Acupunctuur om de bevalling soepel en snel te laten verlopen

Discussion in 'De bevalling' started by pina123, Sep 13, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. pina123

pina123 Bekend lid

Jun 30, 2008
    598
    0
    0
    Hallo dames,
    Ik wilde jullie mijn successtory niet onthouden en misschien dat er een aantal hier mee gaan beginnen nadat ze mijn verhaal hebben gelezen.
    Vaak wordt acupunctuur als zweverig aangeduid, maar steeds meer en meer mensen zien de werking van acupunctuur met hun eigen ogen.
    Zo ook ik, omdat ik bang was voor een zware bevalling en dat ik het niet zou kunnen doen met een zwaar kind (bijna 9 pond) ben ik begonnen met acupunctuur in week 37.
    Je wordt dan elke week geprikt op bepaalde punten in de handen en voeten om de bevalling soepel en sneller dan de gemiddelde 14 uur die staan voor een 1ste kind.
    Deze punten zorgen ervoor dat de baarmoeder mond verweekt en de ontsluiting soepel gaat ( en niet blijft hangen!)
    (overigens is acupunctuur niet ervoor om het kind eerder te laten komen, er zijn wel foefjes voor met acupunctuur als je het heel erg zat bent maar dat hebben wij pas gedaan vanaf de 40ste week)

Het was natuurlijk voor mij ook een gok, zou het werken?
    Vanaf week 40 (de uitgerekende datum ) om de dag geprikt en voila, 5 dagen overtijd begon de bevalling meteen om 01:00 uur en zette meteen goed in met de weeen die om de 3 a 4 minuten al kwamen en een minuut lang aanhielden.
    Na anderhalf uur was de vk er en constateerde al 4 a 5 centimeter! Na nog een anderhalf uur zat ik op 8 centimeter en werden mijn vliezen gebroken.
    Daarna zat ik binnen een half uur op 10 en mocht ik persen. Het ging allemaal van een leien dakje en binnen 5 uur werd ons kind geboren.

Ik heb dit verhaal opgeschreven omdat er sommige dames zijn die bijv. een hele zware 1ste bevalling hebben gehad en er tegenop kijken voor de volgende bevalling. Misschien is dit een duwtje in de rug?
    En misschien zijn er wel meer zulke successtory die deze acupunctuur hebben gehad.
    In Duitsland kun je geloof ik standaard ervoor kiezen om dit in de laatste weken te doen.

2. randi

randi Niet meer actief

ik vind dit geen zweverig gedoe hoor integendeel zelfs, accupuntuur kan vele pijnen verlichten en zelfs wegnemen en ondertussen is het zelfs ook wetenschappelijk bewezen dat bepaalde druk op de zenuwknopen pijn bestrijd. in elk geval blij dat je bevalling voor jou daardoor zeer goed is mee gevallen en zo ook een possitieve ervaring is. geniet maar volop van je kleintje nu en proficiat :)

3. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

Aug 20, 2006
    9,082
    1
    0
    Overijssel
    Hmmm... ik kijk er toch een beetje sceptisch tegen aan... Niet zozeer de acupunctuur zelf hoor, maar ik vraag me af of jou bevalling daardoor werkelijk 'makkelijker' is verlopen. Wie zegt dat jij niet zo'n bevalling had gehad, als je geen acupunctuur had gehad?
    Misschien is het wel toeval?

Is er misschien een site waar mee infi hierover opstaat? Zou die wel eens graag door willen lezen...

4. pina123

pina123 Bekend lid

Jun 30, 2008
    598
    0
    0
    Je hebt een punt hoor Minyaweth, dat heb ik ook, je kunt niet twee van mij naast elkaar zetten. Ik zou eigenlijk bij de volgende geen acupunctuur moeten gebruiken, maar dat durf ik niet meer aan.
    Ben er toch wel nu van overtuigd dat het bij mij wel heeft geholpen maar 100% kun je dit niet zeggen..
    Nu ben ik niet een op één staande casus, er zijn honderdduizenden vrouwen die voor mij zijn gegaan.Hier even een site (wel in het engels) http://www.healthinharmonytcm.com/pregnancy.php
    maar als je acupunctuur en zwangerschap googled en acupuncture during pregnancy /labour
    dan krijg je ook veel hits.

Ook hebben we vanwege dat ons kindje overdwars lag acupunctuur gedaan en hij lag binnen een paar uur goed! Voor het baargat zeg maar! ;)
    www.stuitlig.nl

5. pina123

pina123 Bekend lid

Jun 30, 2008
    598
    0
    0
    Van die site geplukt:

Labor Induction
    Acupuncture for labor induction is safe for both the mother and baby as long as there are no serious complications with the pregnancy. It is most effective starting the week of the baby's due date. Several studies show a success rate of over 70%.

The most common Western method of labor induction uses synthetic Pitocin to jump-start labor. Pitocin will start contractions whether the mother's body is ready or not. Because the mother's body is not always ready, labor fails to progress 40-50% of the time, starting a chain of events that can lead to a caesarean section. Synthetic Pitocin also has other serious risks, including fetal distress and cardiac arrhythmia. In addition, most women find that Pitocin causes very intense and painful labor.

Labor induction with acupuncture stimulates uterine contractions and softens the cervix. The treatment starts a hormonal process which stimulates the mother's body to release prostaglandins and oxytocin, the natural hormone that Pitocin mimics. As a result, it is a much more gentle and natural process than Western induction. Because of this, the effects are not instantaneous, as they are in Western induction. Depending on how far into pre-labor the mother's body is determines the number of treatments needed. Some women only need one or two treatments, while others may need several treatments for real labor to start.

Share This Page