Namen stiefkids op geboortekaartje?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door raspberry, 22 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. San79

San79 Fanatiek lid

10 apr 2008
    2.212
    0
    0
    Den Haag
    Neuh, geen gevoelig onderwerp. Maar als ik over mijn stiefdochter praat, zou ik gewoon niet weten hoe ik haar anders moet noemen.
    "Ja, de dochter van mijn man heeft vorige week haar rijbewijs gehaald" bekt minder lekker dan "Mijn stiefdochter heeft vorige week haar rijbewijs gehaald". :)
    Volgens mij komt die nare associatie met "stief" gewoon door de sprookjes zoals Assepoester en Sneeuwwitje :) Ik ben juist trots op die naam! Ze is niet "alleen maar de dochter van mijn man" ze is ook een stukje van mij (geworden).

En half? Tja ik noem haar tegen mijn zoontje straks geen halfzus maar gewoon grote zus.
    En dan leggen we later nog wel eens uit hoe dat dan zit, dat zij een andere mama heeft, en dat haar andere broertjes/zusjes geen familieband met ons hebben.
    Haar andere broertjes/zusjes logeerden hier trouwens ook wel eens, toen zij nog bij ons woonde.

2. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    @Dot: bij mensen die weten hoe de situatie in elkaar steekt en tegenover de kinderen gebruik ik nooit stief of half. Dan heb ik het gewoon over broertjes en zusjes. Alleen tegenover de buitenwereld die niet weten hoe het zit gebruik ik of de term half maar meestal de dochter/zoon van mn vriend.

@TS: wij sturen kaartjes naar moeder + kind. Kan me in jullie geval goed voorstellen dat je een kaartje adresseert aan kind.

Op het kaartje halfzusje/-broertje zetten zou ik persoonlijk nooit doen. Voegt voor mij niets toe. Ik zou zelf gewoon broertje of zusje doen.

3. Dot

Dot Fanatiek lid

18 nov 2007
    1.958
    0
    0
    Gelijk heb je ;)

4. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hoi,
    wij zullen een kaartje aan de kinderen sturen. Hun moeder is gelukkig wel zo slim om ze post van ons wel gewoon te laten zien. Mochten ze het niet zien, dan kun je altijd vertellen dat je wel iets gestuurd hebt: dan vragen ze hun moeder nog maar eens...

ook voor ons geldt; we benoemen stief- en halfbrusjes alleen naar anderen toe, of met de kids zelf als we het hebben hoe alles eigenlijk in elkaar zit. Voor stiefvader geldt het iets anders, omdat die zich, onder invloed van de moeder dus consequent papa laat noemen en tegen hun echte vader zijn voornaam laat zeggen. dat vind ik echt zo raar! Dus stiefvader noemen we bij zijn voornaam en benoemen we ook regelmatig als stiefvader. hebben ze trouwens geen rare associaties bij, bij dat woord. Een tijdje geleden zei mijn stiefzoon nog: Ja, mama is mijn echte mama, papa is mijn echte papa, ... is mijn echte stiefvader en jij bent mijn echte stiefmoeder. He is voor hem echt het woord waarmee onze relatie tot elkaar is beschreven en die relatie is prima: ka erg goed overweg met m'n stiefkids, :)
    Toen ie nog wat kleiner was, jaar of 2, stond ie eens bovenop de glijbaan tegen een jongetje te vertellen dat ik ' zijn Marijke" was, ;) Had toen nog niet helemaal door dat Marijke een naam was en niet zozeer een aanspreekvorm, :-D De schat.

Ik denk niet dat wij expliciet gaan benoemen: zusje van ... & ... Ik heb daar nooit zo wat mee, als dat op kaartjes staat. Ik bedoel, we doen als gezin een aankondiging van de geboorte van de nieuwe spruit, dus onze namen komen er gewoon onder, eerst die van mij en mijn man, dan van zijn kids en dan ons adres. (maar is dus meer een kwestie van smaak).

5. Shyness

Shyness Bekend lid

17 aug 2008
    961
    0
    0
    consulente
    Sint-Niklaas
    Mn 5maand zwangere zus zit met het zelfde dilema.
    Zelf komt ze niet al te goed overeen met de dochter van haar vriend...

daarom wil ze graag 2 kaartjes maken, 1tje met en 1tje zonder de naam van de dochter.
    Die met haar naam zouden ze uitdelen aan zijn familie.

mss vinden sommige dit ook een idee?

x

6. Niet meer actief

Hoi,

Nou ik heb al duidelijk een antwoord gehad van de mama`s van het donor-kind.
    Ze willen niet dat haar naam erop komt te staan.
    Dus dat probleem is al opgelost.
    Nu willen we de 2 kinderen van m`n man er wel op zetten.
    Zit alleen nog te dobben of wel of geen halfbroertje/halfzusje gaan neerzetten.
    Ik denk dat gewoon broertje/zusje wel leuker lijkt.
    Maar ja we hebben al zeker 5 jaar geen enkel contact dus het zal wel gaan botsen als ze het kaartje aan krijgen en te zien krijgen, meestal wordt alles onderschept.
    Nou eerst nog maar zien zwanger te raken. :) :oops:

Deel Deze Pagina