Kijk, het is logisch dat je geen biefstuk bestelt, want doorbakken biefstuk is echt niet te eten en alcohol is ook gewoon een kwestie van niet nemen. Maar stel dat ik vis bestel, zalm ofzo, dat wordt toch ook van binnen rosé gelaten? Vragen jullie bij vis ook of ze het goed doorbakken? En als het dan voor je staat, ga je het dan onderzoeken of het idd wel echt gaar is? Zo ben ik dus wel, maar voel me altijd zo'n aansteller. Krijg ook altijd commentaar van mijn tafelgenoten. Als je rauwkost of sla krijgt, vraag je dan ook of het vers is en goed gewassen? of laat je de rauwe groenten staan? Ik ben gewoon heel benieuwd hoe jullie dat doe en ik vraag me af of ik niet te moeilijk doe. Want voor mij is er zo weinig lol aan uit eten gaan.
sla en groentes was ik nooit zo moeilijk in, vlees vroeg ik wel doorbakken. En dan nam ik iets van kip omdat rund of varken vaak niet lekker is als het helemaal doorbakken is.
Over sla enzo heb ik echt nog nooit bedacht dat het wel eens niet goed gewassen kan zijn. En een zalmmoot hoeft echt niet helemaal doorbakken te zijn, want die is niet vacuüm verpakt geweest. Maw, nee, ik doe dus niet zo moeilijk.
Goh, wat stom zeg van dat commentaar... Salades/rauwkost heb ik eigenlijk nooit over nagedacht, maar ik bestel het ook nooit eigenlijk. Biefstuk begin ik inderdaad helemaal niet aan en bij zalm/varkenshaas o.i.d. vraag ik of het doorbakken mag. Helaas geen goeie ervaring mee tot nu toe, ik heb al 2 keer m'n eten terug moeten sturen. Daar baal ik dan wel van, ik heb het nog zo gezegd. Verder zijn er bepaalde dingen die ik maar niet neem omdat ik het niet zeker weet of omdat ik het lastig vind... Mozarella bijvoorbeeld, ik vind dat zo vreselijk lekker maar wie zegt dat die niet van rauwe melk is gemaakt? In de supermarkt heb je wel een aantal soorten die ik zou mogen, maar wie zegt mij dat die in het restaurant ook mag? Gerookte zalm net zo... als ie vers van de visboer komt is het prima, maar voor het zelfde geld komt het van de groothandel en was ie vacuum verpakt. Dus dan maar voor de zekerheid niet hoor... wat ik echt wel jammer vind
Mozarella mag je sowieso als het verhit is geweest, dus op een pizza ofzo, in dat geval maakt het dus niet uit of het van rauwe melk gemaakt is of niet. Als je het rauw eet in bijv. een salade is het uiteraard weer wel van belang. Rauwe zalm eet ik ook niet in een restaurant, maar een zalmmoot dus wel.
Laatst mixed grill besteld, dan vraag ik wel of ze alles doorbakken en snij ik stukjes vlees wel door voor ik ze opeet. Zalmmoot zou ik wel gewoon eten, je mag immers ook verse sushi hebben en haring enzo.. Sla enzo eet ik wel gewoon, moet je toch van uit kunnen gaan dat het "schoon" is. Al ben ik dan niet naar een shoarmazaak ofzo geweest, daar is het naar mijn idee met de hygiene soms wel minder gesteld en zou ik misschien geen groente eten.
Ik ga bijna nooit uit eten dus heb er nog niet echt bij stilgestaan. Ik moet wel even zeggen dat ik het niet erg sociaal vind van je tafelgenoten dat ze jou commentaar leveren. Er is niets mis mee om te checken of je wel krijgt waar je om gevraagd hebt, daar betaal je toch voor? En het lijkt mij juist verstandig om goed op te letten wat je eet als je zwanger bent. Hoe moeilijk is het om daar een beetje begrip voor op te brengen?
Hier sluit ik me helemaal bij aan! Vlees check ik wel even voor ik 't opeet maar ga een stuk vlees niet eerst helemaal ontleden Het is mij trouwens ook al een paar x gebeurd dat iets tóch niet goed doorbakken was, heel irritant! Mozarella (wel verhit) eet ik gewoon, te lekker om te laten staan en zoals al gezegd werd... als het maar verhit is, is het geen probleem!
Ik was heel moeilijk. Geen rauwkost, enkel vlees dat heel goed doorbakken was,... . Bijna op het idiote af. Maar als ik toch iets nam waar ik onzeker over was, zou ik toch de hele avond bezorgd zijn geweest. Daarom maar even niet.
nee niet moeilijk. bestel gewoon geen biefstuk en gerookte zalm etc. maar sla en alles eet ik gewoon op. of het moet er ranzig uitzien dan laat ik het liggen. maar dat doe ik ook als ik niet zwanger ben. verder eet ik alles op
Ik bestel vis als ik uit eten ga. Daar kan niet zoveel mee mis gaan. Met sla ga ik ervan uit dat ze die wel zullen wassen, denk ook niet dat als ik ernaar zou vragen ze zouden zeggen: Nee, sorry, wij wassen onze sla niet . Dus daar begin ik maar niet over. Verder geef ik het wel aan bij het bestellen, zodat ze er rekening mee kunnen houden bij de bijgerechten. Pas kreeg ik bij de tapas kaas waarvan ik geen idee was wat het was, die heeft mijn vriend toen opgegeten. Ik zag trouwens in een reactie dat je wel verse sushi mag hebben?! Klopt dat? Ik dacht dat je uit moest kijken met rauwe vis en dat je alleen haring zonder problemen kunt eten. In tonijn e.d. schijnt ook een hoge concentratie van iets schadelijks kunnen zitten. Maar ik hoor het graag, want af en toe heb ik er vreselijk veel trek in!!! Groetjes
maar het is dus niet alleen met vacuum verpakte zalm he. Je mag alleen rauwe vis als het super vers is, daarom raden ze sushi wel af omdat je nooit weet hoe vers de vis is. Waarschijnlijk komt de zalm bij een restaurant ook gewoon uit de vriezer (waar de bacterie overleeft) en laten ze het ontdooien bij kamertemp. als dan het midden niet gaar is is het dus zeker niet 100% veilig.
je mag idd geen roofvissen vanwege de hoge concentratie toxines tonijn uit blik mag wel. Ook haring kun je zeker niet zonder problemen eten hoor! bij de c1000 komt deze zelfs uit de vacuumverpakking en bij de ah niet, maar is toch zeker een tijdje houdbaar. haring zou ik alleen eten bij een goede visboer. maar zelfs dat durf ik niet aan.
zo ben ik dus ook.. helaas, want misschien onnodig en zo heb je er een hoop zorgen bij. het is zelfs zo dat ik hierdoor minder geniet van de zwangerschap, omdat ik zo bang ben dat ik iets oploop door verkeerd eten
over het algemeen zijn de meesten niet zo moeilijk. helaas kan ik dat gewoon niet, dan ga ik me toch zorgen maken! als ik een broodje bij bakker bart bestel vraag ik wel of de rauwkost vandaag is gesneden, dat ik geen restje van gister wil. ik koop geen vleeswaren die lang houdbaar zijn, alleen van de vers als het die dag is gesneden en dan eet ik het binnen 2 dagen. slaatje, salades voor op toastje etc. vind ik ook doodeng, want weet je hoe lang die dingen houdbaar zijn. en de listeria bacterie komt daar nou eenmaal in voor alleen de kans dat je het oploopt is heel klein. het is dus vooral de listeria bacterie waar ik zo bang voor ben.
o help meid... als ik zo zou moeten leven....... je hebt meer kans om onder een bus te lopen als op die listeriabacterie hoor komt echt heel weinig voor. gewoon alleen je houden aan de dingen volgens voedingscentrum zoals rauw vlees, vacuumverpakte vis, rauwmelkse zooi etc etc en verder geniet. dat gestress is 1000 x slechter voor beeb
Ik eet alles, ook dingen die niet mogen, ik ben restistent voor toxoplasmose en niet bang voor Listeria of Salmonella. Ik drink geen alcohol, maar dat doe ik normaal ook niet, en eet geen rauwmelkse kazen, maar dat is omdat ik gruwel van kaas. Overigens is mijn gyn het helemaal met me eens, die vind het allemaal onzin.
tja ik weet het maar wat doe je eraan? zo ben ik nou eenmaal ik maak het mezelf gewoon een beetje moeilijk, maar stressen kan je het ook niet noemen hoor. ik ben iig niet bang dat dát mijn baby kan schaden. bij mijn eerste zwangerschap was ik ook zo en mijn zoontje heeft er niet onder geleden
Ja het zorgt wel voor extra zorgen. Maar goed, als je zo bent ben je zo en dan gooi je dat niet ineens helemaal om. Tenminste, mij is het niet gelukt. Dus doe jij maar lekker voorzichtig gedurende 9 maanden en daarna kan je weer lekker alles eten! Ik heb er geen spijt van hoor dat ik zo voorzichtig ben geweest.