Helaas heb ik aan mijn vrijgezellenfeest toch een scheurtje in m’n meniscus overgehouden die ze operatief willen verwijderen. Ik mag dan kiezen tussen een ruggenprik of algehele narcose.. Ik vind het beide shit haha. Ik ben panisch voor overgeven (heb emetofobie), ben al een aantal keer in mijn leven onder algehele narcose geweest en kreeg dan bij voorbaat al een anti misselijkheid medicijn in mijn infuus en ben nooit een seconde misselijk geweest. Maar die angst is er dus wel, in extreme mate. Ruggenprik heb ik nog nooit gehad, maar las dat er kans is dat ze verkeerd doseren (?) en je dan moeite kan krijgen met ademen. Mijzelf kennende zou ik dan volledig in paniek raken Wat zijn jullie ervaringen met de ruggenprik en wat zouden jullie kiezen en waarom?
Ik zou voor de algehele narcose kiezen, noway dat ik wil horen dat er gesneden moet worden of gehecht en vooral hoe. Ik heb trouwens meer dan een jaar geleden een ruggenprik gekregen en heb op de plek waar het gezet is nog steeds last van mijn rug.
Ik heb 2x een ruggenprik gekregen na m'n bevalling om op de OK totaal ruptuur te hechten. De prik vond ik even vervelend, maar hoe beter je ontspant, hoe makkelijker ze kunnen prikken. Hier is hij beide keren ook prima gezet, verdoofd vanaf ongeveer m'n navel tot aan m'n tenen. Bij de oudste wel een poosje last gehad van een beurs gevoel precies daar waar geprikt was, maar verder eigenlijk geen bijzonderheden. Na mijn eerste bevalling zei de gynaecoloog dat ik onder narcose gehecht zou worden. Ben nog nooit onder narcose geweest en vond het idee helemaal niks. Man kon niet mee naar de OK want die bleef bij onze zoon. Eenmaal op de OK zei de anesthesist dat het ook prima met een ruggenprik kon, bij de 2e dus weer een ruggenprik gekozen.
Bij mijn laatste ruggenprik werd ik benauwd en misselijk omdat mijn bloeddruk door de ruggenprik kelderde. Dus niet verkeerd gedoseerd, maar gewoon mijn reactie erop. De anesthesist heeft toen iets in mijn infuus gedaan (geen idee meer wat) en daarna was het snel over. Algehele narcose vind ik vervelender. Daarna ben ik nog dagenlang echt extreem moe. Edit: ik heb 2x narcose gehad en 2x een ruggenprik. Mijn voorkeur gaat uit naar de ruggenprik.
Als je moeite krijgt met ademen dan is de ruggenprik niet verkeerd gedoseerd maar werkt deze omhoog ipv omlaag. Hierdoor verlies je dus het gevoel van je bovenlichaam ipv je onderlichaam en dus ook de controle van je spieren. Dus ook je ademhalingsspieren en bijvoorbeeld je spieren rondom je mond (praten gaat ook niet meer). Als dit gebeurt houdt men je extra goed in de gaten en zal je eventueel beademd moeten worden. Dit komt overigens niet heel vaak voor. Maar dit is wel de reden dat ik altijd voor een volledige narcose kies.
Heb een curettage met een ruggenprik ondergaan. Ze gingen van een narcose uit, wordt eigenlijk altijd zo gedaan. Maar ik had geen zin in de nasleep van een narcose, blijf dan altijd nog weken vreselijk moe, dus heb gevraagd of het ook met ruggenprik kon. Ze keken even vreemd op, maar het mocht. Ruggenprik is mij prima bevallen.
Ik zou indien mogelijk altijd voor een ruggenprik kiezen. Veel minder bijwerkingen. En de anesthesist heeft desnoods nog wel wat lekkers voor je als je het allemaal niet helemaal mee wil krijgen Als je ruggenprik te hoog gaat, merk je dat als eerste aan dat je borst en armen mee gaan doen. Dat gebeurt dan vaak al op de holding. Dan moet je het gelijk aangeven, vaak is je rechtop zetten al genoeg. En ze houden je echt goed in de gaten
Hier voorkeur voor narcose. Hebben me al 100x moeten prikken voor een ruggenprik. Ik begin er al niet meer aan. Naar het is wel een keer gelukt. Ik heb nog weken last gehad van die plek en pijn als ik moest tillen. Heb 1 iets mindere ervaring door narcose Was al wakker maar kon helemaal niks bewegen en door slang (of wat het ook is) kreeg ik veel slijm in mijn keel en kon dus niemand waarschuwen dat ik echt gevoel had dat ik ging stikken. Gelukkig duurde het niet lang voordat er actie ondernomen werd. Doe waar jij het beste gevoel bij hebt.
Lastige beslissing om te maken omdat iedereen anders is, anders reageert - en dus andere voorkeuren heeft. Het enige dat intressant is, is weten hoe je zelf reageert en dat weet je pas nadat je ‘t hebt meegemaakt. Wat vindt jij belangrijk in deze beslissing? Verder krijg je ook altijd een scheef beeld als je naar ervaringen vraagt, want de mensen die vreemd hebben gereageerd ofzo hebben altijd de enge verhalen en willen waarschuwen -terwijl zij natuurlijk niet de meerderheid zijn- . Meestal krijg je ook nog via via via gehoord verhalwn en die zijn dan ondertussen tien keer uitvergroot. O ja, de mensen die dood zijn gegaan zul je ook niet horen. Dus welke is gebaseerd op ervaringsverhalen dan ‘t veiligst? ( grapje he?) Serieus: kijk je alleen statistisch, is de ruggenprik veiliger: minder complicaties komen voor als je de grote onderzoeksgroepen vergelijkt. Minder ingrijpend, want je hoeft bijvoorbeeld niet geintubeerd te worden (bij algehel narcose altijd wél, al merk je dat dus zelf meestal niet, omdat je slaapt wanneer ze intuberen en nog maar half wakker bent als ze extuberen). De anesthesist zal je, als je gewoon gezond bent verder, altijd de ruggenprik aanraden over algehele narcose. Succes met je beslissing!
Dat verhaal waarbij je “al wakker” was en niet kon bewegen en een slang in je mond had, klinkt als een algehele narcose. Bij ruggenprik ben je toch alleen vanaf navel naar beneden verdoofd en altijd wakker? Of had je een of andere vreemde combinatie van ruggenprik en toch een roesje?
Ik had het idd omgedraaid. Zullen we het op moe houden dat ik deze domme fout maakte. Heb het nu aangepast
Kan gebeuren Het is trouwens ongeveer bij iedereen die wakker wordt uit de narcose zo. Maar de allermeesten hebben als “handige bijwerking” nog geen geheugen daarvan. Die slang halen ze namelijk altijd pas weg als de patient ertegen begint te vechten.
Mega goed punt. Die banner had ik helemaal gemist. Sowieso de vraagt of de operatie ZO noodzakelijk is dat de nadelen van wachten tot na de bevalling het afleggen tegen de voordelen van wachten. Gokje dat ze dat in het geval van een knie gaan doen. @TS weet je ortopeed van je zwangerschap?
Ik zou absoluut voor de ruggenprik gaan. Het idee van de narcose lijkt me helemaal niks. Ik vond het zetten van de ruggenprik vervelend maar dat is zo gebeurd. De plek van de prik was gevoelig de eerste paar dagen maar niet pijnlijk. Verder vond ik het heerlijk haha
@Meiske2015 @Poolvos Hij weet het wel maar vindt het geen probleem om na de 15e week te opereren omdat er dan geen gevaren meer zijn voor de baby. Wil er de volgende afspraak wel nog wat meer informatie over vragen inderdaad
Ik heb een keizersnede gehad met ruggeprik. Hemels gevoel was dat! Ja, ik werd een beetje duizelig, wat met extra zuurstof goed te verhelpen was, maar ondanks 2 liter bloedverlies voelde ik me echt zó relaxed. Beste gevoel ooit. Ik zou dus absoluut voor een ruggeprik gaan. De prik zelf was een eitje.
Als je bang bent voor braken zou ik een ruggenprik kiezen. Ik vond de ruggenprik zelf erg meevallen. Was er erg bang voor maar merkte niks.
Mijn keuze zou zijn wat het veiligst is voor de baby. Als ze beide even veilig zijn dan zou ik voor algehele narcose gaan. Het idee dat ik een paar uur op zo'n tafel lig en allemaal apparaten hoor