Namen broer/zus zelfde 'eindletter'

Discussie in 'Babynamen' gestart door Stringetje, 14 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Celest

Celest Bekend lid

17 sep 2009
    575
    0
    0
    Moederen
    Thuis
    Vind dezelfde eindklank of eind deel van de naam wel "storend".

Bijvoorbeeld Jasper en Casper. Dat wordt dan wel erg jut en jul door dezelfde "-per" eindes. Mijn zoon eindigt op "-ten" en zou zelf niet voor Carsten, Tristen oid meer kiezen. Een naam wat eindigd op -n zou ik niet afschrijven.

2. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.790
    18.973
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Eenzelfde medeklinker zou me niet eens opvallen. (Patrick & Tjerk)
    Dezelfde klinker zou ik wel horen, maar niet storend vinden. (Hanna en Eva) Soms zelfs wel leuk.
    Echt dezelfde lettergreep (of lettergrepen) aan het eind, vind ik denk ik een beetje te veel. Boris & Joris of Marieke & Frederieke. Zelf weten, maar persoonlijk zou dat niet mijn voorkeur hebben.

3. kleineM

kleineM Fanatiek lid

7 okt 2014
    3.215
    1.516
    113
    dit

4. Lousaa

Lousaa Fanatiek lid

18 nov 2011
    2.497
    2
    38
    Voor mij is het niet zo simpel. De eindklank boeit niet zo, de beginklank ook niet en zelfs het klinkerrijm niet. Het is een combinatie van al die factoren en dan vind ik het belangrijker dat de namen passen. Ik hou zelf niet van allemaal evenveel lettergrepen, allemaal dezelfde type medeklinkers (allebei veel plosieven of allebei prominente sisklanken vind ik niet mooi), of allebei de klemtoon op dezelfde plaats. Dus nee. Zo zijn wij dus tegen de verwachting in uitgekomen bij twee namen die met dezelfde letter beginnen en toch volkomen anders zijn door het type klank. We hebben harde medeklinkers met zachte klinkers en een naam met harde klinkers en zachte medeklinkers. De een heeft een, de andere twee lettergrepen.

Deel Deze Pagina