Tijdens de bevalling van de jongste (een thuisbevalling die erg snel ging) scheurde tijdens de uitdrijving de navelstreng. De verloskundige kwam hier achter toen het hoofdje stond waardoor ze hem er snel (voor de volgende perswee) er uit heeft getrokken. Ze heeft vlak daarvoor (geen idee wanneer precies) nog een goede hartslag gehoord, dus ergens daarna is de navelstreng gescheurd. Mijn zoontje kwam wat slap en grauw ter wereld. Hij reageerde niet direct en de verloskundige heeft hem toen flink gewreven zeg maar. Gelukkig trok hij toen vrij snel bij en begon hij alsnog flink te brullen. Zijn apgarscore: 6-7-9. Medisch ingrijpen was uiteindelijk niet nodig, al hebben ze daar even over getwijfeld (ze: een verloskundige in opleiding - vierdejaars - en de verloskundige zelf). Hij doet het nu op zich prima, al heeft hij wel een moeilijke start gekend (verborgen reflux, heel erg onrustig, moeizaam drinken en het blijft hiermee een beetje rommelen... ook vind ik hem erg rustig en weinig babbelen, terwijl mijn oudste dit wel al volop deed met dezelfde leeftijd). Van tijd tot tijd spookt het toch door mijn hoofd of hij niets aan deze bevalling heeft overgehouden. Ik blijf maar terugdenken aan de bevalling, die enerzijds heel prettig was (thuis, weeen goed weten op te vangen, snel, lieve verloskundigen), maar toch iets engs heeft. Ik blijf maar denken "wat nou als de navelstreng eerder was gescheurd" of "wat nou als ik hem er niet zo snel uit had gekregen". De verloskundige had het ook nog nooit mee gemaakt, wel eens van gehoord. Ik weet niet zo goed welke antwoorden ik zoek... Hoe zit dat met de apgarscore? Zou het mogelijk zijn dat hij toch bijv. te veel zuurstofgebrek heeft gehad en daar gevolgen aan kunnen ondervinden? En wat betreft het scheuren van de navelstreng: hoe kan zoiets? Hebben jullie het wel eens meegemaakt? Komt het ook wel eens eerder voor dan zo laat in de uitdrijving? En overlijden er dus wel eens kinderen aan? Is het erfelijk, of is het domme pech? Het zit me gewoon best een beetje hoog, ik weet niet zo goed waarom... Ik merk dat ik met erg veel vragen zit, terwijl ik niet weet of het me zal helpen die vragen beantwoord te zien.
Hallo Yukl. Wat een verschrikkelijk verhaal. Gelukkig is het goed afgelopen. Dat de navelstreng scheurt is zeer zeldzaam, dit is ook niet erfelijk bepaalt. Dus echt domme pech. Ik heb het gelukkig nog nooit meegemaakt. De apgarescore is goed geweest, die geeft de conditie van de baby aan na de bevalling. Als ik de apgarescore zie, maak ik mij geen zorgen over zuurstof tekort. En denk ik dat de navelstreng net voor de geboorte gescheurt is. Ik snap dat je hieraan terug denkt als je de verschillen tussen jullie 2 kinderen ziet. Maar het zijn natuurlijk twee verschillende kinderen, de ene kan rustiger zijn dan de andere, dat is normaal. Dit hoeft niet ten gevolge van de bevalling te zijn. Als de navelstreng eerder was afgescheurd en de verloskundige jullie zoontje er niet zo snel had uit gekregen had het erg kunnen aflopen. Op het moment dat de navelstreng scheurt komt er minder/geen bloed bij de baby en dus ook geen zuurstof, in het ergste geval het overlijden tot gevolg. Dus jullie verloskundige heeft super gehandeld. En gelukkig goed afgelopen. Als je nogmaals met je verloskundige erover wilt praten, maak dan een afspraak, misschien kan ze jullie helpen met nog meer vragen te beantwoorden of meer duidelijkheid te geven over de tijd van goede hartactie en geboren worden van jullie zoontje. Groetjes Ineke.