Huis kopen met vrienden

Discussie in 'De lounge' gestart door Clouds, 24 mrt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Clouds

Clouds Lid

4 sep 2020
    8
    5
    3
    Vrouw
    Wij hebben heel erg de wens om vrijer te wonen. Stuk grond, ruimte. Nou is dat in de randstad vrij onbetaalbaar.
    We hebben het er wel eens met vrienden over om samen een huis te kopen.
    Er staan wel eens woonboerderijen te koop voor dubbele bewoning of een huis met grote schuur welke omgebouwd kan worden tot woning.

Wie heeft hier ervaring mee?

2. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.178
    10.719
    113
    Hier zijn wel krantenartikelen over geweest. Het kan en het kan denk ik heel leuk zijn, maar ik raad je aan om wel een adviseur in de hand te nemen en een uitgebreid contract op te stellen. Wat als jullie het niet eens zijn over iets? Wat als een van de partijen wil verhuizen of de hypotheek niet kan betalen? Etcetera. Dat soort gedoe kan je vriendschap onder grote druk zetten als je het niet goed vastlegt. En ga ook goed na met de gemeente of jullie wel aparte adressen kunnen krijgen, anders wordt het een hoop gedoe met belastingen en toeslagen en zo.

GossipGirlxoxo en Clouds vinden dit leuk.
  3. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.780
    7.367
    113
    Wij hebben dat wel eens bedacht met familie, maar er zijn maar weinig plekken waar je in de schuur mag wonen. Nu weet ik dat het vaak zat gebeurd hoor, in het buitengebied, hoeveel huizen er niet chalets of stacaravans naast het huis hebben in onze omgeving. Maar officieel mag het vaak niet.
    Dubbele bewoning kan wel. Maar wat mij nu tegenhoudt is de toeslag kinderopvan, want iedereen telt dan volgens mij mee qua inkomen in dat huis, waardoor je veel inkomsten hebt en weinig of geen recht op toeslagen.
    Daarnaast zou ik erg goed kijken met wie je er gaat wonen, want je komt er niet zomaar van af.
    En wat spreek je af als 1 gezin wil verhuizen of werkloos wordt en het niet meer kan betalen of overlijdt of...dat zijn allemaal overwegingen.

Clouds vindt dit leuk.
  4. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Je kunt ook kijken of het bij het kadaster kan worden afgesplitst zodat je beide je eigen huisnummer hebt.
    Zoek van te voren ook goed uit of het verbouwd mag worden, anders kun je nog wel eens voor verassingen komen te staan.
    Er zijn zoveel regeltjes waar je rekening mee moet houden.

Pb me gerust voor vragen. Wij hebben bijna hetzelfde idee bijna uitgevoerd.

Neuzeke en Clouds vinden dit leuk.
  5. Minoesje

Minoesje Niet meer actief

Wij wonen met mijn ouders in 1 woonboerderij. Let erop dat je vaak niet zomaar 2 woningen mag creëren in 1 huis, of je moet het kadastraal kunnen laten splitsen. Hier is het een mantelzorgwoning. Ook een hypotheek krijgen met 4 personen is niet gemakkelijk en er zijn maar weinig hypotheek verstrekkers die dit doen.

Clouds vindt dit leuk.
  6. Lindawen79

Lindawen79 Bekend lid

9 apr 2019
    896
    628
    93
    Vrouw
    Ik volg even... Wij (zus en gezin en moi) zouden in de toekomst dolgraag in ons ouderlijk huis willen wonen. Ook een oude boerderij. Maar de gemeente stond dubbele bewoning 15 jaar geleden niet toe. De droom is er nog steeds....maar waar begin je qua ( onafhankelijke) adviseur enz.

Clouds vindt dit leuk.
  7. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.080
    12.033
    113
    Hopelijk denken ze daar inmiddels anders over, het zou juist kunnen helpen in de woningnood.

Lindawen79 en Syane vinden dit leuk.
  8. Clouds

Clouds Lid

4 sep 2020
    8
    5
    3
    Vrouw
    Dit inderdaad. Er is zo'n enorme krapte op de markt. Sommige huizen zijn echt gigantisch, daar kunnen met gemak 2 gezinnen wonen. Daardoor zouden er in ons geval 2 mooie starters woningen vrij komen. Hoop dat ze wat ruimer gaan denken in dit opzicht.

Syane en Dubbelgeluk vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina