Spijt van naam na geboorte

Discussie in 'Babynamen' gestart door Roos97, 6 apr 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roos97

Roos97 Actief lid

11 dec 2021
    102
    19
    18
    Vrouw
    Hee hoi!

ons dochtertje is 3 maand en ik vond haar namen ontzettend mooi, maar ik heb spijt van haar tweede naam. Ze is namelijk vernoemd naar een oma die nooit heb gekend. Dit vond ik in de zwangerschap een mooi eerbetoon, maar vlak na de geboorte overleed mijn oma met wie ik een geweldige band had en ze hoopte altijd nog de kleine te kunnen zien. Haar overlijden kwam zo nauw samen met de geboorte, dat ik me wel voor mijn kop kan slaan dat ik haar naam niet heb gebruikt. Nu wordt de spijt steeds groter en ben ik gaan zoeken naar mogelijkheden. Haar tweede naam is nu Elisabeth en de naam die ik niet heb gebruikt is Ettje.

Ik heb niet zo’n zin om circa €800,- te betalen om de naam toe te voegen. Iemand nog een idee hoe dit op te lossen valt?

2. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.505
    13.797
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Kun je Ettje niet als koosnaampje/ bijnaam gebruiken?

Sowieso als je als 2e naam Elisabeth hebt, kan Ettje daar een prima afgeleide van zijn (Elisabeth -> Elisabethje -> Ettje), dus in dat opzicht ook voor de buitenwereld niet vreemd als je je kind als koosnaampje Ettje meegeeft.

Milena92, Luna86, Lunar1994 en 5 anderen vinden dit leuk.
  3. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    Ik wilde net zeggen, ik vind het gewoon als vernoeming klinken eerlijk gezegd. Je zou dus ook kunnen denken 'het heeft blijkbaar zo moeten zijn dat ik die naam koos'.

Milena92, Dubbelgeluk en Libelle82 vinden dit leuk.
  4. Janiz

Janiz Actief lid

5 mei 2011
    462
    278
    63
    Ja precies!

5. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Ik zou Elisabeth ook zien als dat Ettje er in verwerkt zit. Ik zou ook niet zien hoe je Ettje daar nog meer mee kunt samenvoegen dan het nu al is…

6. artie

artie Fanatiek lid

27 sep 2021
    3.563
    3.898
    113
    Vrouw
    Precies zoals hierboven al wordt gezegd vind ik Elizabeth een prima vernoeming naar ettje. En sowieso ook moderner. Mooi net dat ze nu allemaal vernoemd zijn in 1 naam.

7. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.161
    3.805
    113
    Ach wat verdrietig voor je :(

Je bent nu in de rouw en je hebt een baby. Ik snap dat je nu spijt hebt, maar ik denk dat je het tijd moet geven. Dat je naar je andere oma wilde vernoemen was ook een mooie gedachte. En het is de tweede naam, met dezelfde voorletter, wie weet voel je je er volgend jaar heel anders over.

Ettje komt niet van Elisabeth dus wat dat betreft ben ik het niet met de rest eens dat het zo ook wel telt.

Milena92 vindt dit leuk.
  8. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.882
    6.411
    113
    Misschien kun je jezelf een deadline geven? Dat je op die dag besluit dat als het je nog steeds dwars zit, je toch voor een officiële naamsverandering gaat?

9. Leraje

Leraje Fanatiek lid

19 apr 2013
    4.965
    2.790
    113
    Volgens mij is het heel gemakkelijk opgelost want Ettje is naar mijn weten ook een koosnaam/afkorting van Elisabeth... oftewel je hebt met de naam Elisabeth beide oma's al in één naam 'gevangen'.

Gecondoleerd trouwens.

10. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.161
    3.805
    113
    Volgens Meertens niet, waar heb jij dit gevonden?

11. Leraje

Leraje Fanatiek lid

19 apr 2013
    4.965
    2.790
    113
    Familie met deze roepnaam bij Elisabeth :o:

Vulpen vindt dit leuk.
  12. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Ik vind dat nog wel een afgeleidde van.

.Mijn dochter haar 2de en 3de naam zijn vernoemingen naar mijn opa en oma. Mijn oma’s naam had bij naam gemoeten, maar mijn vader heeft niet goed opgelet bij de aangifte.

Mijn moeder was na de geboorte van mijn dochter wel wat teleurgesteld dat ze niet vernoemd was. Maar ik had zoiets van oma kan nog mee krijgen dat ze vernoemd is naar haar en opa.

Ik heb destijds mijn moeder niet vernoemd, want ik was in de volle overtuiging dat er een 2de zou komen.
    Maar deze kwam niet :( En bijna 2 jaar na de geboorte overleed mijn moeder :’(

Ik laat het aan mijn dochter over wat zij tzt wilt. Voorletters blijven zelfde. Alleen Catharina ipv Cornelia. Als ze wilt veranderen dan betaal ik.

Deel Deze Pagina