Wij hebben een cliënt in zorg en die heeft een drukplek boven zijn oor door de slang van de zuurstof. Nu heb ik mij laten vertellen dat er n soort gootjes bestaan die je bij het oor kan bevestigen waardoor er geen druk komt. Wordt vooral gebruikt bij sondevoeding. Weet iemand hoe het heet? Ik wordt op google niet wijzer, vandaar hier mijn vraag.
Hm geen idee. Neem aan dat jullie een brilletje gebruiken nu. Miss kun je kiezen voor enkel 1 slangetje in een neusgat. Zo kun je het beschadigde oor wat rust geven.
Decubitus aan de oorschelpen kan, bij het in bed liggen, veroorzaakt worden door gebruik van gehoorapparaten, oorbellen, zuurstofbrillen etc. Trek de zuurstofbril niet te strak aan. De slang kan eventueel worden bevestigd op een beschermend verband (hydrocolloïd) Die gootjes heten volgens mij 'oorbeschermers'. Ik vind via google al verschillende leveranciers.
Ja we gebruiken nu een stukje duoderm maar doordat het achter de oorschelp en er bovenop is krult het vaak op. Ga ik nog een keer googlen. De slang trekken we niet hard aan. Een slang door 1 neus mag alleen boven de 5 o2 en hij heeft 3
Ach ja hoe heet dat ook al weer........ Ja mepilex kun je daar voor gebruiken. Het staat volgens mij wel op het doosje hoe het dan gebruikt. maar dat is niet een gootje. Zou zo niet weten welk gootje je bedoeld.
Het zijn gewoon oorbeschermers. Bij ons op de longafdeling werden ze zeer intensief gebruikt. Grijs materiaal, "rolde" je zo om de slang heen. Overigens echt geen heel fijne oplossing hoor. Die dingen vliegen vlug af en je kunt ze niet tapen, want dan heb je weer een drukplekje extra. Ik zou gewoon even naar de longafdeling van een ziekenhuis bellen en vragen waar ze die dingen bestellen.
Heb al bijna 4 maanden een neussonde waarbij de slang ook achter me oor zit maar heb geen drukplek van de slang... Hier hebben ze hem vanaf me neus naar me oor vastgezet met een stukje tape op me wang miss helpt dat??? Al heb ik hier dan wel de irritatie dat ik die slang heel vaak zelf weer terug moet schuiven achter me oor...
Misschien jullie protocol nog eens herzien. Waarom zou je zuurstof via neussonde pas vanaf 5L O2 mogen gebruiken?! Wat is de gedachte daarachter? Je moet vanaf 5 L O2 via een sonde O2 toedienen omdat een bril dan niet meer voldoet maar een sonde mag altijd. Is alleen bij het inbrengen vervelender en ook dan moet je waakzaam zijn op drukplekken aan de neusvleugels. Het advies is ook dan iedere dag van neusgat wisselen. Verder kun je simpel een gaasje om de slang plakken en er meerdere keren per dag even naar kijken of de slang niet te strak zit.