Ik denk ook dat die naam vanzelf ontstaat. Als ik nu mijn zwangerschapsdagboek invul dan zet ik erbij 'opa en oma (plaatsnaam)' want de oma's hebben ook nog eens dezelfde voornaam. Maar dat komt vanzelf. IK heb vroeger (tot grote schaamte van mijn ouders) wel eens geroepen, toen we bij de ene oma op bezoek waren "gaan we straks ook nog naar de echte opa en oma?"
Wij hebben hier opa en oma En opa en omi.. overigens noemt ons zoontje de ene opa: opa beer (hij is groot en breed) en de andere opa heet koos of aapie (makkelijker dan opa haha) Oma of omi kan hij nog niet zeggen dus is het tot nu toe mam
Oma elma en opa albert, voornamen Oma Tibo (hondje) opa Jaap En mijn vader is opa Sammy (hondje) Mijn oma is mama's oma En mans oma is papa's oma Dit gebruiken we alleen om duidelijk te maken waar we heen gaan of wie er komt. Als ze ze ziet is het gewoon oma of opa
Dat doen ze pas op latere leeftijd, als ik zei we gaan naar oma en we gingen naar een andere oma dan dat zij dacht flipte ze helemaal! Dus om haar duidelijkheid te geven hebben wij de namen verzonnen. Niet elk kindje is natuurlijk zo, onze meid is heel er gesteld op duidelijkheid, altijd vertellen waar we heen gaan.
Wa lpen er een hoop Friezen op dit forum rond trouwens, haha. Ik kom wel heel vaak pake en beppe tegen. Grappig, want ik ben zelf niet opgegroeid in Friesland dus in mijn jeugd was ik de enige met een pake en beppe. Voor mijn zoon geldt nu weer hetzelfde. Dus het voelt voor ons vrij 'uniek' (Hoewel ik best snap dat dit in Friesland zelf niet zo bijzonder is. )
Daar heb je ook helemaal gelijk in. Bedoelde eigenlijk ook meer op latere leeftijd. Wij hebben in het begin altijd de achternaam erbij genoemd of de plaatsnaam, zodat duidelijk was waar ze naartoe gingen. Op een gegeven moment zei mijn dochtertje altijd 'opa en oma' en 'andere opa en oma', ze maken er dus zelf wel wat van, dus maakt het niet zoveel uit hoe je het noemt.
Mijn neefje en nichtje zeiden al 'opa/oma [voornaam]', dus dat gebruiken we ook voor mijn dochter (en dan dus ook voor haar andere grootouders, waarvan zij het eerste kleinkind is). Zelf noemden we mijn eigen grootouders vroeger 'opa/oma [achternaam]'. En nu leven er nog 1 opa en oma, die willen graag door hun achterkleinkinderen 'oudopa' en 'oudoma' genoemd worden, vonden we wel een leuke term! In de praktijk zeggen de achterkleinkinderen echter gewoon 'opa' en 'oma', soms met achternaam.
Mijn schoonouders noemen we gewoon opa en oma. Mijn ouders pake en beppe (ik ben van oorsprong Fries.) Sinds eind vorig jaar zijn mn ouders uit elkaar, en hebben ze beide een nieuwe partner. De nieuwe partners noemen we wel gewoon bij de voornaam.. dus pake en (naam) en beppe en (naam).
Ik zou gewoon de achternaam doen opa en oma "achternaam". kinderen bedenken later misschien wel grappigere namen, zou dit niet voor hun in gaan vullen. De vader en moeder van mijn vriendin hebben bijvoorbeeld een heel groot aquarium, dus haar twee kids noemen hun opa en oma nu: opa en oma visjes. Dit heeft mijn vriendin niet bedacht voor ze. Zou er niet te veel werk van maken hoor, sommige opa's en oma's hebben een "specialiteit" haha, kids hebben dan vanzelf een bepaald gevoel daarbij
Mijn ouders spreken Nederlands dus dat zijn opa en oma. Mijn schoonouders spreken Fries dus dat zijn pake en beppe. Heel handig hier dus. Mijn vader had (een beetje uit de gek) bedacht dat hij "grootvader" wilde heten. Was een grapje, maar misschien is het wat?
Mijn schoonouders zijn gewoon opa en oma. De ouders van m'n schoonouders zijn opi en omi. Niet heel ingewikkeld dus
In België is dat niet echt de gewoonte om iedereen oma en opa te noemen en dan (plaats)namen aan toe te voegen. Vandaar mijn vraag
Pake H. en Beppe K. en mn schoonmoeder is Beppe B. Ook hier worden onze ouders niet bij de voornaam genoemd, maar van huis uit was het dus wel altijd Pake/Beppe+voornaam. Dus voor mij is daar niets vreemds aan hoor. OP een bepaald moment waren onze grootouders Pake&BeppeHokje (speelhuisje) en Pake&BeppePoesjes (hadden katten dat mag duidelijk zijn) Oh ja en mijn overgrootmoeder van vaders-vaderszijde... dat was âlde-Beppe, oftewel oude-oma... ouder dan de andere oma's