Probleem: in meegaan of volhouden?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door MiMully, 17 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MiMully

MiMully Fanatiek lid

18 jan 2013
    2.405
    5
    38
    Vrouw
    Kwaliteitsmanager
    Noorden van het land
    Hallo,

We hebben een prachtig kereltje van ruim 16 maanden.
    Echte Hollandse welvaart als je hem ziet.

Wel een lastig eerste jaar gehad waarin hij een echte huilbaby is geweest. Lees: tot zo'n 10 maanden veel huilen, waarvan de eerste 6 maanden zeker 12-18 uur per dag.

Nu is/was hij gelukkig wel een goede eter. Doen 75% rapley en de rest "voeren", want anders krijgt hij echt niet genoeg binnen (wat de echte rapley-ers ook zeggen ;)) en zit ik sowieso 's nachts met hem op omdat hij dan wil eten. Gelukkig nog bijna nooit voorgekomen hoor. Hij kan ook heel goed aangeven wanneer hij geen zin meer heeft, dus overvoeren ben ik niet bang voor.

Nu echter het volgende probleem: 's Avonds eten is de laatste tijd een drama aan het worden als ik hem à la Rapley laat eten. Dan gaat er dus helemaal niks in. Geprakt en gevoerd wel beter. Op zich vind ik dat niet erg. Maar het gevolg is dat hij dus 's nachts wel echt wakker wordt van de honger/trek. Hij krijgt voor het slapen nog een flesje melk en dan valt hij wel lief in slaap. Papfles hoeft hij niet, daar kokhalst hij echt van, dus die bodem is geen mogelijkheid helaas.
    's Nachts wil hij nu alleen maar slapen na nog een flesje met (een beetje) melk. Na twee-drie uur wakker, ben ik ook op en verslagen en geef ik toe, maar is dit wel verstandig?

Hij krijgt wel wat kiezen nu, maar dat is duidelijk te merken aan een open kont en zure poep. Hij heeft buisjes, dus bij oorpijn herken ik het ook. Dit is duidelijk ander gedrag. Ook zit hij in de periode van 2 naar 1 slaapje overdag. Dat red hij op zich goed. Hij lijkt nog niet te moe voor het avondeten.

Zouden jullie ook meegaan in het nachtflesje of toch volhouden? Is lastig met ook moeten werken natuurlijk. En onderbroken nachten zijn mij niet onbekend. Heb BV gegeven tot bijna een jaar. Maar hij sliep normaal redelijk goed door 's nachts. Wel eens wakker, maar dan was een muziekje of een knuffel genoeg.

Lang verhaal, maar hoop dat het duidelijk is.

2. Bizzy

Bizzy Fanatiek lid

30 okt 2007
    2.828
    2
    36
    thuisblijf moeder
    rotterdam
    Lastig!
    Als het echt honger of trek zou zijn dan zou ik denken dat hij het niet kan stillen met melk .
    Ga dus eerder uit van dorst en of gewenning.
    Drinkt hij overdag voldoende en als je hem een beetje water zou geven ipv melk ?
    Hier kan het ons niet schelen hoe het eten naar binnen gaat als het maar gebeurd dus als hij nu geprakt en gevoed beter pakt gewoon doen is mijn mening.

3. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Ik zie nooit zo het probleem in je kindje helpen met eten hoor, als ze dan toch beter en voldoende eten.
    Hier mag ik hem niet meer helpen, dus die keuze valt gewoon af, maar gelukkig heeft hij er 's nachts geen last van.

Ik zou dus kiezen voor een combinatie. Geef hem een eigen bordje om zelf te eten en geef hem daarnaast tussendoor wat hapjes van een ander bordje, zodat hij toch voldoende binnenkrijgt.

Ik zou eerst kijken of je je zoontje overdag meer aan kan bieden, ik ben ook geen voorstander van nachtvoeding. Hier heeft hij van 9-16 maanden een flesje gekregen 's nachts, maar het was echt gewenning en heel moeilijk af te leren. Wij hebben het af moeten leren op een manier die we liever niet hadden gedaan, maar het was gewoon echt niet nodig.

Als je aangeeft dat je kindje nu niet fit is kan je er natuurlijk wel voor kiezen om een flesje te geven, maar misschien eerst water proberen? En ik zou zodra hij opgeknapt is daar weer mee stoppen.

4. Verox

Verox Niet meer actief

Op die leeftijd kreeg onze dochter vaak nog een flesje melk mee in bed.
    Na verloop van tijd hebben we de melk vervangen voor water, en toen helemaal mee gestopt.
    Nu mag ze op verzoek nog water uit een bekertje drinken in bed.

5. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Ik voer d'r hier vaak nog steeds wat met het avondeten. Vaak laat ik d'r zelf eten en zodra wij klaar zijn helpen we haar.
    Wat betreft nachtvoedingen, ik ging (/ga) er wel in mee. Ik weet dat ze er niet aan weet en dus dat het geen gewoonte wordt. Als ze ziek is bv dan vind ik het juist alleen maar fijn als ze 's nachts nog wat extra vocht en voedingsstoffen binnen krijgt :)

6. NafNaf

NafNaf Fanatiek lid

5 feb 2015
    1.258
    55
    48
    NULL
    NULL
    Ik zou prakken/voeren én die fles geven als hij honger heeft. Hier ook zo'n hongerlapje. Het is ook een heel actief kind wat snel groeit...ik geloof meteen dat hij het nodig heeft. Het stopt vanzelf wel een keer.

7. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Als je bij het avondeten prakt en voert ben je waarschijnlijk ook meteen van die nachtfles af. Leg er gewoon wat stukjes voor hem naast om mee te knoeien maar voer verder gewoon. Hier ook periodes gehad dat mevrouw niet zelf at maar wel als ik het voerde, prima hoor; als ze maar eet.

8. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Als je denkt dat je kindje niet voldoende binnen krijgt zou ik gedurende de dag op de manier die voor jullie het beste werkt proberen meer eten en drinken te geven. Als doorslapen bij jullie normaal is zou ik niet beginnen met nachtvoedingen. Je merkt aan het ontbijt vanzelf of het inderdaad honger was/is.

Aan de andere kant, als nachtvoedingen geen probleem zijn geweest is het misschien ook weinig moeite om er weer vanaf te komen.

9. MiMully

MiMully Fanatiek lid

18 jan 2013
    2.405
    5
    38
    Vrouw
    Kwaliteitsmanager
    Noorden van het land
    Bedankt!

Hij eet echt veel.
    Bij het ontbijt twee sneetjes brood. Tussendoor fruit. Bij de lunch bieden we aan wat hi wil. Meestal ook 1,5-2 sneetjes. Maar soms maar 1. Dus daar kijken we naar hem. Tussendoor nog een doosje rozijntjes/koekje/fruit. Qua drinken krijgt hij bij het ontbijt wat slappe ranja. Tussendoor dan meestal water. Overdag bij de lunch nog een flesje melk en dan in de middag ook nog wat drinken en als hij nog dorst heeft geeft hij de fles (beker/tuitbeker) aan ons en krijgt hij water. 's Avonds eet hij met de pot mee. Eerst woog ik dat echt af (+/- 250-300gr) nu op gevoel. Dus misschien qua gewicht niet genoeg? Hoewel het bord dus niet altijd leeg gaat. Daarna nog wat val/yoghurt. Voor het slapen dus een flesje melk. Die drinkt hij dan wel in bed op terwijl we voorlezen.
    Dat vind ik ook niet erg en hij lijkt dat rustmoment echt nodig te hebben. Dit gaat ook al heel lang goed zonder problemen.
    's Nachts heeft hij sowieso een flesje met water op bed. Dus hij heeft toegang tot drinken en die fles is soms wel/soms niet aangeraakt, dus dat lijkt te werken. Die kan hij ook zelf goed vinden.

Zou hij dan toch overdag te weinig binnen krijgen?
    Hij is zo'n 90cm/14kg. Op de +2 lijn dus bij beide maar wel netjes in zijn eigen lijntje.

Ik neig dus naar gewoon meegaan, maar wil ook niet met gewenning zitten straks. Dus lastig. Ook omdat ik het op 4 uurtjes slaap niet erg goed doe op mijn werk ;).

10. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    Nachtfles is soms een behoefte die terug komt. Op een bepaalde leeftijd maken ze enorme groeispurten en dat verklaart dat. Ik zou ook proberen overdag meer te geven en desnoods een beetje bij te scheppen. Ik ben een grote fan van Rapley, maar onze zoon had op een gegeven moment ook meer honger dan geduld en dan ging ik de rest van zijn maaltijd ietsje prakken en gaf ik het.
    Of je een nachtfles moet geven of niet, daar zijn de meningen over verdeeld. Ik heb zelf ervaren dat het huilen om een fles zo intens kan zijn en het niet geven daarvan meer gedoe met zich mee brengt. Hier gingen de nachtfles er rond 1,5 jaar vanzelf af.

11. MiMully

MiMully Fanatiek lid

18 jan 2013
    2.405
    5
    38
    Vrouw
    Kwaliteitsmanager
    Noorden van het land
    Samarinde01, bedankt!
    Ik denk dat hij ook wel een mentale spurt maakt nu. Veel losse stapjes en veel nieuwe klanken die hij maakt.
    Bedoel je met overdag dan meer drinken of echt voeding? Wat zijn nog opties dan? Ik wil ook niet dat hij te vol zit voor het avondeten.
    Hij gaat inderdaad zo hard huilen dat er geen land meer mee te bezeilen is. Met een flesje is hij zo weer vetrokken. Dan is het overdag voor iedereen ook gezelliger. En het huilen is voor ons ook echt een kippenvelmoment vanwege het vele huilen. De haren staan meteen recht overeind als hij huilt. Dus zo lang sussen en knuffelen 's nacht is al telkens een lange adem hebben.

Hij heeft dus sinds een jaar eigenlijk geen nachtvoeding meer gehad. Sinds hij zelf stopte met de BV was dat ook over. Toen zijn we overgegaan op opvolgmelk.

Lastig, waarom geen handleiding?!?

12. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Haha als je de handleiding gevonden hebt...

13. MiMully

MiMully Fanatiek lid

18 jan 2013
    2.405
    5
    38
    Vrouw
    Kwaliteitsmanager
    Noorden van het land
    Haha, dan haal ik daar vast het nieuws wel mee!

14. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Ik zou hem 's middags nog een keer fruit geven, een banaan of iets. Ik vind dat hij voor een grote jongen niet heel veel eet.

Hier aten ze beiden 's ochtends pap en boterham, dan 1/2 stuks fruit, 's middags 2 boterhammen, namiddag fruit en 's avonds eten en dan nog volle yoghurt.

15. MiMully

MiMully Fanatiek lid

18 jan 2013
    2.405
    5
    38
    Vrouw
    Kwaliteitsmanager
    Noorden van het land
    Zat ik ook al aan te denken. Maar dan hebben we wel vaak dat hij bijna geen avondeten wil.

Toch maar weer proberen denk ik.

Blijft een lastig iets....

16. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

Je schrijft dat hij een klein melk flesje voor het slapen gaan geeft. Wat zou er gebeuren als je 200/250 ml warme melk zou geven?

17. MiMully

MiMully Fanatiek lid

18 jan 2013
    2.405
    5
    38
    Vrouw
    Kwaliteitsmanager
    Noorden van het land
    Oh sorry, ik had misschien beter de cc kunnen geven.
    In de middag krijgt hij 180/6 of 210/7.
    's Avonds krijgt hij 210/7. Deze gaat over het algemeen schoon op.
    De afgelopen nachten krijgt hij 150/5. Omdat hij al wat ouder is, letten we verder niet zo op de cc over de hele dag gezien. Zeker omdat hij vanaf dag 1 al op de +2 zit, was dat volgends de ka ook niet nodig. En verder kreeg hij natuurlijk BV.

18. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    Ik ging de flesjes soms wel meer verdunnen. En ik ging ze koud geven. Scheelde werk midden in de nacht. Ik gaf wel havermelk of rijstemelk (kma). Achteraf waren dit altijd ontwikkelingssprongen. En zoals ik zei kan een fles ook troost bieden en even weten dat mama er nog wel is. Het woord "gewenning " vind ik dan een beetje onaardig. Als het echt gewenning was, dan dronken alle pubers nog een fles melk s nachts. :cool: Oftewel: het gaat vanzelf over.

19. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    He sorry beetje slordig mijn post. Ik geloof dat ik maar eens ga slapen haha.

20. MiMully

MiMully Fanatiek lid

18 jan 2013
    2.405
    5
    38
    Vrouw
    Kwaliteitsmanager
    Noorden van het land
    Geeft niks hoor.
    Zijn gewoon zoekende naar de beste "oplossing".

Hij krijgt inderdaad van alles wel de volle variant.
    Hij is verder beslist geen "snoeper" maar dat zijn wij ook niet. Dus dat voorbeeld krijgt hij ook niet.
    Gisteravond hadden we boerenkool. Hollandse welvaart = Hollandse kost ;)? Dat eet hij namelijk wel graag. Toen ik met hem thuiskwam heb ik hem ook nog een banaan gegeven.

En wonderwel was hij vanochtend om 05.30 uur wakker. Stuk beter, want mijn wekker gaat een kwartiertje later, dus is prima te doen.
    Heb hem nog even uit bed gehaald en geknuffeld. Dat zoekt hij dan ook echt, want hij houdt je dan stevig vast.
    Toen schone luier en een flesje van 150/5 gegeven en weer op bed. Hij sliep vrijwel meteen weer.

Ik weet dan sommige ouders dan ook gewoon de dag beginnen, maar mijn man zit in ploegen en lag dus net 4 uurtjes op bed. Als hij op deze manier nog 2-3 uurtjes slaapt, is iedereen tevreden.

Het lijkt dus inderdaad dat hij wat meer nodig heeft. We blijven dus proberen en zoeken.

TIPS & IDEEËN NOG STEEDS WELKOM!

Deel Deze Pagina