Tandarts(assistente) in de buurt?

Discussie in 'De lounge' gestart door Druif78, 10 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ik heb afgelopen donderdag een gaatje onder een vulling in mijn kies laten vullen. Oude vulling eruit, nieuwe erin. Het gaatje zat wel dicht bij de zenuw en had ook wel spoed. 1,5 dag later, gisterenavond, kreeg ik met eten acuut een flinke pijnscheut in die zelfde kies, een hele scherpe, venijnige pijn, kon meteen niet meer eten. Niks hards of kouds gegeten. Daarna heb ik die kies een beetje ontzien. Zolang ik niet eet is er niks aan de hand. Vanmorgen was ik het alweer "vergeten", ontbeten met een cracker, geen enkel probleem. Nu net een mandarijn en ik vloog tegen het plafond! Zelfs als ik met de andere kant eet en het sap bij die kies in de buurt komt springen de tranen in mn ogen :$. Geen problemen met hete thee.
    Hoort dit er nog bij?? Lijkt me vrij extreem. Wat kan het zijn en kan het wachten tot na het weekend?

2. Miek89

Miek89 Fanatiek lid

15 apr 2013
    1.251
    177
    63
    Hm, dat je aan het plafond zit van de pijn is niet goed.
    Ik zou toch de dienstdoende tandarts bellen. S avonds wordt het namelijk meestal erger. Hou er wel rekening mee dat je contant moet betalen als het niet je eigen tandarts is

3. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

zolang het niet een constante pijn is, zou ik het laten afwachten tot na het weekend.

Ik heb namelijk pas geleden ook zo'n gaatje laten vullen, maar daarna kreeg ik constante pijn en heb ik bij een noodtandarts een wortelkanaalbehandeling ondergaan. Bleek toch een ontsteking te zitten.

En anders zou ik even de tandarts bellen om te overleggen?

4. Babyliz

Babyliz Fanatiek lid

4 feb 2011
    1.038
    0
    36
    NULL
    Bij mij heeft het een maand of 2 geduurd voor ik weer met de kant kon eten waar mn kies gevuld was (ook een diep gat bij de zenuw). Met warm water spoelen had ik bijvoorbeeld geen last, kou kon ik echt niet verdragen en kauwen dus ook niet. Tandarts zei hier dat het vrij lang kon duren en als ik er niet meer van kon slapen moest ik maar terugkomen ;) Toen ik net weer met de ene kant kon eten moest er aan de andere kant een gat gevuld worden, dus nu eet ik al weken weer met 1 kant :)

5. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.289
    16.692
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Dat je tegen het plafond zit is wel heftig.
    Ik zou tot na het weekend aankijken en dan terug naar tandarts gaan voor misschien wel een wortelkanaalbehandeling of antibiotica ivm evt aanwezige ontsteking.
    Heb 5 jaar terug ook zoiets gehad en toen bleek er toch een ontsteking te zitten waarvoor ik antibiotica kreeg.
    Die kies is gevuld met composiet en begint nu alweer kapot te gaan.
    Waardeloos vulmateriaal.

6. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Bedankt voor jullie reacties! Er wordt hier heel wat "wortelkanaalbehandeling" en ontsteking genoemd: brrrrr.......
    Toch ben ik geneigd om nog even af te wachten. Brood vanmiddag ging goed en heb ook al wat chocola (zoet) en drop(hard) geprobeerd en dat ging goed, heb die heftige pijn niet meer gehad en dat kan ik ook niet helemaal verklaren...?

7. JustNice

JustNice Bekend lid

3 jul 2008
    908
    140
    43
    Zuid Holland
    Vulling kan ook iets te hoog zijn, waardoor de zenuw overbelast wordt. Dan is het een kwestie van hoogte aanpassen.
    Of de vulling was toch te diep en dan moet je toch echt geloven aan een wortelkanaalbehandeling.

8. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Dat ie te hoog zal zijn, dat geloof ik bijna niet, want na het vullen hebben ze dat wel tig keer gecheckt, laten bijten op een soort papiertje, nog wat bij gepolijst etc. Ik voelde het ook niet met bijten, maar zelfs bij zuur sap van een mandarijn, wat er langs kwam?!
    Ben eerder bang dat de vulling toch iets te diep is/ ontsteking.. Heb er eerst ook ruim 1,5 dag geen last van gehad :(

9. JustNice

JustNice Bekend lid

3 jul 2008
    908
    140
    43
    Zuid Holland
    Ben eigenlijk benieuwd hoe het met je gaat? Of je nog pijn hebt gehad?

10. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ik heb zaterdagavond nog een zo'n pijnscheut gehad waarna ik overlegd heb met de dienstdoende tandarts. Deze zei eigenlijk dat wanneer ik het nog kon hihden, ik beter kon afwachten tot na het weekend en dan langs komen bij mn eigen tandarts.
    Ook de tip gekregen om koud water te drinken bij een pijnscheut. Wordt de pijn dan minder dan is het wrs een ontsteking.
    Maar zondag heb ik alleeen nog een dreigende pijn gehad, wat ik wel voelde maar niet doorzette. Maandag en vandaag heb ik niks meer gevoeld!!! Dus wat het niu was?!

11. JustNice

JustNice Bekend lid

3 jul 2008
    908
    140
    43
    Zuid Holland
    Misschien doe je aan tandenknarsen of klemmen?
    dat kan namelijk ook kiespijn en gevoeligheid opwekken

12. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ja, dat doe ik ook! Maar al jaaaaaren.... Hoe verklaar je de pijn dan? In combinatie met die nieuwe vulling?

13. Syl72

Syl72 Bekend lid

14 mrt 2008
    817
    176
    43
    Als de vulling dicht bij een zenuw is, dan is de zenuw nu geïrriteerd. Boos zeg maar! Het kan best een paar maanden duren voordat de zenuw dan weer in orde is. Dus het kan nog goedkomen. Maar als je pijn in je kaak krijgt zonder bijv. wat te eten, dan wordt het zeker te weten een kanaalbehandeling. Ik spreek helaas uit ervaring. Heb beide meegemaakt, dat het weer goedkwam bij 1 kies en bij de andere dus niet. Maar een kanaalbehandeling is niet vreselijk hoor, het duurt even, maar wordt goed verdoofd (zal vast niet iedereen met mij eens zijn :). Nog even afwachten dus.

14. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ik weet wel dat het gaatje heel dicht bij de zenuw lag ( achter gekomen door een foto). Dus logisch dat de vulling dan ook dicht bij de zenuw is gelegd?? Maar gek dan dat ik er eerst 1,5 dag geen last van heb gehad?
    Gelukkig is de pijn nu al 3 dagen niet meer op komen zetten!

Deel Deze Pagina