Ik ben op zoek naar tips over het omgaan met eczeem. Mijn dochtertje heeft flinke eczeemplekken op haar borst, schouders en buik. Daarvoor krijgt ze een antibiotica creme (fucidine) op het moment dat het ontstoken is en ze heeft ook een hormoonzalf (hydrocortison). Voor de rest van de droge huid heeft ze Cetomacrogol of zoiets. Wat kan ik allemaal zelf nog doen, naast het smeren, smeren en nog eens smeren? Wij doen haar slechts 2 keer per week in badje, om haar huid niet nog meer uit te laten drogen. We doen er dan badolie van Neutral bij. Hebben jullie nog meer tips? Ze heeft het eczeem pas sinds kort namelijk!
Mijn zoontje heeft ook eczeem. Van de cematocogrol (ofzoiets) kreeg hij alleen maar een rodere huid. Ik ben gaan smeren met lipikar baume van la roche posay (verkrijgbaar bij de apotheek) en sindsdien is zijn huidje een stuk beter. Moet nog af en toe wel hormoonzalf smeren, maar vind het zelf heel goed gaan. Ook gebruik ik groninger bad en douche lotion, via de huisarts gekregen, maar die is niet zo bekend overal denk ik.
In bad (niet te warm, niet te lang en niet te vaak) gebruikte ik balneum vettende badolie. Wel gelijk het badje goed uitspoelen, anders blijft er zo'n vette rand in achter die je er moeilijk weer uitkrijgt. Om te smeren (naast de hormoonzalf) raadde de huisarts vaseline-paraffine aan, verkrijgbaar bij de apotheek. Als je het op recept haalt wordt het vergoed, maar je kunt het ook los kopen. Is de vetst mogelijke zalf die je maar kunt kopen, veel vetter dan cetomacrogol bijvoorbeeld. En wat dan heel goed werkt is vooral flink smeren voor het slapen en dan een paar nachten achter elkaar de zelfde romper aantrekken, zodat het vet daar ook in trekt. Overdag geef je dan wel een schone romper, maar voor 's nachts een paar keer dezelfde. En ik weet niet wat voor wasmiddel je gebruikt, dat kan soms ook irriteren voor de babyhuid. Geen wasverzachter, eventueel Neutral wasmiddel en natuurlijk niet overdoseren. Ik deed zelf altijd een keer extra spoelen na de normale wasbeurt, om zeker te zijn dat alle wasmiddel uit de kleding gespoeld is.
Super bedankt voor de tips! Ik zal het één en ander eens uitproberen in de hoop dat dé tip voor mijn dochtertje er bij zit.
Hai Ik heb lanette creme op recept maar die is ook los te verkrijgen bij de apotheek. dit is een vaseline achtige creme en smeer ik 2x per dag op de plekjes. hier gebruiken wij ook hormooncreme. De tip van op je wasmiddel en wasverzachter letten heeft hier een positief effect dus dat zou ik je ook aanraden. En ik smeer soms overdag extra met weleda babyolie.. gewoon voor de lekkere massage en een beetje extra vettigheid.
Hier ook de Lipikar. Na maanden geklooi met de vaseline en hormoonzalf waar het huidje nog dunner van word en dus nog gevoeliger wat ik het zat en heb ik deze creme genomen op advies van de apotheek. Die zeiden ook dat de vaseline alleen maar de huid afsluit en nog meer gaat jeuken en de plekken niet de kans krijgen om te genezen omdat het dus niet ademd. Sinds hij de lipikar gebruiken was de ecxeem zo verdwenen en hij heeft nu eindelijk na 2 jaar een mooi huidje
Hier ook een fan van de Lipikar Baume AP. Ik heb al zoveel gebruikt en geprobeerd en kom steeds op de lipikar terug. Oh ja je zou ook eens op deze site kunnen kijken www.shizo.nl Daar heb ik van de pure potions laatst de Skin Salvation gekocht ook fijn spul.