Geen tweede naam...

Discussie in 'Babynamen' gestart door Chantalleke26, 21 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chantalleke26

Chantalleke26 Actief lid

16 jun 2011
    312
    0
    0
    Student
    Gelderland
    Heb het idee dat ik nog maar de enige ben..

Maar ik wil juist absoluut geen tweede naam!
    Waarom? Omdat ik het idee heb dat dit alleen hoort bij vernoemingen op een bepaald geloof.

Weet overigens niet of dit daadwerkelijk zo is??

Maar nu heb ik een heel mooie naam in gedachten, maar deze begint met dezelfde letter als die van mij! En ook ik heb geen tweede naam..

Nu vraag ik mij af of dit wel handig is?
    Te denken aan post en dergelijke.. Niet nu, dan wel later..

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Tweede namen hebben niets te maken met geloof ook niet vanuit origine. Tweede namen zijn er precies voor hetgeen jij aankaart: onderscheid maken. En men gebruikt tweede namen vooral om te vernoemen. Tweede, derde, vierde etc namen zijn handig maar natuurlijk geen must. Ik heb zelf geen meerdere namen en ik heb dat toch altijd wel onhandig gevonden. Ik heb meermalen problemen gehad met iemand met dezelfde naam. Die kans wordt kleiner wanneer er initialen aan toegevoegd worden.
    Mijn kinderen hebben dan ook drie namen gekregen (vernoemd naar hun grootouders)

3. meid

meid Fanatiek lid

14 okt 2010
    1.259
    0
    0
    gewoon doen wat jullie willen! ik hou zelf ook niet van 2e namen of meer.
    1 naam is genoeg toch!

weet je al of je een jongen of meid krijgt? als je een jongen krijgt geeft het niet dat de eerste letter hetzelfde is, er staat op officiële brieven toch men. of mevr. en waarschijnlijk ook je meisjes naam.

succes!

4. mamamuts

mamamuts Niet meer actief

Ik vind een 2e naam alleen mooi als het een vernoeming is. Alleen voor 'de leuk' vind ik het sowieso geen meerwaarde hebben.
    Voor de post is het misschien handiger, (als er idd meerdere in het gezin dezelfde voorletter hebben), maar dan nog vind ik dit geen reden om dan maar een 2e naam te bedenken die eigenlijk verder nergens op gebaseerd is.. Maar dat is natuurlijk erg persoonlijk.

5. Rowenavb

Rowenavb Actief lid

21 mei 2008
    490
    0
    16
    Flevoland
    Ik hou ook niet van tweede namen!
    En onze dochter heeft dezelfde voorletter als mijn vriend, en nu hebben we een jongens en een meisjesnaam bedacht met dezelfde voorletter als ik!
    Waarom? Omdat wij het leuk vinden! Veel mensen vinden het onhandig ofzo maar wij vinden het leuk!
    Dus doen wat jij leuk vindt!!

6. boerderijmama

boerderijmama Bekend lid

6 jun 2011
    926
    46
    28
    NULL
    België
    Hier in België bestaat helemaal niet de gewoonte om tweede (derde...) namen te geven.
    Het hoeft dus helemaal niet :)

Wel wordt hier de naam van peter en meter soms nog achter de eerste naam gezet, maar dit wordt nooit gebruikt (enkel op de identiteitskaart staat je tweede naam en op officiële documenten ook). Niemand kent die tweede naam, zelfs op het geboortekaartje staan die niet op.

Toevallig heb ik dat wel bij mijn dochter gedaan, en zelf heb ik ook 3 namen. Mijn man heeft dat niet. Ik heb het gedaan vanwege de traditie in mijn familie en omdat die namen erg mooi samen passen :D

7. Purk

Purk Niet meer actief

Hier wel een tweede naam maar puur vernoeming. De hele mannelijke lijn in de familie heet zo als 1e of 2e naam (ons mannetje dus als tweede en mijn man als eerst)

8. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier geen 2e namen. We wilden niet vernoemen en die 2e naam gebruik je toch verder niet dus vonden we het niet nodig die te geven. Wel bewust gekozen voor namen die met andere voorletters begonnen om zo evt. postproblemen te voorkomen..

9. Bri

Bri Niet meer actief

Wij hebben 2 namen voor onze zoon, en zelfs 3 voor onze dochter. Niet vanuit een geloof en bij onze dochter niet vanwege vernoeming (haar 1e naam is een vernoeming, de rest niet).
    We hebben ervoor gekozen omdat we het leuker vinden. Eén voorletter vind ik wat kaal staan, maar dat is dus puur een kwestie van smaak.
    Maar als je zelf maar één naam wilt geven is dat toch ook helemaal goed?

10. bloem26

bloem26 Actief lid

6 mrt 2011
    211
    0
    0
    ik zou het ook niet als probleem zien als de eerste letters het zelfde zijn. ik heb dat namelijk zelf ook thuis gehad met mijn moeder. over het algemeen stond bij mijn moeder haar meisjes naam erbij.
    dus gewoon een naam doen die jij leuk vind en ja of je voor een tweede naam gaat is een keuze niet een verplichting van het geloof. als jij je kindje graag wilt vernoemen moet je dat doen omdat je het zelf wilt. zo niet is het ook goed de keuze die jullie maken is de juiste keuze succes

11. bamaca

bamaca Lid

2 nov 2010
    59
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als je getrouwd bent is het helemaal geen probleem, onze zoon krijgt ook dezelfde eerste letter als ik. Maar mijn post is nu toch aan getrouwde naam gericht.

Niet getrouwd zeg ik ook geen probleem, geboortedatum is toch anders.

Vind het echt wat anders als je een tweeling bv alle twee dezelfde voorletter geeft.

Hier trouwens ook maar 1 naam.

Gr

12. riv

riv Fanatiek lid

12 jan 2009
    1.339
    0
    0
    Drenthe
    hier een tweede naam en totaal niet vernoemd.
    De eerste letter van de kleine man was hetzelfde als manlief dus is wel handig met de post.

Ik vind het mooi en af.

Succes.

13. Corry1985

Corry1985 Actief lid

12 okt 2008
    383
    0
    0
    Noord Holland
    Ik vind het zelf helemaal niet mooi, 2 namen en grote onzin. Je hebt niets aan die 2de naam.
    Maar als je een naam wilt met dezelfde voorletter kan dat wel eens vervelend zijn. Tot 18 jaar heten kinderen altijd hun volledige naam en daarna niet meer.
    Ik ben niet getrouwd, omdat ik dat niet wil en gebruik mijn eigen naam dus zou het niet zoveel uitmaken.
    Wij hebben allemaal andere letters toevallig.

14. lovelymommy

23 mrt 2011
    97
    0
    0
    NULL
    Kabouterdorp
    Wij hebben 3 redenen gehad voor een 2e naam. 1. als backup mocht hij later met zijn huidige roepnaam erg ongelukkig zijn. 2 Het is een vernoeming. 3. We vinden het leuk bij elkaar passen.

Het hoeft absoluut niet uit geloof te zijn zoals bij ons het geval.
    Wel zou ik goed kijken naar de initialen; dat deze niet hetzelfde zijn als vader, moeder, broer of zus. Dat geeft verwarring bij het openen van de post ed.
    En verder gewoon doen wat je hart je ingeeft!!!

15. Storm

Storm Niet meer actief

Onze jongens hebben ook maar 1 naam. Wij hebben gewoon rekening gehouden met onze voorletters en die van de namen die we de jongens hebben gegeven.
    Ik zelf heb wel twee namen, eigenlijk drie, want mijn roepnaam is anders. Echt een gevalletje van: dolblij zijn we met de geboorte van onze dochter ..... ...... wij noemen haar .... Kansloos vind ik dat. Maar goed, mijn ouders hadden het voor het zeggen.

16. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    Ons ventje heeft ook geen 2e naam.
    Was eerst wel de bedoeling en nu ben ik alleen maar blij dat het niet zo is.

17. emje

emje Niet meer actief

hier wel een 2e en zelfs een 3e naam. onze dochter heet volluit: Emily Carolina Riana

de 2e en 3e naam zijn de namen van haar oma's mijn schoonmoeder is ook overleden en we vonden het mooi om haar naam daarom te gebruiken

18. VioletRose

VioletRose Niet meer actief

Ik heb zelf twee namen. Mijn moeder zelf heeft er maar 1. Dit heeft ze nooit leuk gevonden. Vandaar dat mijn broertje en ik een tweede naam hebben. Mijn broertjes tweede naam is een vernoeming maar die van mij niet. Ik ben ontzettend blij met mijn tweede naam. Als ze vergeten mijn tweede beginletter te vermelden bij mijn initialen mist er ook echt iets. Ik ben die twee namen. Zo voelt het voor mij. :D
    Onze kinderen zullen overigens ook twee namen krijgen!

Je mag tegenwoordig gewoon lekker zelf kiezen wat je mooi vindt maar ook wat jij zelf handig vindt!

19. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    hier precies hetzelfde.

20. Tinkelbel

Tinkelbel Actief lid

4 sep 2008
    253
    0
    0
    Wij hebben de kinderen 2 namen gegeven. Niet vanwege geloofsoverwegingen hoor. Gewoon vanwege praktische aard, post, inschrijving bij dokter e.d. (Vorig jaar werd ik bijvoorbeeld bij de belastingdienst nog verward met familielid met dezelfde voorletter en achternaam :cool:, ondanks verschillende geboortedatum),

Onze kinderen zijn ook verder niet vernoemd.
    Wij hebben de eerste naam ook de roepnaam laten worden. Sommige mensen geven het kind 2 of 3 namen en nog weer een andere roepnaam. Dat vind ik persoonlijk 'too much' maar dat is natuurlijk ieder z'n eigen keuze.

Deel Deze Pagina