Hi, Mijn dochter (net 9), kwam er gisteren mee dat ze biologisch vlees wil eten ivm betere omstandigheden voor de dieren. Het allerliefst zou ze vlees eten willen beperken tot 1 a 2 keer per maand, zodat ze wel nog eens naar de mac kan Het zat er al aan te komen want ze laat sinds 2 jaar wel eens vallen dat ze het niet leuk vindt voor de dieren. Ik heb altijd gezegd dat ze zelf mag beslissen, maar vaak liet ze het erbij. Tot nu dus, ze vindt dat dmv het verminderen van vlees, ze een eigen bijdrage kan leveren in de vermindering van het aanbod. Behalve de gedachte waaraan ik toch in vredesnaam een kind heb verdiend met zo een groot hart, heb ik geen idee waar te beginnen. Dus ben ik op zoek naar tips voor vleesvervangers en hoe ik biologisch vlees betaalbaar kan houden (Misschien stap ik dan sowieso wel over op biologisch). Haar idee: Max 1 a 2x per maand vlees Het liefst biologisch Vis wil ze ook mee stoppen En voor broodbeleg wil ze minderen. Dus ook daar zijn tips heel erg welkom, want behalve de standaard pasta, pindakaas en jam kom ik niet. Brood kan wellicht ook vervangen worden door wat anders. Zuivel wil ze wel nog blijven gebruiken, in ieder geval voorlopig. Edit: hoe zorg ik ervoor dat ze bepaalde vitamines binnen blijft krijgen? Wat zijn dus goede vervangers waar diezelfde vitamines in zitten? Of nemen/geven jullie extra supplementen? Omdat ze nog volop in de groei is, wil ik daar wel goed op letten. Dus kom maar door Ik heb beloofd dat ik het weekend nog nodig had om het eea uit te pluizen en dat ik er volgende mee begin. Bedankt alvast!
Leuk dat je dochter zo met de herkomst van haar voeding bezig is, en dat jij er in mee wilt gaan Biologisch vlees/vis eten is wel wat duurder, maar de meeste dingen zijn echt heel prima betaalbaar. Alleen kip en zalm vind ik duur, maar dat eten we dan gewoon wat minder vaak. En als je toch maar 1x per week vlees/vis eet merk je dat echt niet in je boodschappenrekening Vleesvervangers: Albert Heijn eigen merk en de vegetarische slager (te koop bij alle supermarkten en Picnic) vind ik persoonlijk het lekkerst. Maar ook hier voor geld: dingen uitproberen. Dat één vegaburger vies is betekent niet dat ze allemaal naar karton smaken zeg maar Gekruide/gemarineerde tempeh is ook echt superlekker, ik eet dat veel in aziatische gerechten (de gemarineerde tempehblokjes van de Ap zijn echt jumjumjum). Broodbeleg: humus, notenpasta's, een geprakte avocado, guacemole, kaas, vegetarische (smeer)worst (elke supermarkt heeft dat), groentespread, zuivelspread. Echt meer dan genoeg keus, als je maar even buiten de standaard dingen denkt. Gewoon dingen uitproberen
Qua vitamines heeft ze waarschijnlijk niks nodig. Ze zal nu ook wel meer groenten gaan eten dus het kan alleen maar gezonder worden. Enige waar je op moet letten is vit b12 maar zolang ze dierlijke producten zoals kaas, zuivel eet is het waarschijnlijk niet nodig. Qua vleesvervangers vind ik vegafit heel lekker. De kleine Albert Heijn heeft vaak maar 1 soort, de grote en online heeft 5 of 6 soorten. Dan heb je de vegetarische slager maar je hebt nog veel meer. Ga maar eens op zoek naar het vega koeling rekje bij de Albert Heijn Hier is zoontje van 5 ook vegetariër en ik ben nu gaan volgen.
Ja hier kwam het ook wel dat ze biologish vlees wilden. Maar jeetje laat mijn portemonee niet toe en ze zijn er nooit bij wanneer ik boodschappen doe dus we doen maar alsof. Ze willen wel 3 keer per week biefstuk dus no way dat dat bio gaat zijn.
De Lidl heeft ook biologisch vlees, wel een klein eenzijdig assortiment. Ze hebben het zelfde qua vleesvervangers. Het is daar echt goed te betalen. Bij ons op het dorp zit ook een AH die niet zo lekker loopt, daar haal ik al het afgeprijsde, aan de datum spul 1 keer per 2 wkn bijv. Wat goed dat jullie kids daar aan denken! Mag je trots op zijn Als je eenmaal gelezen hebt wat er gebeurd met vlees en vis in ons land, dan is er geen weg terug meer. Zelfs van de term scharrel word ik misselijk. Soms had het handiger geweest als ik het niet geweten had XD Wij eten bijna nooit meer vlees....alleen nu ik zwanger ben sta ik me toch te kwijlen bij het complete assortiment....gaat nergens over pfft
Als je minder dagen wat duurder vlees eet, is het onder de streep uiteindelijk net zo duur als iedere dag goedkoper vlees, toch? Ik zou dus gewoon bij de supermarkt kijken naar biologisch vlees wat je lekker lijkt en wat betaalbaar is. Eventueel bij de biologische supermarkt, maar ik vind de kwaliteit van alle verse dingen daar vaak minder (bij het filiaal hier dan tenminste en vees sowieso geeen ervaring mee, want dat eet ik niet). Er is ook veel vegetarisch hartig broodbeleg. Sowieso qua vleesvervangers, maar denk ook aan salades, sandwichspread (moet je wel van houden, ik vind het niet te eten), tartex, hummus inderdaad, enz. En kaas, mocht ze geen moeite hebben met stremsel, en anders op zoek naar kaas met vegetarisch stremsel (bv. AH biologische jonge kaas 50+ of Leerdammer). Zelfde voor smeerkaas (vind ik zelf ook niet te eten, maar ik geloof dat oa Eru vegetarisch is). Ik zou wel multivitamine bijgeven, maar dat doe ik sowieso. En de Mac is echt wel anti-biologisch, denk ik?