Goedemorgen, Ik heb van mijn ouders zo zijligging kussentje gekregen. Hiermee kun je het kind min of meer "fixeren" en kan het niet op de buik rollen. Ik lees steeds dat een kindje op de rug moet slapen, maar kan het ook op de zij worden gelegd mits er zo'n veiligheidskussentje wordt gebruikt? Bij voorbaat dank.
Hallo, De niewste richtlijnen betreft de slaaphouding van een pasgeborene is rugligging. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat hiermee minder kans is op wiegedood. Zowel in de thuissituatie als in de ziekenhuizen wordt dus rugligging geadviseerd met wissel advies van hoofdje. Dus ene keer ligt het hoofdje op de linkerkant en de andere keer op de rechter. Echter wanneer een kindje misselijk/spugerig is kan je de kleine gewoon op de zij leggen. Als ouder kan je ervoor kiezen om altijd de zijligging te hanteren, maar dan sla je eigenlijk dus wel de adviezen van veilig slapen in de wind. Een kussen om te fixeren....kan, maar zorg dan wel dat het kussen aan alle veiligheidsnormen voldoet. Persoonlijk ben ik daar nooit zo'n voorstander van. Ilja
Oké bedankt! Op het kussen staat een logo van IZA zorgverzekering. Ik ga er dus wel vanuit dat het een goed kussen is. Maar ik zal het te zijner tijd met de kraamverzorgster overleggen.