Mijn man en ik houden ons erg bezig met genealogie en zojuist kwam ik op de naam Eustache uit. Wie weet hoe je deze naam uitspreekt? Is het Eu-stache of Eusjtasj? Onze zonen hebben ook namen uit de stamboomlijn. 1 van mijn kant en 1 van de kant van mijn man.
Ik zat te denken aan Pistache en spreek je ook uit met sj op het laatst. Naam kwam ik tegen in stamboomlijn van het jaar 1650 ongeveer, heel apart!
Dan hou ik het op Eusjtasj Staat nu op het lijstje erbij als eventuele vernoeming. Eens kijken wat mijn man ervan vindt.
leuk idee trouwens! en ik vind het eigenlijk best een leuke naam. Ga ook eens in mijn stamboom graven...
Doen! Is echt leuk om te neuzen hoe de voorouders hebben geheten. Wij zijn echt mooie aparte namen tegen gekomen. Eustache is de voornaam van een verre grootouder van mijn man. Helaas zie ik bij mijn stamboomlijn veel voorkomende namen maar toch eentje gevonden die weinig voorkomt.
Eustache lijkt me een verbastering van Eustachius, dit spreek je wel met een harde G uit. Maar eustache lijkt me een Franse variant erop dus dan inderdaad met sj. Mooie naam! Wij hebben nu als jongensnaam de naam Stach (harde g), dat is een verkorte vorm van Eustachius.
Als we een jongen krijgen zal hij voluit Stach Eleazar gaan heten. Andere namen in de trand die je noemt: Amadeus Balthazar
Noem me raar, maar ik zou de 'eu' uitspreken als 'ui', volgens mij hoort dat zo bij klassieke woorden/namen (zoals Zeus/Zuis, propedeuse/propeduise, euthanasie/uithanasie)
Ach, op zich maakt het niet zo heel veel uit want hoe vaak noem je je volledige namen op? Amadeus niet zo, dan vind ik Balthazar mooier.
Oooh die vind ik mooi, Stach! Van de Koning van Katoren! Alleen is die denk ik te Nederlands voor ons
Inderdaad nu jij het zegt hoef de eerste helemaal niet met sj uitgesproken te worden. Was mij niet opgevallen.
Het is een Franse naam dus je spreekt het op z'n Frans uit. https://translate.google.nl/#fr/nl/Eustache (geluidsicoontje in het linker vakje is de Franse uitspraak) Het is dus wel ongeveer eustasj.
Eustache, mooie naam ! Inderdaad als Eu-stasj, op z'n Frans. Wij hebben de naam Achille (aa-sjiel) in onze stamboom, vind ik ook zo mooi !