Mijn man en ik hebben een probleem met het kiezen van een leuke jongensnaam. We verschillen doorgaans heel erg van mening en dat maakt het niet makkelijker. Ik vind Thijs bijvoorbeeld een hele mooie naam, maar hij houdt helemaal niet van 'Hollandse' namen. Ons zoontje heet Joey, dat was het enige waar we het destijds over eens konden worden. Thijs past daar nu gewoon niet meer bij, en de mening van mijn man is nog ongewijzigd. Nu komt hij weer met namen die ik echt verschrikkelijk vind zoals 'Davy' en 'Ringo' (hoe KOM je erop !!!). Er is een klein lijstje waar we ons tot nu toe wel allebei in kunnen vinden, en dat is al heel wat. Hij heeft er geen moeite mee een van deze namen te noemen, maar ik ben er niet uit en blijf twijfelen en wikken en wegen. Ons lijstje ziet er als volgt uit: -Neo is mijn favoriet. Ik vind het origineel (vorig jaar maar 10 jongetjes zo genoemd!) en het klinkt super vind ik. Het is echter geen doorsnee naam en ik ben bang dat mensen het daarom verschrikkelijk zullen vinden en dan kun je nog zo vaak zeggen 'Nou en?'. Je wilt niet dat mensen de naam van je kind vreselijk vinden, ik niet in ieder geval. Maar is het echt zo vreselijk? Grote nadeel vind ik dat het uitgesproken moet worden als Nio (maar die schrijfwijze vind ik weer niet leuk) en ik bang ben dat Nederlanders het uit zullen spreken als Neejoo. Verder ben ik bang dat hij zijn naam altijd zal moeten spellen, of is dat niet bij veel namen zo? Ik en mijn zussen hebben hele simpele gangbare namen en ook die werden vroeger al altijd verkeerd geschreven. Een stoere, korte, aparte EN originele naam vind ik het zelf. Maar doe ik mijn kind er een plezier mee om een naam te kiezen die weinig of zeg maar bijna NIET voorkomt? - Noah is optie twee. Is wat bekender en gangbaarder. Wel veel meer populair, maar ook weer niet zo dat ik er een ken in mijn omgeving. Nadeel vind ik dat het een unisex naam is en dat hij momenteel meer nog aan meisjes gegeven wordt. Om die reden vind ons zoontje het absoluut een meisjesnaam, hoewel het dat officieel niet is. Grote kans dat je kind als je hem zo noemt later ook met meisjes in de klas zit die dezelfde naam hebben... - Jayden ik hou helemaal niet van lange namen en liefst ook niet met meerdere lettergrepen, maar deze is een uitzondering. De populairiteit van deze naam is echter het grootste nadeel dat eraan zit momenteel vind ik. Deze naam past wel weer heel goed bij die van onze zoon vind ik. En net als dat je van Joey 'Joe' kan maken kun je van Jayden 'Jay' maken. Het klinkt gewoon leuk samen. Maar zit ons kind als we hem Jayden noemen met nog 2 andere Jaydens in de klas later? En is dat erg? Onze zoon heeft nu ook 2 Jaydens in de klas, hoe lang blijft een naam zo populair? Als het Jayden wordt krijgt hij een tweede naam ivm dezelfde voorletter als zijn broer. De vraag is eigenlijk of het erger is je kind een hele populaire naam te geven of een naam die juist helemaal niet voorkomt en daardoor juist ook niet als 'gangbaar' wordt gezien. Ik ben van mening dat mensen liever een superpopulaire naam horen dan een die ze nooit eerder gehoord hebben, of is dat niet zo? Ik ben op zoek naar opbouwende kritiek, en niet naar opmerkingen als 'Allemaal afschuwelijk' of 'Vreselijk' of 'Helemaal niks'. Je mag heus zeggen dat je een van de namen niet leuk vind en waarom niet, graag! Maar als je ze alledrie vreselijk vind heeft het geen zin te reageren. Dit is ons lijstje en het is al moeilijk genoeg geweest om uberhaupt samen tot een lijstje te komen . En geloof het of niet, voor een meisje waren we het meteen al eens...
ik geef inderdaad liever een populaire naam dan een naam die je altijd zal moeten spellen. Nu even over de namen zelf, Neo betekent nieuw. Daarom vind ik het een vreemde naam. De klank opzich vind ik best leuk! Noah zou het voor mij niet worden, onmdat het klinkt als een unisex naam (zonder de H is het een meisjesnaam en dat verschil hoor je nauwelijks bij de uitspraak). Jayden vind ik ordinair, plús dat je dan 2 namen met dezelfde letter hebt. Voor mij een heel goede reden om een naam niet te kiezen. Dus ik zou voor Neo gaan . Ik ben wel benieuwd naar je meisjesnaam nu!
Onze kinderen hebben ook allebei een vrij populaire naam, maar dat hebben we niet gedaan omdat de namen populair zijn, maar omdat dat gewoon namen waren die wij allebei mooi vonden. Als wij allebei een aparte(re) naam mooi hadden gevonden, hadden we die gewoon gegeven. Zo vond ik zelf bijv. Fréderique, Josephine en Juliëtte heel mooi, komen ook allemaal nauwelijks voor, ik zou die namen gerust geven aan m'n dochter, het maakt mij dan niet uit wat anderen er van vinden. Alleen vriendlief vond die namen niet mooi, dus daarom vielen ze af. Van jouw lijstje vind ik denk ik Noah het mooist, maar ik hou niet van Engelse namen, dus Jayden valt sowieso al af en Neo vind ik ook niet echt wat. Noah vind ik op zich wel mooi, maar ik vind het wel jammer dat het een uniseks naam is. Succes met kiezen!
Ik zou voor Neo gaan. Hij zal zijn naam ongetwijfeld wel eens moeten verbeteren, maar mensen weten snel genoeg hoe het uitgesproken moet worden. Vind het ook het mooiste bij Joey. Noah komt inderdaad veel vaker voor, ik zou er alleen niet zo mee zitten dat het ook een meisjesnaam is (dan is het trouwens Noa). Vind hem alleen iets minder mooi bij Joey. Jayden vind ik wel bij Joey passen, maar zou zelf niet zo snel voor dezelfde beginletter kiezen (die ook nog eens hetzelfde wordt uitgesproken). Daarbij vind ik het ook geen mooie naam, maar smaken verschillen Ik zou me er trouwens niets van aantrekken dat mensen de naam niet mooi vinden hoor! Natuurlijk wil je dat iedereen met de naam wegloopt, maar dat zal nooit gebeuren: smaken verschillen gelukkig!
Ik vind Noah een leuke naam, ... de anderen niet. Vraag je niet om,... maar nog een optie die ik wel leuk vind klinken. Joey & Alec
Wij hebben bewust gekozen voor een aparte naam. Ik werk zelf in het onderwijs en heb bij zoveel namen al een beeld van een kind. Dat wilde ik liever niet, dus zijn we op zoek gegaan naar een aparte naam en die hebben we gevonden. Ik denk ook wel dat onze zoon zijn naam regelmatig zal moeten spellen, maar dat moet ik ook en is echt niet zo vervelend. Mijn mening is dus gewoon kiezen voor Neo als je dat een leuke naam vindt!!
NEO had ik nog nooit gehoord en het sprong direct in het oog toen ik het las. Ik vind het super mooi en origineel! Misschien is het wel een optie voor ons toekomstig zoontje! Eens benieuwd wat mijn man er van vindt!!!!!
Ik heb zelf mijn naam honderden keren moeten spellen (in het buitenland) en ik kan je vertellen dat ík het wel heel vervelend vind om steeds weer opnieuw mijn naam te spellen! Gelukkig hoeft dit in Nederland niet, maar hierdoor hebben we dus bewust een naam gekozen die vrijwel overal ter wereld meteen goed geschreven en uitgesproken zal worden.
1 van onze jongens heet ook Jayden. Heb dit altijd een erg mooie naam gevonden. We hebben wel een tijdje getwijfeld en gezocht naar een andere naam, mede doordat deze naam zoveel voorkomt. Echter kwamen we steeds weer terug op Jayden. We vinden dit beide een mooie naam en daarom toch deze naam gekozen. Opzich hoor ik de naam niet heel veel in mijn omgeving. Hoor meer de namen: Sophie, sem etc. Dat zijn juist weer namen die ik erg populair vind en niet zou kiezen. Vind het altijd maar vreemd om te lezen dat mensen het een ordinaire naam vinden. Neo is niet echt mijn smaak, doet me denken aan verlichting ofzo. Noah vind ik ook wel een leuke naam, maar ik heb een buurmeisje die Noa heet, dus ik persoonlijk vind het meer een meisjesnaam.
Ik vind Noah het mooist Nio vind ik ook mooi, maar dan wel deze schrijfwijze, want de voetbalclub in ons dorp is NEO.. Nomen est Omen.. en kan er dan minder aan wennen dat het een naam is.. Jayden is niet mijn smaak, maar past wel bij Joey..
Ik vind de namen allemaal niet zo, want ik zou mijn kind ook liever Thijs noemen Maar ik wil wel even reageren op het gedeelte over populaire naam of niet. Ik denk namelijk dat je moet af gaan op wat jij mooi vindt en niet hoe anderen hun kind noemen. Ik ben halverwege de jaren '80 geboren en heb altijd meer dan 2 meisjes gekend die Linda of Saskia heetten. Die namen waren toen populair en dus kom ik nog altijd veel nieuwe Linda's en Saskia's tegen van mijn leeftijd Maar vind ik of zij dat erg? Neehoor, want zo heb ik een buur-Linda, een blonde Saskia, een lange Linda, Saskia-met-die-grote-hond, etc. Ze zijn allemaal heel anders. Een naam héb je, een persoon bén je. Je moet alleen vaak de eerste letter van je achternaam erbij zetten om verwarring te voorkomen Lijkt me niet zo'n grote moeite. Ik zou daarom zeggen: Laat je niet tegenhouden door de populariteit van een naam. Beter nog iemand in de klas die zo heet dan dat je steeds zuchtend je naam moet spellen en steeds post krijgt met een naam die er niet eens op lijkt Populariteit komt en gaat!
ik zou persoonlijk voor een gangbare naam gaan (ook weer geen top 10 naam), maar dat is echt persoonlijk. Ik heb zelf een hele aparte naam, die overigens helemaal niet moeilijk is... maar omdat mensen er nog nooit van gehoord hebben, zeggen ze automatisch 'hoe?' 'wat?'.. enz. Ik vind het doodvermoeiend om steeds maar weer m'n naam te moeten herhalen en mensen die mij al jaren kennen hem nog steeds fout uitspreken of schrijven. Daarom hebben wij de keus gemaakt voor een niet al te aparte naam, puur uit ervaring. Mijn kinderen zijn hoe dan ook uniek, daar hoeft een naam niet aan mee te werken vind ik. Ik vind overigens Noah de leukste naam uit jouw rijtje, alhoewel ik hem mooier vind voor een meisje (dan zonder h) Bij Neo denk ik aan neon en Jayden is niet mijn smaak.
Joey en Neo. Zeker weten. Noah vind ik helemaal niet bij Joey passen en veeeels te populair! Jayden past wel maar dat is absoluut niet mijn smaak. Neo is makkelijk, stoer en kort en vele malen leuker dan Noah. En past bovendien ook bij Joey! Ik vind de naam echt heel erg leuk! En het is ook uiteindelijk wat je zelf wil. Bij alle poll-en hier worden heel logisch de populaire namen het meeste gekozen. Die zou ik persoonlijk juist niet kiezen!
Hey hey! Neo wat een geweldig leuke naam! Ik ken een Nyo, zelfde uitspraak! Wij hebben ook gekozen voor een niet veel voorkomende naam, en bij de eerste keer moeten we het vaak spellen, maar dit doen we met alle trots! Voor ons was het belangrijk dat ons moppie een originele naam draagt! Noah, vind ik ook wel leuk, wel erg populair, maar voor Noah zal ik misschien een uitzondering maken! Ik ben namelijk gek op unisex maken! Jayden vind ik niks! Ik vind het een beetje ordinair! Beetje in de trant van colin, Dylan, wesley en hier houd ik niet van! Succes met je keuze!!!
Ik kies voor Noah. ( al vind ik Neo ook erg leuk en apart,maar misschien te apart bij Joey ) Jayden valt voor mij af omdat ik het zelf niet zo mooi vind om beide kinderen met dezelfde letter te laten beginnen )
Bedankt allemaal voor de superreacties en kritiek. Ik wordt er helemaal gek van, zullen de hormonen wel zijn. Ik denk de hele dag nergens anders meer aan, zo beheerst het me nu. Ik heb het vandaag met mn zusje besproken, ik MOEST er met iemand over praten, en ik hecht echt waarde aan haar mening. Zij vind Neo ook geweldig, maar ze kwam met iets anders... mijn man is een rasechte Amsterdammer. En dan bedoel ik een HELE erge Amsterdammer. Mijn zusje zegt dat ze ondanks dat ze Neo een geweldige naam vind ze zich niet voor kan stellen dat het nog zo leuk klinkt als mijn man met zijn extreem platte accent naar onze zoon zal roepen... Ik moet mijn man het dus even wat vaker hardop horen zeggen eerst om te beoordelen of hij niet persoonlijk mijn favo naam verpesten zal . Ik heb het ook tussen neus en lippen door aan mijn zoontje voorgesteld, die vind het ook geweldig... alleen als ik hem vraag het te herhalen zegt hij NEMO Iemand merkte op dat ik de namen hardop moet noemen en vaak moet herhalen, daar ben ik het mee eens en dat doe ik ook al een tijdje. We hebben een geboortekaartje laten ontwerpen en ik heb de ontwerpster gevraagd de naam Noah er vast op te zetten om te kijken hoe het zou staan. Het staat leuk, maar als ik het hardop zeg dan lijkt het alsof... sja... alsof het niet lekker loopt/bekt zeg maar. Ik heb het nagezocht op internet, omdat er ook meisjes Noa genoemd worden, maar Noa komt wel degelijk van Noah, en Noah is officieel een jongensnaam. Bah moeilijk hoor... fijn om meningen van anderen te lezen vind ik het wel! Over populaire namen uit mijn eigen tijd... Ik heb mijn leven lang met meer dan 2 Dennissen en Jeroenen in de klas en buurt geleefd. Ik vind namen die zo populair zijn dat ze extreem veel voorkomen het mooie eraan wel echt verliezen...
Hoe hinderlijk vind je het dat het een unisex naam is? Heb je al over een tweede naam gedacht, zou je dat willen? Ik wil ook voor een naam gaan die ook aan meisjes wordt gegeven en dan ook net 1 letter anders wordt geschreven (lekker kryptisch he) de andere naam die we hadden vond ik ook leuk, wat veiliger voor mijn gevoel. Tot ik een moeder op school haar kind hoorde corrigeren, toen vond ik het zo zeurderig klinken. Dus nu gaan we helemaal voor de unisex naam, het past gewoon. Ook voor een jongen overigens.