hulp bij islamitische meisjes naam

Discussie in 'Babynamen' gestart door zomerbloempje, 26 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zomerbloempje

15 aug 2011
    24
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij zijn een gemixt stel, man is Marokkaans en ik ben Duits/Nederlands.
    Man en ik hebben als meisjes naam Sofia gekozen.
    Wij vinden de klank mooi, betekenis = wijsheid, past goed bij de naam van ons zoontje en past ook goed in het land waar wij wonen.

De naam stond al 2 maanden vast en we noemen beeb al bij haar naam. Gister kwam man thuis met de info dat hij van zijn vader had gehoord dat deze naam niet is toegestaan in de islam ?!

Zijn vader had navraag gedaan bij de lokale moskee. Volgens man punt uit en kan het nu niet meer want hij wilt zich wel aan de richtlijnen houden.
    Ik kan de naam niet uit mijn hoofd zetten en ook geen andere mooie naam vinden.

Wie is er echt bekend met naamgeving in de islam? Mag een naam met een goeie betekenis wel gewoon? Zou de naam mogen met een andere arabische naam als 2e naam?

2. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Ooh lastig! Mijn man is turks en wou ook persee een 'goede' naam met betekenis. Wat wij bij ons zoontje hebben gedaan is de 'goede' naam als 1e en daarna de roepnaam. Dus hij heet voluit Ahmet Semih maar wij noemen hem Semih. Nu is Semih geloof ik ook een goede naam maar wisten wij toen niet.
    En voor ons dochtertje zijn we het er gelukkig ook over eens die krijgt wel gewoon 1 naam.

Ik dachtt trouwens dat Sofia een marokaanse naam was? Ik kende een meisje die zo heette. Kan jou man anders zelf niet wat extra navraag doen? Ik zou het te vaag vinden om van sv te horen.

3. zomerbloempje

15 aug 2011
    24
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor je antwoord.
    Ik (wij)waren eigenlijk niet van plan om 2 namen te doen maar misschien toch overwegen ja.
    Sofia komt inderdaad voor op de lijst van het consulaat van Marokkaanse namen want daar moeten we ons ook nog aan houden.;)
    Eens kijken waar we nog meer kunnen navragen, misschien als er 1 mening is van een moskee/imam die de naam wel goed genoeg vind dat manlief wel weer wilt. Want ook hij vind de naam prachtig en goed bij ons passen.

4. zomerbloempje

15 aug 2011
    24
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoe ga jij je dochtertje noemen?Of is dat nog een verrassing?

5. mama201

mama201 Bekend lid

25 feb 2015
    973
    1
    16
    Ik ben zelf nl mijn man marokaans

Maar de baam,sofia is een arabische meisjes naam daar zit ook weer een verschil in net zoals je berberse namen hebt een islamitische naam is dan ook weer anders je kan bij risallah even kijken daar staan heel veel namen in

Ik weet niet of je man praktiserende is of jij bent bekeerd? Geven,jullie,je,kids,een islamitische opvoeding?

Ik heb,bewust voor islamitische namen gekozen omdat ik zelf bekeerd ben en wij onze kids ook islamitische opvoeden

Maar zolang je man de naam goed vind en jij ook en het consulaat goedkeurd zie ik het probleem niet

Veel mensen hebben arabische of berberse namen voor hun kinderen

Je hebt ook de naam safa of safiye

6. Celika

Celika Fanatiek lid

15 jul 2013
    1.893
    381
    83
    Vrouw
    Dicht bij de zee
    Wij hadden precies hetzelfde met de naam van onze zoon.
    beiden hadden de naam Semih :D in gedachten en vroegen ons ook af of het wel een "goede" naam was wat vrijgevig betekend.
    heb het mijn man gevraagd over Sofia maar die kan niks "fouts" bedenken.
    Ze zeggen ook dat de namen van engelen ook niet mogen maar ik ken zelfs een imam die zijn zoon ernaar vernoemd heeft.
    Er zal hier vast wel op het forum iemand zijn die het weet.

7. mama201

mama201 Bekend lid

25 feb 2015
    973
    1
    16
    De namen van,engelen mogen niet aan mensen toekend wordEn. Daarintegen zijn er,genoeg mooie islamitische namen die wel,zijn toegestaan ik vind betekenis ook altijd heel belangrijk

Je kan het consulaat ook bellen of langsgaan die hebben een lijst van de toegestane namen

8. zomerbloempje

15 aug 2011
    24
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor je reactie.
    Ik ben niet bekeerd. Man is wel gelovig mar niet praktiserend (op dit moment)Maar hij wil de naam wel volgens de regels doen. Ik wil ook gewoon dat hij ook 100 % tevreden is met de naam. ;)

9. zomerbloempje

15 aug 2011
    24
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nog een Semih, is ook een leuke naam! ;)

10. zomerbloempje

15 aug 2011
    24
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja het mooie is dat de naam volgens het consulaat is toegestaan.:$

11. mama201

mama201 Bekend lid

25 feb 2015
    973
    1
    16

Ja dat zag ik net ook op hun site dus waarom zou je man dat niet willen dan? Zijn jullie getrouwd voor de Islamitische wet of alleen de nlse? En ik denk dam als zijn vader jullie accepteert ondanks dat jij geen moslima bent en de naam sofis volgens de lijst mag waar dan het probleem ligt

Ik ben pas bekeerd na de geboorte vam de 2e me dochter. Ik werd ook lastig geaccepteerd door zijn vader. Rest vd familie wel

Uiteindelijk alles goed gekomen heb er echt ook zelf voor gekozen vandaar dat ik ook pas bekeerd ben nadat we 7 jaar samen waren. Want uiteindelijk doe je het voor jezelf

Ik vind de naam ook heel mooi sofia en anders misschien als 2e naam gebruiken? Mijn oudste zoon heeft ook 2 namen eentje vernoemd naar mijn man

Mischien idee om de 2e naam naat je schoonmoeder te vevernoemen en 1e sofia.

Wat vind je van de naam djennah-amber kan in combinatie of appart ook

12. jolien 1986

jolien 1986 Niet meer actief

Ken Turks meisje geen idee of de naam islamitisch is maar de naam is

Semra

Ik vind hem igg prachtig :)

13. sm1

sm1 Fanatiek lid

17 dec 2011
    1.889
    115
    63
    Vergist

14. maansneeuw

maansneeuw VIP lid

14 nov 2011
    9.867
    992
    113
    Verslaafd aan namen zoeken
    Nederland
    Super lastig is dat!

Hier staat Sofia wel gewoon tussen.
    Lijst met toegestane namen voor Marokkaanse kinderen

Maar hier dan weer niet:
    Islamitische namen ( toegestaan door Marokkaanse consulaat). [Archief] - Marokko Community

Zie ook: Islamitische namen – Namen Wijzer.nl
    En: Girl names starting with S page 6 of 6

Lastig hoor. Volgens mij mag dit gewoon, het is een naam met een mooie betekenis die geen van de andere 'regels' schendt..

Edit: ik zie nu dat de naam volgens het consulaat gewoon mag. Dat zou ik het toch gewoon doen. Wel schoonvader ervan op de hoogte houden maar de naam kan volgens mij echt niets verkeerds betekenen. Wat ziet de gevraagde moskee er precies voor probleem in?

15. Summer2012

Summer2012 Bekend lid

11 jul 2012
    652
    2
    18
    Sofia mag van het consulaat, maar weet niet of je met dat antwoord tevreden bent. Wij kunnen onze kinderen niet inschrijven, omdat hun eerste naam westers is en tweede naam Arabisch. Consulaat heeft aangegeven dat de wet binnenkort waarschijnlijk wordt aangepast en "alle" namen geaccepteerd zullen worden. Ik kan hier niets over terug vinden, dus weet niet of het waar is

16. zomerbloempje

15 aug 2011
    24
    0
    0
    NULL
    NULL
    Fijn dat jouw schoonfamilie je uiteindelijk geaccepteerd heeft.
    Hier ook hoor, is ook niet mijn schoonvader die problemen maakt.
    Als 2e naam schoonmoeders naam kan ik niet doen ten eerste is de naam echt lelijk en ten tweede is het ook geen islamitische naam.
    Ik denk dat ik heel veel namen ken en er is geen enkele andere naam die mij aanspreekt :( . Ik hou van redelijk, kort, simpel, klassiek en internationaal.
    Misschien een sterke islamitische naam als 2e naam.?
    Iemand idee? Het liefst 2e naam niet op 1 a eindigend.
    Bijvoorbeeld Sofia Imane ?

17. Tunisiana

Tunisiana Bekend lid

3 nov 2014
    550
    146
    43
    NULL
    NULL
    wij zijn ook al jaren een meisjesnaam aan het bedenken. mijn man is tunesisch en vindt ook dat het een arabische naam moet zijn. de makkelijke namen vind ik niks. veel te standaard. zoals amina emna yasmin rania olfa lina enzo. nou raniya / rania vind ik nog wel aardig maar zo heet al een familielid.

ik hoop dat je iets kan vinden wat jullie beiden leuk vinden. er zijn veel namensites om even te kijken. of kijk op facebook naar meisjesprofielen. :)

18. Tunisiana

Tunisiana Bekend lid

3 nov 2014
    550
    146
    43
    NULL
    NULL
    imane is een mooie naam. best klassiek.

19. mama201

mama201 Bekend lid

25 feb 2015
    973
    1
    16
    Ik vinde naam safa, aya assiya, soumaya, maisa, amber,isra,irem,dina,serine, allemaal simpele makkelijk uitsprekende namen

Zo ziJn er nog veel meer mooie je hebt okk ook een namen boekje kan je online bestellen daar staan ook veel mooie in

20. Tunisiana

Tunisiana Bekend lid

3 nov 2014
    550
    146
    43
    NULL
    NULL
    loujaine vind ik ook mooi en bijzonder !

Deel Deze Pagina