Even een vraagje: Werk nu een jaar in een winkel waar ik het goed naar mijn zin heb. Mijn derde en dus laatste tijdelijke contract was voor een jaar en loopt in juni af. Maar nu ben ik ruim 10 weken zwanger en ben begin mei uitgeteld. En de kans is groot dat ik geen vast contract krijg. Heb ik recht op zwangerschapsverlof? en van wie dan mijn werkgever of van het uwv? en is het slim om ons kindje toch aan temelden bij het kinderdagverblijf? Alle reacties zijn welkom!
Als je contract afloopt voordat je met verlof gaat heb je recht op een uitkering van het UWV. Je krijgt dan gewoon 16 weken verlof 100% uitbetaald, berekend aan de hand van je laatst verdiende loon. Je kunt dit volgens mij ook terugvinden op de site van UWV.
Je hebt recht op 16 weken zwangerschapsverlof als je een arbeidsovereenkomst hebt of recht hebt op een uitkering (bij jou bijv. WW). Tevens is het zo dat als je in de ww zit, bijv. vanaf 1 april en je bent eind mei uitgerekend dan moet je 6 weken voor je uitgerekende datum met zwangerschapsverlof. Als je geen dienstverband meer hebt maakt het UWV het aan jou over, heb je wel nog een dienstverband dan maakt het UWV het aan je werkgever over, die het weer uitbetaald aan jou. Ik zou me niet teveel zorgen maken, volgens mij is je timing qua mogelijk aflopen contract prima om alsnog zwangerschapsverlof te krijgen!