namen met als betekenis "wolf"

Discussie in 'Babynamen' gestart door Deerne85, 5 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Deerne85

Deerne85 Fanatiek lid

10 mei 2012
    1.681
    0
    0
    Hallo meiden, ik ben op zoek naar een naam die als betekenis iets heeft met wolf er in. Mag voor een jongen maar ook voor een meisje.

Ik heb wel een paar leuke meisjesnamen gezien, maar jongensnamen vind ik maar moeilijk...

De reden dat ik graag iets met wolf er in wil, is omdat mn vriend dat ook heeft. We hebben samen al een dochter die een naam heeft gekregen die voor mij veel betekend...

Weten jullie nog mooie namen met als betekenis iets met wolf?

Het liefst twee lettergrepen :)

2. Vlinder1985

Vlinder1985 Bekend lid

10 sep 2012
    802
    4
    18
    Utrecht
    Wat dacht je van de naam: Wolf?

Mijn vriend en ik zitten er ook over na te denken om (als we een zoon krijgen) hem zo te noemen.

Of vindt je dit een te aparte naam?

3. maansneeuw

maansneeuw VIP lid

14 nov 2011
    9.867
    992
    113
    Verslaafd aan namen zoeken
    Nederland
    Hier wat jongensnamen :)

Arnulf (Germaans, van 'arn' = adelaar en 'wulf' = wolf)
    Athaulf (Germaans, van 'atta' = vader en 'wulf' = wolf)
    Bleddyn (Wels, van 'blaidd' = wolf)
    Boris (van Turkse naam 'Bogoris', betekent waarschijnlijk 'kort' of 'wolf')
    Conall (Gaelic, betekent 'sterke wolf')
    Conan (Gaelic, betekent 'kleine wolf')
    Conor (Gaelic, van Conchobhar, betekent 'wolvenliefhebber')
    Faolán (Iers, betekent 'kleine wolf')
    Gerulf (Germaans, van 'ger' = speer, en 'wulf' = wolf)
    Ingolf (van Oud Noorse naam 'Ingólfr', afgeleid van de god Ing, gecombineerd met 'úlfr' = wolf)
    Ivaylo (Waarschijnlijk afgeleid van een oud Bulgaarse naam, die 'wolf' betekent)
    Loup (Franse vorm van de laat-Latijnse naam Lupus, die 'wolf' betekent)
    Lowell (van een Engelse achternaam, afgeleid van een Normandisch Franse bijnaam, van lou, wat 'wolf' betekent)
    Ludolf (van de Germaanse naam Hludwolf, van 'hlud' = roem en 'wolf' = wolf)
    Lyall (van een Schotse achternaam, afgeled van de Oud-Noorse naam Liulfr (die weer gedeeltelijk is afgeleid van 'úlfr' = wolf)
    Lycus (verlatijnsde vorm van de Griekse naam Lykos (Λυκος), wat wolf betekent)
    Randolf (Germaans, van 'rand' = rand, van een schild en 'wulf' = wolf)
    Rudolf (Germaans, van de naam Hrodulf, die weer komt van 'hrod' = roem en 'wulf' = wolf)
    Sandalio (Spaanse vorm van Sandalius, een Latijnse vorm van de Gotische naam Sandulf, die 'ware wolf' betekent, van 'sand' = waar en 'ulf' = wolf)
    Ulf (van de Oud-Noorse naam Úlfr die 'wolf' betekent)
    Ulric (Middeleeuwse vorm van de Oud-Engelse naam Wulfric, die 'wolvenkracht' betekent)
    Valko (afgeleid van de Bulgaarse naam вълк (valk), betekent: wolf)
    Varg (betekent 'wolf' in het Oud-Noors)
    Wolf (verkorte vorm van Wolfgang, Wolfram en andere namen met het Germaanse 'wulf' erin, wat 'wolf' betekent)
    Wolfgang (Germaans, van 'wulf' = wolf en 'gang' = pad/gang)
    Wolfram (Germaans, van 'wulf' = wolf en 'hramn' = raaf of ravenzwart/gitzwart)
    Zeev (Hebreeuws voor 'wolf')

4. cathymoon

cathymoon Actief lid

7 apr 2014
    201
    0
    0
    NULL
    NULL
    Misschien een rare suggestie maar er is een site over border collies met meer dan 26000 namen waarvan er een hele boel met betekenis....misschien kan je daar eens op kijken....

En nee ik vergelijk kinderen niet met honden maar aangezien mensen hun huisdieren steeds vaker gaan personaliseren met menselijke namen staat hier dus veel namen met betekenis....

5. maansneeuw

maansneeuw VIP lid

14 nov 2011
    9.867
    992
    113
    Verslaafd aan namen zoeken
    Nederland
    Voor een meisje ken ik eigenlijk alleen Ylva, vind ik prachtig.

6. firstone

firstone Bekend lid

27 apr 2009
    664
    0
    0
    Drenthe
    Ga ik ook eens kijken, mijn man is gek van wolven!

7. Klaproos

Klaproos Niet meer actief

Ik wou ook zeggen Varg. Vind ik super! Alleen word wel vaak gebruikt voor artiesten in de metalscene ;)

Ook: Fenrir,de wolf uit de Noorse mythologie (Edda)

8. lorreke

lorreke VIP lid

10 sep 2013
    5.298
    394
    83
    Rhandy vind ik wel een leuke jongensnaam Welshe jongensnaam)
    Samenstelling van de Germaanse stamvormen `Rand` (schildrand) en `wolf` (wolf)

Rudi
    Rolf

9. Deerne85

Deerne85 Fanatiek lid

10 mei 2012
    1.681
    0
    0
    Wow bedankt voor alle reacties en links!! :D

@vlinder1985: gewoon "wolf" vind ik wel mooi maar vind mn vriend niks. Ergens vind ik het ook wel mooier als het de betekenis is, en niet meteen de naam...

@7Michelle7: Varg en Valko vind ik wel leuk, dank je voor de lijst! Voor een meisje vind ik het inderdaad makkelijker, wordt Ilva, Ylva of Ilwa :)

@klaproos: heb gelukkig niks tegen de metalscene :D mn vriend vind dat niet zo, maarja, wat niet weet wat niet deert he ;)

Ik zal eens kijken of ik de bordercollie website kan vinden, hahaha misschien zit daar ook nog een mooie naam tussen

10. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.141
    8.873
    113
    Ilva vind ik mooi. :)

Melle staat bij op bb als meisjesnaam, maar ik vind het eerlijk gezegd meer jongensachtig (en zie dat hij ook aan meer jongens dan meisjes gegeven wordt)... :eek:

Deel Deze Pagina