Iemand die hier meer van weet? Oma past op mijn zoontje als mijn man en ik naar werk/studie zijn. Nu vertelde een vriendin dat er zoiets bestaat als een oppasvergoeding. Van google word ik niet heel veel wijzer (lees: veel ingewikkelde en oude stukken). Dus, iemand?
Dat is er niet meer bij mijn weten en kan alleen als ze zich aansluit bij een gastouderbureau met alle verplichtingen die daar gelden.
Dat was toch een aantal jaar geleden afgeschaft? Opa's en oma's moeten nu ook aan bepaalde regels voldoen (cursussen gehad hebben en zo), anders geen subsidie. Ik zou zeggen, laat die vriendin het uitzoeken en een linkje sturen
Ik neem aan dat dat kinderopvangtoeslag is, maar dan moet oma wel geregistreerd gastouder zijn en ingeschreven staan bij een gastouderbureau.
Dat is echt al járen niet meer zo (en terecht als je het mij vraagt) Tenzij ze natuurlijk geregistreerd gastouder zijn of bereid dit te worden
En zelfs dat kan haast bijna niet uit. Wij hebben dit ooit uitgerekend en levert weinig op en kost een hoop gezeur. Het kan uit als je een laag inkomen hebt en je ouders bereid zijn om de studieboeken in te duiken. Je kunt ze dan beter zelf wat toeschuiven.
Ja wat de rest zegt...alleen wanneer zij geregistreerd gastouder wordt met vereiste opleiding, huis ggd proof en dergelijke en zich aansluit bij een gob. Het was ook te gek voor woorden hoe dat een aantal jaar geleden ging.
Aha oke, ik heb nooit geweten dat zoiets bestaan heeft dus weet ook niks van het misbruik van de regeling af. Nou ja, het was leuk geweest voor oma. Jammer!
Mijn schoonmoeder. En dit deden we natuurlijk al, al wil ze geen geld aannemen van ons. Dus we lossen het op met een cadeautje hier en daar, cadeaubonnen, dagjes weg etc.
Dat is inderdaad afgeschaft, omdat er (neerlands eigen) weer van allekanten misbruik van gemaakt is. Lees: eftelingkaarten en friettentbezoekjes declareren. Zucht..
Dat is wel heel erg. Dat je zoiets überhaupt bedenkt. Maar ook niet bepaald een waterdicht systeem wat ze bedacht hadden als ik het zo lees allemaal. Ze hadden het wel eg makkelijk gemaakt voor fraudeurs.
Mijn moeder past nu 40 uur op in 3 dagen. Gezien het hoge aantal uren overweegt zij nu wel de opleiding te doen, want die studieboeken stellen ook niks voor. Taalopdracht mondeling en schriftelijk, dagdeel een observatie met de kids en een soort schriftelijk examen. Ehbo voor kids heeft ze al. Enige wat ie hebt is dat het zooooo lang duurt. 8 tot 12 weken opleiding, max 10 weken registratie bij de gemeente en vanaf de registratie datum heb je recht op toeslag. Wat je dus na 8 weken krijgt....
Ik ga zelf mijn neefje opvangen voor 32 uur per week, maar het loont zich niet me daarvoor officieel als gastouder te laten registreren, zowel voor mij niet als voor zijn ouders niet. (Omdat mijn schoonzus opvang nodig heeft voor de uren dat zij mantelzorg verleent, ze krijgt daar dus geen toeslag voor, alleen voor de uren die ze werkt.) Dus ik krijg van hun een vergoeding...