amandelen knippen bij volwassene

Discussie in 'De lounge' gestart door Mamzie, 14 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    Hoi allemaal,

Yep, mijn man moet onder het mes. Zijn amandelen moeten eruit.
    Nu heeft ie wel een folder meegekregen hoe het allemaal ongeveer gaat maar dat is gericht voor kindjes :p

Wat kan ie als volwassene eigenlijk verwachten? Meer pijn? Langer uit de running?
    Iemand hier ervaring mee?

2. Shaylen

Shaylen Niet meer actief

ongeveer een week uit de running, meer pijn omdat je het als volwassene bewuster meemaakt, en meer kans op complicaties maar dat is tegenwoordig ook niet meer dacht ik.

het is echt een routineklusje en je man is waarschijnlijk dezelfde dag alweer thuis.

veel sterkte voor je man!

3. monkeylove

monkeylove Niet meer actief

Ik moest ook mijn amandelen eruit toen ik 18 was.
    Toen was het nog de gewoonte dat je 5 dagen in het ziekenhuis bleef. Zou nou echt niet meer gebeuren volgens mij haha...
    Keizersnede bijna 17 jaar geleden lag ik ook 10 dagen, dat is nu veeel korter.
    In elk geval veel ijsjes eten ;)
    Had de eerste 3 dagen echt veel pijn in mijn keel en daarna ging het langzaamaan beter.

4. Sammie88

Sammie88 VIP lid

12 jun 2008
    11.287
    0
    36
    Emmen
    #4 Sammie88, 14 feb 2010
    Laatst bewerkt: 14 feb 2010
    Bij volwassenen (en kinderen ouder dan 10 jaar) zullen de amandelen meestal verwijderd worden door ze stapsgewijs los te maken, ook wel pellen genoemd. Dit laatste gebeurt, omdat de keelamandelen bij ouderen veel vaster zitten aan de onderliggende weefsellaag.

De kans op een nabloeding is de eerste 12 uur na de ingreep het grootst en is bij volwassenen groter dan bij kinderen. Daarom blijven volwassenen meestal de dag na de ingreep nog in het ziekenhuis.
    Bij een nabloeding ontstaat een bloeding onder het stolsel. Het is vaak voldoende om onder plaatselijke verdoving het niet goed afsluitende stolsel te verwijderen, zodat een nieuw en beter stolsel ontstaat. Soms, in ongeveer 2% van de amandeloperaties bij volwassenen, is het nodig om de nabloeding onder narcose te behandelen.

Ik heb zelf op de wachtlijst gestaan, maar ben er zelf afgegaan, wegens onze kinderwens.
    Mij werd er verteld dat ik een aantal dagen zou moeten blijven.

5. Chrissie

Chrissie Niet meer actief

Mn zwager heeft ze paar jaar terug eruit laten halen. Die is idd toch flink naar er van geweest!
    Ik geloof 4 dagen ziekenhuis, en na die tijd ook thuis nog aantal dagen last..
    Succes!

6. Ennas86

Ennas86 VIP lid

19 jul 2008
    5.468
    1
    36
    een vriendin van me heeft ze een paar maanden geleden laten verwijderen... ze moest 1 dagje blijven en ze heeft ruim anderhalve week op vla geleefd.

7. Moesje1

Moesje1 Niet meer actief

je moet volgens mij tegenwoordig nog 1 dagje in het ziekenhuis blijven.. en het doet idd veel meer pijn.. dat is het nadeel als je je amandelen eruit laat halen als je al volwassen bent

8. schaapie123

schaapie123 Niet meer actief

hier 4 jaar geleden, was een dag behandeling, MITS je je goed voeld en ze het vertrouwen, bij mij was het een twijfel geval, het was dat ik nog thuis woonde.

ik heb veel pijn gehad, veel morfine(geen aanrader) ik schijn ook veel bloed te hebben verloren.
    opzich voelde ik me wel redelijk toen ik wakker was, zat mooi recht op, tot ik mijn eerste ijsje had gehad, vanaf dat moment alles wat erin kwam kwam er ook weer uit. snachts zelfs sterretjes gezien op de wc.
    en 2 dagen later kreeg ik er ook oorontsteking bij, dat schijnt ook normaal te zijn bij volwassen na een keeloperatie.
    2 weken waren niet leuk, veel pijn, amper praten (vonden ouders lekker rustig)

ik had na een week trek in een kroket, gepureerd kreeg ik het, maar was zo lekker hihihihih.
    van ziekenhuis kreeg ik een potje babyvoeding mee (fruit) snap nu heel goed waarom die van mij alleen maar vers fruit wilde hebben.

wens je man sterkte

9. ikkelies10

ikkelies10 Fanatiek lid

31 jul 2007
    2.139
    0
    0
    thuiszorg
    noord-holland
    hier is het 2 jaar geleden gebeurd..
    ik moet zeggen dat het mij best wel tegen viel..
    ik denk dat ik 1.5 week uit de roulatie ben geweest.en ik moet zeggen dat ik best veel pijn had.

ik kreeg zetpillen paracetamol alleen raakte ik daarvan aan de diaree,dus dat werkte ook niet,en door me keel kreeg ik ze natuurlijk niet..

succes voor je man

10. Moonchild82

Moonchild82 Actief lid

8 mei 2007
    455
    1
    0
    Postbode & Interieurverzorgster
    Hoofddorp
    Ik was 22 toen ze verwijderd werden. (ivm chronische ontstekingen)
    De ingreep zelf is opzich niet zo ingrijpend. Persoonlijk, had ik meer last van de intubeer slang, dan van de wonden in m'n keel. 1 nacht in het ziekenhuis gelegen, ivm de mogelijkheid op nabloedingen. En de volgende dag kon ik naar huis.

Inderdaad ook paracetamol zetpillen meegekregen, want alles wat ook maar enigzins dikker is dan water of vla, was pijnlijk. Al met al een week uit de running geweest.

11. januari2010

januari2010 Niet meer actief

Ik was 18 en ik weet dat ik daarna steeds zei dat ik er niet nog eens voor zou kiezen maar nu ik van al die keelonstekingen af ben, ben ik heel blij dat ik het gedaan heb.

Ik moest 2 nachten in het ziekenhuis blijven en heb daarna ongeveer een week thuis op de bank gelegen met pijnstilling. Ik nam volgens mij om de paar uur gewoon paracetamol en veel waterijs, geen morfine wat ik hieronder lees.

Tip: Haal zetpillen voor de eerste twee dagen en daarna gewoon twee paracetamol oplossen in een laagje water of fijnmalen en nemen met een lepel vla.
    Je krijgt ze anders echt niet weg!

Eet geen yoghurt en melk want daar krijg je veel slijm van.

Veel sterkte voor je man gewenst, het is geen pretje.

12. ProudMum

ProudMum Niet meer actief

Ik was net 19 toen ze eruit gehaald werden.
    Smorgens om 7.00 aanwezig zijn, en een uur later kreeg ik een Valium tabletje. Daarna naar de recovery, kreeg ik infuus ingebracht en voor ik het wist was ik al op de OK.
    Je slaapt heel snel en krijgt er niets van mee.

Als je wakker word heb je wel last van je keel. Hiervoor krijg je pijnstilling en ijsjes. Wat ook helpt is heel veel drinken. Houd je keel vochtig want dan heb je minder last van het slikken.
    S'avonds blijf je slapen en eigenlijk mag je dan nog niet eten ivm de korstjes in je keel die kunnen loslaten. Maar ik had zo'n honger dat ik wat yoghurt heb gegeten, zonder problemen.

De volgende ochtend mocht ik naar huis, en eenmaal thuis kon ik alles eten (brood, soep enz).
    Ik ben de dag na de ingreep nog wezen winkelen en lunchen bij een tuincentrum.

Je krijgt pijnstilling mee naar huis (recept, moet je zelf nog ophalen)
    Ik mocht per dag hebben;
    3 x Diclofenac 100 mg
    6 x Paracetamol 500 mg
    3 x p.d een maagtablet ivm de Diclofenac.

Ik mocht 2 weken niet werken maar dat was meer om mijzelf in bescherming te nemen. Na 2 dagen wilde ik alweer aan het werk:). Ik voelde me goed, had nergens last van en heb thuis geen ijsjes aangeraakt:)

13. ProudMum

ProudMum Niet meer actief

Oja, het is me zo meegevallen dat ik het nog wel 4 keer zou doen.

14. Priscil1986

Priscil1986 Bekend lid

21 nov 2009
    678
    5
    18
    Zuid holland
    Bij mij zijn er 2 jaar geleden uit gehaald, en heb er eerlijk gezegt weinig last gehad!

Goed drinken en ijs eten helpt echt! Tegen over mij lag iemand die lag te creperen van de pijn, maarja hij dronk niet en nam geen ijs..

Dus dat is wel iets wat je man moet doen! Dan ben je dr zo vanaf!

15. Priscil1986

Priscil1986 Bekend lid

21 nov 2009
    678
    5
    18
    Zuid holland
    Ja ik ook hoor :)

Ik had alleen andere complicaties door een foutje van de anasthasist. Mar verder zou ik het zo weer doen!

16. bij is het zo'n 7 jaar geleden gebeurd, ik was toen 18
    en ik heb er nog spijt van
    het heeft namelijk niks geholpen, heb nog elke paar weken keelontsteking.
    maar goed ik moest 1 nachtje blijven en toen de KNO-arts had gezien dat het netjes was mocht ik naar huis
    ik heb wel een week last gehad van mijn keel en veel ijsjes gegeten en koud gedronken.
    heb nog een week langer last gehad van de narcose, bij zijn ook wel mijn keel en neus gedaan.
    was in een kwartier gepiept haha

xxxxxxxxxxxxxxx

17. Priscil1986

Priscil1986 Bekend lid

21 nov 2009
    678
    5
    18
    Zuid holland
    Jaa dat moet ik ook wel zeggen,

Ze hebben bij mij dan alleen keel gedaan, maarja nog wel veel last keel pijn. Wel wat minder, maar toch. Blijft een zwakke plek!

18. natjes

natjes Niet meer actief

hier 3 jaar geleden laten doen.. Wat mij betreft GEEN aanrader!

Ijsjes ging niet want dat maakte slijm aan en dat irriteerde al helemaal de wond.
    Enige wat ging is op ijsblokjes zuigen..
    Twee weken geen stem meer gehad (communiceerde via schoolbordje)
    -10 kilo
    die rotlucht die uit je mond komt van die 'korst' in je keel... tot ie eraf valt... EN waar blijft ie dan? Juistem die slik je door omdat je dat dan vaak weer niet merkt.. hehe

Wat een hellll, echt als ik dat van te voren had geweten!

Maar goed daarentegen bijna nooit meer keelpijn/ontsteking!

19. Trees

Trees Niet meer actief

Ik was 22 toen ze werden verwijderd en wat een hel was het! Hier ook ivm chronisch ontstoken amandelen en keer en reageerde niet meer op antibiotica.
    Ik bleef maar kotsen van dat bloed dat mijn maag indruppelde en heb drie weken niet kunnen eten. Ik had zo onwijs honger dat ik soms op eten ging zuigen voor de smaak :). Ben wel 7 kilo afgevallen, wat ik niet erg vond ;). Uiteindelijk heb ik een paar dagen in het ziekenhuis moeten blijven, vanwege het vele overgeven en omdat ik een epileptisch insult kreeg.

Achteraf ben ik trouwens erg opgelucht, want heb bijna nooit meer keelontstekingen. Toen zei ik 'nooit meer', maar achteraf gezien zou ik het voor dit resultaat wel doen (denk ik...).

Brrr... er kwam wel drie weken lang echt een putlucht uit mijn mond. Het rook alsof ik een dood vogeltje verorberd had.

20. Anne35

Anne35 Lid

24 jun 2007
    38
    0
    0
    Mijn man heeft het twee jaar geleden ook gehad.. Een dag in t ziekenhuis.. en daarna vrij snel weer opgeknapt. Een verademing, want sinds die tijd heeft hij geen keelontstekingen meer (en mannen die ziek zijn.. zijn niet leuk..haha) en ik geen snurkende vent meer naast me in bed!

Deel Deze Pagina