boven p98

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Roosje83, 30 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roosje83

Roosje83 Fanatiek lid

4 jun 2012
    2.195
    11
    38
    NULL
    NULL
    Ons kindje blijkt erg voor te lopen op groei, boven de p98 lijn, er word gesproken over macrosomie. De oorzaak kan maar niet worden gevonden, suiker is al heel vaak geprikt en is helemaal niet afwijkend.
    Nu heeft de gyn aangegeven dat macrosomie tot meerdere problemen kan lijden na de geboorte, ademhaling / suikers, en dat we er rekening mee moeten houden dat het kindje na de bevalling toch naar de neonatologie moet. Ik dacht altijd dat alleen kleine kindjes daar terecht komen.

Hoe groot is de kans dat er problemen ontstaan bij macrosomie, en wat houden die problemen precies in, heeft dat ook gevolgen op langer termijn voor de baby?

2. Evelien

Evelien Fanatiek lid

23 jul 2012
    1.874
    0
    0
    Hoi,

Doordat de baby groot is kan het soms moeilijk gaan bij de geboorte. De ontsluiting kan langzamer gaan of persen moeizaam. Na de geboorte valt natuurlijk de voedingsbron (jij) weg voor de baby. De BV moet dan nog op gang komen. Te grote baby's kunnen hier snel last van krijgen en kan hun suikerspiegel snel dalen. Dit is gevaarlijk voor de hersenen van de baby. Iedereen heeft suikers nodig om te leven. Na de geboorte gaan ze kijken hoeveel te groot de baby is. Aan de hand daarvan zullen ze de baby's bloed moeten onderzoek om te kijken of het niet te laag is. Als dit zo is krijgt de baby vaak bijvoeding. Alleen in het ergste geval wordt een baby opgenomen. Ik zou me niet meteen te veel zorgen maken. Ik zie vaak macrosomen en met een goed beleid gaat het prima met deze baby's.

Groeten Evelien

3. Roosje83

Roosje83 Fanatiek lid

4 jun 2012
    2.195
    11
    38
    NULL
    NULL
    Hoi Evelien,

bedankt voor je snelle reactie.
    Als ik jouw verhaal zo lees, klinkt het een stuk positiever als wat ik van de gyn hoorde. Jij hebt het helemaal niet over ademhalingsproblemen, de gyn zei dat daar ook juist vaak problemen ontstaan doordat de longen niet goed mee ontwikkelen. Weet jij ook hoe dit zit?

We hopen maar dat het uiteindelijk allemaal mee zal vallen en zal proberen me niet teveel zorgen te maken...

Deel Deze Pagina