Hey allemaal, Ik heb echt even advies nodig, zitten hier met een heuse namencrisis... Ik ben 27 weken zwanger en lief en ik komen er echt niet uit met de naam... Alles wat ik leuk vind (veelal namen die tegenwoordig toch redelijk populair zijn) vind lief echt belachelijk en vooral niet "normaal". Hij blijft maar zeggen dat ie ons kindje een "normale" naam wil geven, en dat is volgens hem geen Finn, Mees of Siem.. Toch allemaal namen die afgelopen jaar tussen de 400 en 700 keer gegeven zijn. Wat hij dan wel "normaal" vind..?? Ehmm Cor... Theo... Ik heb geprobeerd hem uit te leggen dat deze namen zo'n 50 jaar geleden inderdaad heel gangbaar waren, maar tegenwoordig echt niet meer.. Niet dat ik per sé een hele populaire naam wil (liever niet zelfs) maar Cor of Theo gaat me toch echt te ver... Elke keer als we over namen beginnen eindigt dit in een hoop ellende en houden we er maar weer over op, maar ons kindje moet straks toch een mooie naam krijgen waar wij allebei blij mee zijn... Weet ff niet meer wat ik moet doen...
Oei ik snap je dilemma. Misschien kunnen jullie ergens een tussenweg vinden (al zou ik verwachten dat hij Siem wel een "normale naam" vindt), op zoek naar een naam die voor hem "normaal" is, maar ook leuk voor jou! Of een variant op een ouderwetse naam (bijvoorbeeld Jonan in plaats van Johan) of dat een wat ouderwetsere naam als afkorting een wat hippere naam heeft (bijvoorbeeld Daniël - Daan). Je zult er toch over moeten blijven praten en overleggen, lijstjes vergelijken, zoeken naar een middenweg, anders komt er straks geen naam of een naam waar 1 van jullie niet blij mee is .. Ik kan wel wat suggesties doen, misschien hebben jullie er wat aan (heb op de een of andere manier het idee dat jullie jongensnamen zoeken, geen idee of het klopt, maar daarom geef ik eerst alleen jongensnamen, als je nog meisjesnamen wil, geef ik die ook nog): Abel Adam Alexander - Alex Arie Arjen Arne Aron / Aaron Arthur Art Bastiaan - Bas Boris Boudewijn Bram Casper Christopher Chris Daniël - Daan David Dennis Derek - Derk Emiel Erik Erwin Felix Filip Frank Frederik Fred Rik Frerik Freek Gerben Gerrit Gijs Guus Harmen Hendrik - Rik Hugo Huub Ids Ivo Izaak Jaap Jacob - Job / Jop - Joppe Jasper Jelle Jelmer Jeroen Joachim Jochem Joep Johan - Jonan Jonas Jonathan Joost Joris Jorn Jorrit Jozef Joos Zef Julian Jurgen Jurjen Koenraad - Koen Laurens Lennart / Lennard Lenn Leonard Leon - Leo Lex Lodewijk Lode Louis Lukas - Luuk Maarten Marcel Marcus / Markus Marco - Mark Martin Matteo Matthijs - Thijs Maurice Maurits Michaël Michiel Midas Moos Nicolas Nico - Niek Niels Olivier Onno Oskar Otto Paul Pieter Pim Ralf / Ralph Reinout - Reinier Reinder - Rein Remco Robert - Rob Roelof - Roel Rogier Ruben Rutger Samuël Sam Sander Sebastiaan Sebas Bas - Seb Simon Siem Sjors Stef Stefan - Steef Teun Thomas - Tom Twan Viktor Vincent Wessel Wiebe William Willem Wim Wouter Wout
Oe das lastig ja, laat hem anders de top 10 zien van de afgelopen 5 jaar, kan die zien wat een beetje in is! En anders miss een wat hippere simpele naam: Tim Tom Bas Timo Koen Luuk Zoiets??
Wat ik heeeele gave oude namen vind: Jeroen Michiel Otto !! (die komt weer terug denk ik) Kees Gijs Joep Willem
Ik zou inderdaad op zoek gaan naar een 'normale, maar toch hippe naam'. Misschien samen eens de top 200 doornemen en dan allebei aangeven wat je acceptabel vindt (kun je ook los van elkaar doen en daarnaast naast elkaar leggen). Dan ziet je man ook meteen dat Cor of Theo voor een kindje geboren in de 21ste eeuw toch iets minder 'normaal' zijn dan ze in zijn gedachten zijn of in ieder geval minder gebruikelijk. Ik bedoel, namen als Lucas en Thomas ed worden al heel lang regelmatig gegeven, maar zijn ook nu enorm populair. Ik denk dat het wel moet lukken om een naam te vinden die normaal, maar toch hip en ook niet extreem populair is. Succes!
hier dezelfde crisis doorgemaakt haha. Mijn man wou een Nederlandse naam en ik ook, maar hij wou een ouderwetse naam Wij zijn uiteindelijk alle twee heel blij met de naamkeuze voor onze evt 1e zoon (weten niet wat het wordt) hij gaat Ties heten. Ties is van oorsprong een ouderwetse naam maar staat al vanaf 2006 in de top 100 van babynamen. Verder stonden er in mijn lijstje: Guus Gijs sam Teun Tije (tij-ju) nout joost
Of: Tim Tom Jens Joep Sander Gewoon eens lijsten/boekjes gaan doorbladeren en allebei een lijst maken van 15 namen (noem maar wat op) en dan gaan wegstrepen, dan zullen er echt wel namen zijn die jullie beide leuk vinden! En blijf gewoon namen naar elkaar roepen, dat hebben wij ook gedaan. En uiteindelijk is het ook weer goed gekomen. Het grappige is dat wij nu voor een jongen een naam hebben die mijn vriend bij de eerste zwangerschap helemaal niks vond maar nu ineens is hij ontzettend enthousiast.... xxx
Bedankt voor jullie reacties.! Ik zal nog eens wat namen op een rijtje zetten en met lief bespreken.. We komen er ook vast wel uit samen, maar af en toe is het zoooo lastig en frustrerend, en dan spelen de hormoontjes ook nog lekker mee.. Wat betreft jullie voorbeelden, namen die verschillende keren voorbij komen: Teun & Sam: Leuk.! Maar zo heten de kinderen van mijn zus. Michiel & Kees: Beide hele goede vrienden van ons. (net zoals Jelle, had ik anders ook wel leuk gevonden) Gijs klinkt niet lekker met onze achternaam,maar Guus zou een optie kunnen zijn.! (Ik hoop ook voor lief ) Koen is ook leuk, maar is een serieuze ex van me, dus voelt niet goed. Bram & Ties zijn ook zeker een mogelijkheid.! Ow, we weten trouwens niet wat het wordt, maar wat betreft meiden namen komen we er gelukkig iets beter uit... Ik heb wel sterk het gevoel dat er een klein ventje op komst is... Spannend..!!!