijkbaar maak ik niet overal een probleem van, scheelt me een boel kopzorgen ;)

7. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Ik denk dat het deels wel klopt.
    Het komt wel eens voor dat ik iemand echt niet knap vind maar wel een klik mee heb. Met een persoon die ik "dom" vind kan ik ook wel een klik hebben maar uit eindelijk ga ik me eraan ergeren als ik zie dat die persoon iets niet begrijpt of steeds herhaling nodig heeft.

8. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Ik vind van wel.
    De knapheid van een persoon maakt mij niet uit. Daar heb je verder ook weinig mee te maken.
    Daarentegen kan ik slecht tegen domme mensen. En dan niet dom omdat ze niet slim zijn maar gewoon dom. Oneuzele opmerkingen enzo... oh daar kan ik mij echt kapot aan storen. ..

9. sannever

sannever Fanatiek lid

22 jan 2014
    1.784
    1.580
    113
    Vrouw
    Thuis
    Die opmerking staat als een huis....alleen is "lelijkheid" niet te omschrijven,waar de een een scheef gebit lelijk vind wil dat niet zeggen dat een ander dat ook vind.
    En dom...tja...hier op het forum komen er wel eens opmerkingen voorbij...:D
    Iemand zonder opleiding hoeft niet perse dom te zijn,misschien is hij of zij zelfs wel slimmer dan iemand met een hoge opleiding.Ik vind iemand "dom" als die persoon niet verder kijkt dan zijn eigen straat,vooroordelen gelooft zonder te kunnen onderbouwen waarom en als die persoon niet openstaat voor de buitenwereld.
    Ik houd er wel van om pittige gesprekken te kunnen voeren over verschillende opmerkingen met onderbouwde meningen en feiten,gesprekken die niet dieper gaan als de nieuwste haarkleur of het laatste dieet ofzo iets oppervlakkigs vind ik bij voorbaat al kansloos.Een gesprek hoeft niet altijd de diepte in te gaan maar alleen maar over koetjes en kalfjes praten...;)

Zo,ik was even op dreef geloof ik ...:p:D

10. SYRV

SYRV Fanatiek lid

29 nov 2009
    3.133
    453
    83
    Tsja het is maar net hoe je het opvat natuurlijk. Ik ben wel van mening dat iemand die je normaal gesproken niet meteen aantrekkelijk vindt, een stuk aantrekkelijker kan worden door zijn persoonlijkheid.

Maar inderdaad wat is lelijk? Gelukkig is dat geen vaststaand feit, en is dat voor iedereen anders. Hetzelfde geldt voor dom zijn, wanneer is iemand dom? Bestempel je iemand als dom op basis van opleidingsniveau, keuzes die iemand maakt in zijn of haar leven of de manier hoe iemand praat of zich gedraagt?

In ieder geval denk ik dat je aan beide prima kunt wennen, maar het maakt wel uit in wat voor context je met diegene te maken hebt.

11. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ik kijk niet naar mensen of ik ze knap of lelijk vind

Alleen het karakter doet er bij mij toe

En of iemand dom is...tja dat is ook subjectief...

Dus ik kan niks met de stelling...

12. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Ja dat klopt inderdaad wel.

Alhoewel ik mensen echt niet snel heel lelijk vind.
    Mensen die dom zijn/continue domme opmerkingen maken vind ik best wel stoor lijk.

13. blondi

blondi Fanatiek lid

3 sep 2010
    3.796
    1
    0
    Brabant
    Tsja, wat zie je onder lelijk..
    Onverzorgd lelijk kan ik me wel aan ergeren, dan denk ik besteed eens wat tijd aan jezelf en je uiterlijk. Flaporen/scheve neus etc kan je zelf niks aan doen maar slonzige kleding en ongekamde haren heb je zelf in de hand.

En niet iedereen is even slim, maar van die meiden die expres dom doen om grappig gevonden te worden vind ik wel vervelend.

14. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Absoluut! Ik kan heel slecht tegen domheid. Maar domheid is niet hetzelfde als een laag iq. Ik had een huisgenote toen ik studeerde. Haalde hele goede cijfers, maar werkelijk te dom voor woorden. Erg lastig om een normaal gesprek mee te voeren. En dat vind ik toch wel een vereiste.

15. frummelk

frummelk Fanatiek lid

2 okt 2012
    2.309
    0
    36
    in het midden...
    Maar zouden jullie ook met een foei lelijke man trouwen en/of kinderen willen krijgen? Met de kans dat de kinderen op hem gaan lijken....
    Of heb je dan liever een dommere partner?

16. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.225
    36.001
    113
    Absoluut een " lelijker" man. Want wat is lelijk? Ik vind mensen niet snel lelijk, maar als ik geen gesprek met iemand kan voeren en je niet een beetje op dezelfde golflengte zit, dan ben ik er snel klaar mee.

17. blondi

blondi Fanatiek lid

3 sep 2010
    3.796
    1
    0
    Brabant
    Ik zal me wel aangetrokken tot hem moeten voelen haha anders word het in bed ook niet leuk en komen er zeker geen kids.:p

18. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

Ik kan me er ergens wel in vinden.

Ik kan best vrienden worden met iemand die 'lelijk' is. (Van buiten dan. Vrienden worden met iemand die lelijk is van binnen; absoluut niet)

Maar ik kan eigenlijk geen vrienden worden met iemand die dom is.

19. frummelk

frummelk Fanatiek lid

2 okt 2012
    2.309
    0
    36
    in het midden...
    En qua vriendinnen? Zijn er dan dezelfde standaarden?
    Of is een domme vriendin wel grappig?

En mag je lachen om 'domme' mensen en hun uitspraken/acties? (Uiteraard bedoel ik hier geen mensen met een beperking mee!)

20. mamabri

mamabri Niet meer actief

mm dat ligt eraan. als iemand gewoon dom is en niet verder komt dan het over haar haarkleur en lievelingswinkel te hebben, nee, bedankt.

aan de andere kant heeft mijn allerbeste vriendin inderdaad een hersenbeschadiging, waardoor ze dus best af en toe een vreemde actie heeft of dingen niet begrijpt/het anders op vat. Ondanks dat is en blijft ze mijn allerliefste vriendin: haar karakter compenseert haar "domme" gedrag. Uiteraard kan ze hier zelf ook niets aan doen.

Deel Deze Pagina