Nalatig handelen door de huisarts

Discussie in 'De lounge' gestart door Amarens, 13 mei 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. olleke

    olleke Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    4.607
    3.853
    113
    Dit ja, plus dat huisartsen echt ook niet altijd alle tijd van de wereld hebben. Het zou zeker heel mooi zijn als een huisarts dit kan en blijft doen, maar ik denk echt dat dat vaak niet eens haalbaar is voor een huisarts om dit te doen.
    Het zal afhangen van de praktijk hoe druk ze zijn (hoeveel artsen, hoeveel ptn, welke regio etc) en uiteraard ook van de persoonlijkheid van de arts.
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  2. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.655
    21.161
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Hadden we die tijd maar om al die patienten te bellen. Want het is er niet maar 1 natuurlijk. Huisartsen hebben laatste jaren veel meer op hun bordje gekregen, ook veel meer bureaucratische rompslomp. Meer patienten dan de norm is, zoals bij ons, want in de plaats waar ik werk, is er een tekort aan huisartsen. Mijn werkgever ziet de hele dag patienten, dan nog administratie en bureaucratische rompslomp, visites. Die is blij als ie om 20 uur de deur achter zich dicht trekt, en zit vaak het weekend ook nog paar uurtjes op de praktijk. De werkdruk is echt enorm. Wij zijn een praktijk met 1 huisarts en bijna 3000 patienten. Hij vindt het zelf geen goede ontwikkeling en in dat opzicht was 'vroeger' echt beter.
     
    Zuul, Anouk2005, Ysabella en 3 anderen vinden dit leuk.
  3. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Ze kunnen moeilijk alle patiënten extra bellen. Zo werkt dat toch gewoon niet? Bovendien betwijfel ik heel erg of zo'n telefoontje het hele probleem had gestopt.
     
    Anouk2005 vindt dit leuk.
  4. olleke

    olleke Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    4.607
    3.853
    113
    Precies, denk echt dat veel mensen niet in de gaten hebben dat de 1e lijnszorg de laatste jaren flink onder druk staat door allerlei (soms idiote) regels etc.
     
    Liekje81 vindt dit leuk.
  5. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Naar mijn idee hadden ze hem ook veel meer moeten zien. Toen hij vorige keer ziek was, moest hij wekelijks terugkomen. Zo ken ik onze huisarts ook. En die poh kon hem niet aan, had ze ook aan de bel moeten trekken (vorige keer bij een andere poh ook gebeurd). Hij is/was bij hun echt wel bekend en dan zou ik toch verwachten dat ze hem goed in de gaten houden. Of wat ook wellicht een verschil had gemaakt (hoe naar het ook is) toch de medicatie straten, dat kan de huisarts toch echt wel doen. Man geeft zelf aan depressief te zijn.
     
  6. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.497
    5.164
    113
    Vrouw
    Ik bedoelde het ook om aan te geven dat er gewoon veel mis is in ons zorgsysteem. Zeker in deze tijd waar veel mensen last hebben van psychische klachten zou daar, naar mijn mening, veel meer aandacht voor moeten zijn. Ik begrijp dat de huisarts daar geen tijd voor heeft tegenwoordig. Vroeger wel (of in elk geval meer dan nu) en dat is gewoon jammer want het levert situaties op met veel verdriet
     
  7. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Nou zolang wij met zijn allen Rutte blijven stemmen, gaat er niks veranderen in de zorg. Maar dat is off topic.
     
    Bloem2310, Gewooniemand, NiVa0230 en 4 anderen vinden dit leuk.
  8. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Gelukkig zijn daar vaste regels voor en hoef ik die niet te maken. Dus los van het feit hoe het echt zit qua regels vind ik wat jij hierboven noemt heel erg maar geen reden om medisch geheim te schaden.
     
    Huismuisie en chrystel73 vinden dit leuk.
  9. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Wat heftig want in dit voorbeeld was er dus duidelijk een gevaar voor de samenleving.
     
    Ysabella vindt dit leuk.
  10. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.106
    15.619
    113
    Vrouw
    Maar op basis van wat je hier leest, kan je niet weten wat de topicstarter haar partner bij de dokter gaan zeggen is natuurlijk.
    Mss doen ze dit echt wel als het hen 5 voor 12 lijkt .
     
    cosdy, GossipGirlxoxo en suus1983 vinden dit leuk.
  11. Bailey07

    Bailey07 Fanatiek lid

    8 okt 2010
    3.165
    1.740
    113
    Ik vind dat sommigen hier toch echt wel hard blijven (omdat het in hun vakgebied zit wellicht). En ja, een huisarts kan dan 3000 patienten hebben. En ja ook deze sector heeft het pittig, absoluut. Maar ik vind een situatie als deze echt 2 zijdig; je hebt een patient tegenover je. En we zien hier helaas maar 1 kant van het verhaal belicht want wij weten niet wat de man van TS heeft verkocht aan de huisarts. Maar de huisarts had bijv wel kunnen voorstellen om een vervolgconsult te plannen over -weet ik het, 6 weken - ter opvolging om hem nog eens te zien naast de POH gesprekken, met bijv partner erbij. Want a) dat is geen beroepsschending en b) zover mij bekend mag en kan dat ook gewoon privacy technisch als deze pt had bekend dat zijn partner op de hoogte is/was?
     
    LizMe, Gewooniemand, Nellie4 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.694
    7.749
    113
    Vrouw
    Maar alle patiënten.. dat zeg ik niet hè. ;) maar een telefoontje of een uitnodiging voor een gesprek bij de POH met vrouw erbij was netjes geweest. Maar nogmaals. Mijn mening is wellicht gekleurd want mijn huisarts pakt het heel anders aan
     
    LizMe, Gewooniemand, Maan14 en 3 anderen vinden dit leuk.
  13. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.888
    16.248
    113
    Ik had zelf echt een geweldige huisarts en dat ging dan voornamelijk om mijn oudste zoon. Als ik toevallig in het gebouw was riep ze mij altijd binnen en moesten de andere patiënten -en ik citeer- maar even wachten en werd ik de spreekkamer ingeloodst. :p Ze belde uit zichzelf wekelijks etc. Dus er zijn echt wel huisartsen die meer doen dan gemiddeld.
    Ik denk alleen niet dat je/wij de huisartsen die dat niet doen moeten afblaffen. Zoals @Liekje81 zegt veel huisartsen zitten overvol net als die vreselijke wachtlijsten voor de ggz. Het is gewoon één grote puinhoop door bezuinigingen etc.
     
    Dubbelgeluk, femkes, Malbec en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. TotalBella

    TotalBella VIP lid

    11 apr 2019
    6.578
    6.272
    113
    Maar misschien is dit wel gebeurd en heeft haar man dit geweigerd.
     
    Kolibrie2 en suus1983 vinden dit leuk.
  15. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.655
    21.161
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    dl

    Dat soort dingen gebeurt bij ons ook wel hoor. Dat wordt dan bv gewoon voorgesteld in het consult, om dan meteen een vervolgconsult te plannen. Maar kan me ook voorstellen hoe het gaat in zo'n praktijk en waarom dat er soms bij inschiet. En geloof me, mijn werkgever zou niets liever willen dan weer wat meer socialigheid, ipv je consulten draaien en de hele rompslomp van tegenwoordig er omheen. Dat contact met mensen is gewoon het leuke aan je vak.
     
    femkes en Malbec vinden dit leuk.
  16. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Ja maar je weet helemaal niet of dit wel of niet is gebeurd toch?
     
    zara1983, GossipGirlxoxo en TotalBella vinden dit leuk.
  17. Lovely83

    Lovely83 VIP lid

    29 mei 2008
    20.388
    3.259
    113
    Dit kan alleen als patiënt hier toestemming voor geeft. Als de patiënt geen gesprekken wil met partner erbij kan de huisarts partner ook niet uitnodigen.

    Een huisarts is een huisarts...geen psycholoog of psychiater. Naast doorverwijzen en gesprekken met de POH kan hij niet meer. Dat gesprekken met POH mogelijk waren is al fijn want zelfs daar zijn wachtlijsten voor!

    Ik snap dat ts boos is....maar in deze situatie is het onterecht boos te zijn op de huisarts. Wees boos op je man, die heeft jullie in deze situatie gebracht.

    Heel veel sterkte.
     
    Huismuisie, Kolibrie2, Liekje81 en 2 anderen vinden dit leuk.
  18. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    Naar de man van TS..
     
    Nellie4 vindt dit leuk.
  19. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    Zo werkt het bij mijn huisarts gelukkig wel.
    Heb er zelf ervaring mee toen ik psychisch in de put zat en op een ellenlange wachtlijst stond. Ik werd echt regelmatig gebeld en zo nodig mocht ik altijd tussendoor even komen praten met huisarts of POH.

    En ik vind in tegenstelling tot de rest hier, dat de huisarts (als hij/zij dat tenminste niet gedaan heeft), best wat meer aan had mogen dringen op een gesprek met TS erbij bij de POH bijvoorbeeld. Of aandringen dat man het zelf moest gaan bespreken met TS. En na een paar weken even bellen of dat gebeurd is. En evt. verwijzen naar schuldhulpverlening o.i.d.
    Ik kan me heel erg vinden in de post van @Malbec . En ik vind het eigenlijk heel treurig als je dat soort dingen tegenwoordig blijkbaar niet meer van een huisarts kan verwachten.

    (Waarmee ik niet zeg dat het juridisch aan te vechten zal zijn overigens..)

    Toch een voordeel aan in een klein boerendorp wonen waar dat nog wel gebeurt;)
    Sterkte TS!
     
    LizMe, Gewooniemand, Nellie4 en 3 anderen vinden dit leuk.
  20. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.694
    7.749
    113
    Vrouw
    Wat ik begrijp dus van niet...
     

Deel Deze Pagina