Wanneer is iemand spontaan?

Discussie in 'De lounge' gestart door mama013, 10 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mama013

mama013 Actief lid

19 jun 2012
    322
    0
    16
    T-013
    Wanneer vinden jullie iemand spontaan?

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Als iemand gemakkelijk contact maakt. Dat kan op zowel een rustige manier als op een uitbundiger manier, maar spontaan is in mijn ogen als je op anderen af durft te stappen en een praatje durft te starten :)

3. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Dat ben je als je makkelijk contact legt, zelf daar ook initiatief in neemt en dat met een vrolijke uitstraling..

Lastig te verwoorden eigenlijk haha

4. Verox

Verox Niet meer actief

:D Hier heb ik regelmatig commentaar over gehad van mijn partner. Als mensen iemand vrolijk omschrijven als "zo lekker spontaan!"
    Hij vind spontaan namelijk geen goede eigenschap. Volgens hem zijn spontane mensen, mensen die niet goed nadenken over hun acties.

Zelf zie ik dat anders. Ik ga ervan uit dat mensen met de omschrijving spontaan meestal bedoelen dat de persoon in kwestie gemakkelijk contact legt, vrolijk overkomt en leuke dingen bedenkt.

5. Delight

Delight Fanatiek lid

17 jan 2011
    2.157
    0
    0
    HBO Facility Management
    Salland
    Als je net zo leuk bent als dat ik ben! Ghehe.

6. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Als iemand makkelijk contact maakt en interesse toont in de ander :)

7. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Je hebt spontaan als in hartelijk/open en spontaan als in impulsief. Maar dat hoeft absoluut niet samen te gaan.
    Een spontaan persoon is hartelijk en open. Een spontane actie is impulsief.
    Dus ligt eraan wat je er mee bedoelt.

8. Rozeroos

Rozeroos Niet meer actief

Je vriend heeft gelijk dat mensen vaak niet nadenken over hun acties. Spontaan is ook een ander woord voor impulsief.

9. Feetjes

Feetjes Fanatiek lid

20 aug 2010
    1.298
    18
    38
    #9 Feetjes, 10 jan 2013
    Laatst bewerkt: 10 jan 2013
    'spontaan' wordt ontzettend vaak gebruikt als ander woord voor aardig, vriendelijk, vrolijk.
    Maar de daadwerkelijke betekenis heeft meer meer te maken met impulsiviteit, openheid etc.

Gratis woordenboek | Van Dale

spon·taan (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord)
    1
    zonder dwang, uit eigen beweging
    2
    (van biologische verschijnselen)vanzelf optredend

10. raspberry

raspberry Niet meer actief

Spontaan is absoluut niet hetzelfde als impulsief.
    Impulsief is zonder nadenken, dat is wat anders dan ongedwongen op een ander afstappen...

11. Bri

Bri Niet meer actief

Ik ben het eerlijk gezegd helemaal eens met de partner van Verox. Ik vind dat mensen spontaniteit vaak gelijk stellen met impulsiviteit. En daardoor vind ik het een zeer overgewaardeerde eigenschap; hou meer van mensen die even nadenken voordat ze iets zeggen of doen.

12. Katalaya

Katalaya Fanatiek lid

3 jan 2009
    4.937
    4
    38
    Pubertemmer
    In een vogelkooitje
    Elke eigenschap heeft zijn positieve en negatieve formulering. Als je doorslaat wordt het als negatief ervaren:

Spontaan - impulsief
    Bescheiden - verlegen
    Actief - druk
    Behulpzaam - bemoeiziek
    Precies - mierenneukerig
    Zuinig- gierig
    Vriendelijk - slijmerig
    enz...

13. fenneke80

fenneke80 Niet meer actief

Ah, leuk, hier weet ik wat van :)
    Je hebt de 'big five', 5 karaktereigenschappen die veel in persoonlijkheidstesten e.d. worden gebruikt. Dat zijn extraversie, openheid, consciëntieus, neuroticisme en goedaardigheid (agreeableness in engels, dus meegaand en vriendelijk)
    Spontaan wordt vaak genoemd als omschrijving van extraversie, dus makkelijk op mensen afstappen, niet verlegen. Dat je daarbij ook geïnteresseerd bent in de ander is weer iets anders, je kan best de hele avond naar mensen toestappen en alleen maar over jezelf praten :)

14. MamaVanGilani

MamaVanGilani Niet meer actief

Ik hen ook heeeel spontaan!! ( mn vriend vind me soms een beetje TE hihi ).
    Ik ouwehoer met iedereen, bekende, onbekende maakt me nie uit hahaha

15. yessie

yessie Fanatiek lid

27 nov 2009
    1.208
    12
    38
    It Fryske Lân
    Ik vind iemand spontaan wanneer die persoon open is en makkelijk op iemand afstapt. Belangrijkste eigenschap is dan dat het heel echt en puur over komt. Dan zeggen wij al snel dat die persoon spontaan is. Zonder dat laatste kan ik iemand eigenlijk niet zo snel spontaan vinden.

16. Lara11

Lara11 Niet meer actief

impulsiviteit is ´eerst doen, dan pas nadenken´.

Ik vind dat het woord ´spontaan´ ontzettend vaak ´te pas en te onpas´ wordt gebruikt.
    ´Wat zoek je in een partner?´
    ´Ach, als ze maar spontaan is´
    Ja, dahag!

Deel Deze Pagina