echtscheidingsrecht!?

Discussie in 'De lounge' gestart door moontjejl, 12 jan 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. moontjejl

moontjejl Bekend lid

15 jun 2006
    665
    0
    0
    groepsleidster babygroep
    Wie o wie heeft er kennis van deze wet?
    We worden nl een beetje genaaid door de ex van mijn man..
    We weten nu echt niet meer wat te doen!
    En het blijft maar geld kosten en dat kunnen we zelf maar al te goed gebruiken!
    Ze hadden nl samen div. leningen bij elkaar meer als FL 80.000,
    Wij hebben 60 voor onze rekening genomen en zij 20...
    Das al eerlijk verdeeld :evil: niet dus maar oké... Wij hebben in 5 jaar heel hard gewerkt en hebben ons deel betaald en zouden dus schuldvrij zijn.Ze hebben het zelf onderling geregeld wie wat zou betalen en een klein contracktje opgesteld door beide getekend...
    Nu is zij hertrouwd en was er helemaal geen contact meer...
    Maar ineens kregen wij een herinneringsnota in de bus...of wij even snel wilden betalen..uitgezocht blijkt dat zij zich onder schuldsanering hebben gesteld..en aangezien mijn man nog steeds als man op de papieren staat komen ze bij ons!En wij hebben een eigen huisje en moeten nu al een jaar lang 90 euro pm betalen..De advocaat die we in de arm hebben genomen ziet er geen heil in ivm de schulsanering maar wel even een rekening gestuurd van 300 euro!
    Ja als we zo rijk waren....de schuld is nog steeds bijna 10.000 euro!
    HELP HELP!
    We hebben al 2 kindjes en de derde onderweg...en dan is het een hoop geld hoor 90 euro!
    Bedankt alvast een wanhopig mama

2. Amanthis

Amanthis Fanatiek lid

7 aug 2006
    2.015
    0
    0
    Ik weet het eerlijk gezegd niet.
    Misschien kan je naar een andere advocaat(rechtshulp) adviesgesprek en de getekende schuldverklaring meenemen die zij dan getekend heeft.

Veel succes.

3. Quinnygirl

Quinnygirl Actief lid

21 jan 2006
    266
    0
    0
    Acceptant Schadeverzekeringen
    Zevenbergen
    Meid, ik ben bang dat je er niet onderuit komt (ik heb bijna hetzelfde aan de hand gehad).

De schulden zijn op 2 namen gemaakt en je blijft allebei 'hoofdelijk aansprakelijk' voor het gehele bedrag, ook al ga je uit elkaar. Het maakt overigens wel uit of jouw hubbie en zijn ex getrouwd waren of niet. Maar uit je verhaal op te maken was dat niet het geval.

De schuldeisers zullen ALTIJD die 2 namen op het contract willen behouden, om zo zeker te zijn dat zij hun geld krijgen. Tenzij dat je met de schuldeisers kunt gaan praten, maar ze zullen er nu niet aan meewerken, omdat zijn ex niet netjes betaalt. Zij willen nu eenmaal dat geld krijgen of het nu rechtsom of linksom is.... En aangezien jouw hubbie nog met zijn naam op het contract staat.....

Sorry...

4. caroline27

caroline27 Actief lid

3 jan 2006
    365
    0
    0
    Je kan geloof ik een half of een uur gratis met een advocaat in gesprek (infogesprek). Je zou je vragen op kunnen schrijven en elke keer als de tijd voorbij de volgende bellen, zo kun je zelf een beetje jullie rechten en plichten uitzoeken. Misschien een beetje omslachtig maar wie niet rijk is moet slim zijn! ik hoop dat je er iets mee kunt.

5. moontjejl

moontjejl Bekend lid

15 jun 2006
    665
    0
    0
    groepsleidster babygroep
    Ja Quinnygirl dat van de schuldeiser wisten we al en daarom betalen we ook..
    Ze waren wel getrouwd.
    maar we moeten haar toch op de een of andere manier kunnen verplichten te betalen?! Zij heeft toch getekend dat dit haar deel is?Kunnen we daar ook niks mee dan?

6. moontjejl

moontjejl Bekend lid

15 jun 2006
    665
    0
    0
    groepsleidster babygroep
    Caroline27..Zo zijn we begonnen en daar schiet je niks mee op..de advocaat moet dan alles weten en daar heb je in een half uur niet veel aan...gevolg naar een advocaat gestapt niet veel opgeschoten en wel 300 euro moeten betalen!

7. Quinnygirl

Quinnygirl Actief lid

21 jan 2006
    266
    0
    0
    Zevenbergen
    Is de echtscheiding toen via advocaten gegaan? Dat is wel vrij normaal, dat het echt met een convenant gaat enzo.

Om heel eerlijk te zijn weet ik niet hoe het dan geregeld is. Ik ben alleen 'ervaringsdeskundige' *proest* op het gebied van schulden en uit elkaar gaan als je niet getrouwd bent....

Maar wat Caroline zegt: in elke redelijk grote stad zit de rechtswinkel. Daar kun je gratis (!) info inwinnen en zelfs een gesprek hebben. Zij kunnen je advies geven.

8. Quinnygirl

Quinnygirl Actief lid

21 jan 2006
    266
    0
    0
    Zevenbergen
    Stichting Rechtswinkel Rotterdam
    Wollefoppenstraat 176
    3061MZ Rotterdam
    010 4130090

Rechtswinkel Amsterdam Stichting
    Dusartstraat 50/52
    1072HT Amsterdam
    020 6731311

Rechtswinkel Utrecht
    Oudegracht 36
    3511AP Utrecht
    030 2314254

Gewoon even in detelefoongids.nl opgezocht.

9. moontjejl

moontjejl Bekend lid

15 jun 2006
    665
    0
    0
    groepsleidster babygroep
    Nep het was een flits scheiding en een couvenant hebben ze helaas niet opgesteld!
    Ze hebben zelf een contrachtje opgesteld...

10. jet75

jet75 Fanatiek lid

14 jul 2006
    1.015
    0
    0
    zelfstandige
    Ik heb het zo eens doorgelezen maar ondanks dat zij beide hoofdelijk aansprakelijk waren is zij verplicht min de helft te betalen zij had deze schuld mee moeten nemen in haar schulsanering haar advocaat of what ever weet dit ook. Het punt is dat er wel een contractje is opgesteld maar of die rechtsgeldig is weet ik niet aangezien het niet is bekrachtigd door een notaris , advocaat of rechter .
    Wat er wel zou kunnen gebeuren in het ergste geval is dat jullie het restant bedrag moeten betalen en zodra zij uit die schuldsanering komt het bedrag wat er destijds betaald is dus de helft van de schuld opeisen bij haar zij is dit namelijk verplicht.
    Klote als zoiets achter een schuldsanering verschuilt maar die gene die dat regelt dient dit ook mee te nemen in die sanering zeker omdat jou man meer dan de helft al heeft betaald zal even lekker worden dat zij er zonder kleerscheuren vanaf komt!
    Ik zou door zoeken naar een advocaat die er wel wat in ziet want die zijn er wel ze hebben er alleen niet allemaal zin in en dat is het probleem.
    Heel veel sterkte en laat je niet gek maken want oplossingen zijn er zeker.

xxx Jet

11. moontjejl

moontjejl Bekend lid

15 jun 2006
    665
    0
    0
    groepsleidster babygroep
    Dank je Jet75! Ja een advocaat zoeken valt nog niet mee als ik die prijzen zie! en dan ben je verzekerd bij de DAS en die helpen niet ..En dan baal ik zo ..doe gewoon je werk..ik dacht ook dat we in ons recht staan maar ondertussen betalen we al 1 jaar!

12. Quinnygirl

Quinnygirl Actief lid

21 jan 2006
    266
    0
    0
    Zevenbergen
    De DAS helpt je niet, omdat echtscheidingszaken zijn uitgesloten (ik verkoop die polissen)...

Probeer echt die rechtswinkel eens.....

13. Deb

Deb VIP lid

19 jul 2005
    7.394
    0
    0
    Noord- Scharwoude
    oei oei dom je mannetje had door zijn advokaat een schuld clausule moeten laten opmaken dat hij verder van haar schulden afzag

ikzelf heb dit ook meegemaakt en dan kunnen ze je niets meer maken

helaas is dat niet gedaan en ben daarom ook bang dat je niet onder de schuld uitkomt en het gewoon moet betalen :(

geen enkele advokaat ziet hier heil in omdat je er gewoon niet onderuit kom

heel veel sterkte

14. mamavanHind

mamavanHind Actief lid

12 aug 2006
    380
    0
    0
    Diëtist in opleiding
    Ik kan je niet helpen, maar wens je veel sterkte.

Ow, trouwens: er zijn wel msn-groepen van mensen met schulden etc. Wie weet kunnen die je meer info geven, uit ervaring. Heel veel succes!

15. moontjejl

moontjejl Bekend lid

15 jun 2006
    665
    0
    0
    groepsleidster babygroep
    Dank jullie voor de reacties.Was al bang dat we er niet meer onder uitkomen.
    Tja dat wil wat he als je als vrienden uit elkaar wil gaan.Mijn man is iest, lees veel te, goed van vertrouwen!
    Bedankt in ieder geval en we gaan nog wel door want dit vind ik niet terecht.....

16. Katootje

Katootje Fanatiek lid

2 feb 2006
    1.909
    0
    0
    Gelderland
    Moontje. Veel sterkte met deze toestand. Heel herkenbaar helaas. Mijn partner heeft hetzelfde met zijn ex. Helaas bedraagt de schuld hier €60.000,-! Alles in goed vertrouwen en (destijds) met goede bedoelingen afgesproken. Stom, stom, stom. ](*,)

17. Nala

Nala Fanatiek lid

29 okt 2005
    1.236
    1
    0
    Groningen
    Als zij inderdaad in de schuldsanering zit, zul je het niet winnen. Balen dat nog steeds beide namen op die lening staan, want dan ben je hoe dan ook allebei hoofdelijk aansprakelijk. Dat had meteen uit elkaar getrokken moeten worden bij de scheiding. Allebei een deel en ieder aansprakelijk voor zijn eigen deel. Nu zitten jullie ermee. Mooi balen!

Hebben jullie een hypotheek? Dan zou je kunnen overwegen om die te verhogen. Dan betaal je een veel lager rentepercentage als bij een doorlopend krediet of een persoonlijke lening. Dan ben je voor €40 in de maand wel klaar.

18. mercedes

mercedes Fanatiek lid

8 nov 2005
    1.608
    0
    0
    ergens in Limburg
    Zover ik weet, is dat contractje ook rechtsgeldig, als het door beide getekend is. Je man kan zich hierop beroepen en het verplichting deze schuld op zich te pakken (kan ze in de schuldsanering meenemen, omdat het een schuld is die eerder gemaakt is).

19. moontjejl

moontjejl Bekend lid

15 jun 2006
    665
    0
    0
    groepsleidster babygroep
    Nou nala dat kloopt niet helemaal wat je zegt want bij een scheiding haalt de leningsbanken zoals ribank en frisia echt een van de namen er niet af..en geloof mij daar zijn we echt heeeeel lang mee bezig geweest...nu kunnen ze het bij 2 partijen halen en de hypotheek verhogen voor een lenbing die zij moet betalen dacht het niet want dan komt die lening op onze naam te staan en kunnen we hem na de schuldsanering niet meer bij haar verhalen! scheelt inderdaad aan de rente maar echt niet dat ik hem weer ga betalen !
    Ben nog lang niet met haar klaar!

20. Nala

Nala Fanatiek lid

29 okt 2005
    1.236
    1
    0
    Groningen
    Frisia misschien niet nee, daar heb ik geen ervaring mee. Er zal nooit klakkeloos een naam worden weggestreept, omdat de lening verstrekt is op basis van twee inkomens. Er zijn dus 2 mensen hoofdelijk aansprakelijk voor die lening. Als de bank het bij de één niet kan halen, is er altijd de ander nog....

Bij het uit elkaar halen van de lening zal er weer gekeken worden naar beide inkomens en dan worden er als het goed is twee nieuwe leningen verstrekt op basis van die inkomens. Voor ieder één, zodat ieder z'n eigen verantwoordelijkheid heeft voor het geval er gedonder komt. Als die twee inkomens niet toereikend zijn om twee nieuwe leningen te krijgen die de oude kunnen aflossen, tja, dan zit je inderdaad met de gebakken peren, want dan kan het ene gat niet met het andere gedicht worden.

Als je de lening afbetaalt door je hypotheek te verhogen, staat de lening trouwens niet op jouw naam hoor. De lening waar het om gaat staat nog steeds op naam van je man en zijn ex, maar is in dat geval afgelost. Het voordeel van de hypotheek is dat je gewoon minder rente betaalt en dus zelf niet in de financiele shit raakt.

Ik hoop dat jullie een goeie oplossing vinden. Succes

Deel Deze Pagina