Nare geboorte 1e kind

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door sm1990, 9 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sm1990

sm1990 Bekend lid

28 nov 2012
    618
    9
    18
    Hallo allemaaal,

Ik ga het nu eindelijk eens van me af schrijven.
    30-07-2013 werd ons zoontje geboren, hij werd gehaald.
    Met weeenopwekkers kwam hij binnen 10 uur ter wereld.
    Hij was slap, blauw , bleek en ademde niet tot nauwelijks.
    Zijn hartactie was al die tijd goed geweest !?
    hij werd meteen meegenomen, ik zat aan de medicijnen dus ik d8 dit is extra controle ik kreeg er niet veel van mee.. tot ik aan paar dagen later zn apgar zag...4-5-9
    ik schrok heel erg en kreeg t verhaal te horen van mn man en moeder..
    Hij ademde indd niet tot nauwelijks......was slap(dat had ik wel door) huilde niet etc... verklaring heeft niemand.
    Hij is beademd voor zeer korte tijd, hij was na precies 10 minuten terug bij mij in mn armen zonder iets...
    ik vraag mij de hele tijd af of hij er misschien wat aan over heeft gehouden, hoe het nou kon.. en ik wil alle naatjes van de kous weten die niemand meer weet... bijvoorbeeld hoe kan het na 5 minuten nog steeds maar een 5 zijn geweest!? misschien is die 3e score al na 7 minuten bijvoorbeeld opgenomen))>?> en hij toch al na 10 minuten bij mij terug zijn geweeest zonder couvouse niets!?!?
    ik snap dat de score na 10 minuten gewoon een 9 was maar ik lees overal dat vooral de score na 5 minuten van belang is voor de toekomst.......
    Ik heb al een gesprek met de kinderarts gehad toen kon ik het redelijk loslaten... helaas na het zien van het programma kleine babys grote zorgen is het weer helemaal fout ik denk er 24/7 aan word misselijk als ik er aan denk...

Wie nog meer een lage apgar en heeft nu een kindje van een paar jaar oud?

Ik snap niet dat hij nooit in de couvouse is geweest(Voor de zekerheid) enz terwijl hij zon slechte start had...
    En hoe kan hij na 10 minuten terug zijn terwijl hij na 5 min nog steeds een 5 had... ik zit zo met die vragen.. Kan het bijvoorbeeld zo zijn dat hij na 6 minuten wel een 9 had? ik weet t allemaal niet ..Hij kreunde de eerste weken best wel en ik vond hem erg snel ademen.. ik heb er gewoon een lichtelijk trauma aan overgehouden merk ik aan alles... Het is misschien best overdreven maar dit is hoe ik het voel.

2. KimK

KimK Niet meer actief

Wat een vervelende bevalling! Hopelijk kun je het een beetje een plaats geven.

Nou, ik had zelf een apgar van 0 haha, moeder was thuis bevallen en ik deed niks. Verloskundige heeft me meteen weggehaald en beademd en in douche enzo en ik ben er 27 jaar later nog... Nooit in couveuse geweest, wel huisarts (woonde straat verder dus die kwam meteen) thuis geweest meteen na geboorte maar ik hoefde niet naar ziekenhuis omdat vk goed had gehandeld.... Nu doen ze 3 apgar, volgens mij vroeger maar 1? Heb altijd alleen de 0 zien staan haha.

3. ffff

ffff Bekend lid

9 okt 2012
    911
    545
    93
    Een aardig percentage van de kinderen komt op deze manier ter wereld, hoor! Natuurlijk verschrikkelijk schrikken voor ouders, maar kleintjes zijn zo enorm sterk. Tijdens mijn co-schap gynaecologie heb ik dit 2 keer op deze manier gezien, wat wel wat zegt over hoe vaak het voorkomt (stond maar een week op de verloskamers). Dat korte beademen waren waarschijnlijk insufflation breaths, slechts bedoeld om de longen te openen zodat het kind beter zelf kan ademen. Ik ken een kindje wat 20 minuten is gereanimeerd na de geboorte en daar is niets mee aan de hand (nu 8 jaar). Ik zou me er niet te druk om (proberen te) maken!

4. wolchu

wolchu Bekend lid

6 dec 2011
    918
    2
    18
    oh wat verschrikkelijk! wil je even laten weten dat ik met je mee leef dikke knuf.

5. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.207
    12.221
    113
    Het programma zou ik echt niet meer kijken, ik kan er ook niet naar kijken, en zie het echt als mijzelf plagen als ik het wel zou doen.
    Weet wel dat kinderen veel kunnen hebben, als je weet wat mijn zoontjes allemaal hebben doorstaan en ze echt een positief toekomstbeeld hadden (tot de complicaties te groot werden, maar dat staat hier los van), maar ik begrijp absoluut je onzekerheid, vooral als je signalen krijgt die je niet vertrouwt.
    Ik zou daarom zeker nog een gesprek aanvragen voor je eigen geruststelling. Daar heb je recht op, blijkbaar zijn de artsen niet duidelijk genoeg geweest. Je doet absoluut niet overdreven, al wil je nog 5 gesprekken, dit moet je goed bespreekbaar maken.

6. sm1990

sm1990 Bekend lid

28 nov 2012
    618
    9
    18
    Bedankt voor de reacties!
    Dubbelgeluk vreselijk wat jou is overkomend daarbij is dit helemaal niks natuurlijk!

ffff. ja dat waren het denk ik gebeurd dat met een kapje? alleen wat mij dan dwars zit is dat het na 5 minuten nog steeds t zelfde was.. dat vind ik zo vreemd...

Heb er al met de kinderarts over gepraat alleen die artsen hier ben ik echt zat.... mn zoontje drinkt vanaf de geboorte enorm slecht..zo slecht dat hij bijna niet plaste maja hij plaste wel IETS. en toen is hij een paar keer op aandringen van mij opgenomen... en daar zeiden ze dat ik maar met een psycholoog moest praten enzo.. dus echt praten kan ik er niet echt over. want dan krijg ik dat weer te horen...maar dat terzijde..

Ik ga dat programma ook niet meer kijken!

Ik lees altijd alleen maar goede apgar scores zie het zo weinig op internet! in mn omgeving hoor ik er al helemaal niets over iedereen heeft een 9 of 10...

7. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.207
    12.221
    113
    Ik denk dat de lage scores minder vaak gedeeld worden dan de hoge scores... Dat is het nadeel van internet.

Ik zou overwegen om een gesprek in een ander ziekenhuis aan te gaan. Misschien kan je huisarts dat wel regelen. Wij mochten nog zo vaak gesprekken aanvragen als wij wilden en alles werd serieus genomen. Nu was dat wel een andere situatie, maar voor de goede zorg van je kindje, vind ik dat je daar absoluut recht op hebt.

8. 2jees

2jees Niet meer actief

Kun je dit misschien op het CB bespreken? Hier een hele lieve VK en ook mn verloskundige, maar ja dat is toch meer 1 op 1, jij was in het ziekenhuis.

Over de toekomst kan je echt niks zeggen denk ik, sowieso niet.

9. sm1990

sm1990 Bekend lid

28 nov 2012
    618
    9
    18
    Ja dat ga ik toch maar doen.. het slijt vast wel weer :)
    Hoop op meer ervaringsverhalen!

10. 2jees

2jees Niet meer actief

He die 'ervarings' vraag gaat over oudere kindjes toch, misschien kun je die in het hieronder plaatsen bij dreumes of kleuter. Dit leest niet iedereen.

ik bedoel dus niet dit hele verhaal (dubbel posten mag niet)

11. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Bij mijn broer was precies hetzelfde meteen bij de geboorte, goede hartactie, maar niet ademen en blauw zien. Ze is beademd, maar wel langer dan bij jouw kindje.
    Zij is wel linea recta naar de kinderic gegaan om haar extra te controleren.

Ze heeft er overigens niets aan overgehouden en is een kindje dat qua ontwikkeling juist snel gaat!

De apgar van jouw kindje was na die 5 minuten net aan het bijtrekken, daarom ging het van 4 naar 5. Dat was dus een teken dat je kindje het beter deed.
    Hoe doet jouw kindje het nu?

12. Nicci1982

Nicci1982 Niet meer actief

Hier een pittige bevalling gehad van ruim 28 uur. Na prikken van vliezen na 24 uiteen pas 3 cm ontsluiting ging het snel en was hij er 4 uur later. Het laatste stuk was dus best heftig.
    Tijdens de bevalling ging alles goed met onze vent. En na de geboorte zag hij blauw maar huilde wel snel. Ik kreeg de opdracht flink te wrijven om te stimuleren maar hij mocht dus wel bij mij blijven. Op dat moment registreerde ik het niet echt goed maar later herinnerde ik mij ook de score van 3/5/10. Na 3 uurtjes stonden we weer buiten met de kleine zonder verder onderzoek.
    Bij de nacontrole gevraagd waarom hij zo laag zat en waarom er niet verder gekeken was. Het zat me nog best dwars. Het antwoorde stelde mij wel gerust. Omdat hij het tijdens de bevalling super deed; hartslag herstelde snel na een wee, was er geen reden tot zorg. Omdat het laatste deel zo onnatuurlijk snel was gegaan had hij het ws wat slecht maar trok netjes weer bij binnen 10 min
    Nu een heerlijke vent van bijna al weer 1 die zich prima ontwikkeld. Zelfs sneller als gemiddeld. Dus niets aan over gehouden vermoed ik.

13. sm1990

sm1990 Bekend lid

28 nov 2012
    618
    9
    18
    Oke dat klinkt heftig maar wel een goede afloop!
    Wel raar dat hij geen hulp heeft gehad met zon lage apgar normaal krijgen ze onder de 6 meen ik al hulp..die van ons had het ook niet gered zonder hulp hij huilde niet en ademde niet tot nauwelijks.. dat is beetje het verschil denk ik!Misschien heeft die van jou 2 unten op ademhaling gescoord en 1 op hartlag bijvoorbeeld.

14. sm1990

sm1990 Bekend lid

28 nov 2012
    618
    9
    18
    Indd maar hij kreeg wel vrijwel meteen ondersteuning daarom zit t me dwars waarom hij pas na 5 min zo weinig bijtrok.. vooral omdat ze zeggen dat de apgar na 5 min te belngrijkste is..:$
    Ook een vervelend verhaal dat van jou zeg!
    HIj doet t prima is niet de snelste vooral met eten hebben we veel problemen gehad ! hij groeit wel als kool verder!

15. sm1990

sm1990 Bekend lid

28 nov 2012
    618
    9
    18
    Inmiddels zijn we erachter dat hij nu een achterstand heeft van toch 3 maanden! motorisch fijn en grof.... waar ik al die tijd bang voor was is werkelijkheidnu ..

16. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Hoezo is de score na 5 min het belangrijkst? Ik geloof daar niet in. Als hij een zuurstoftekort had en beademd moest worden, dan is het meer dan logisch dat het kindje even bij moet komen. Het had gewoon even tijd nodig.
    Bij mijn broer hebben ze trouwens 20 min beademd

17. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Wat vervelend voor jullie!
    Achterstand van 3 maanden? Wat kan je kindje dan al allemaal? Hij is nu 9 maanden toch?
    Ik vraag het me gewoon af... er zijn toch ook genoeg kindjes die gewoon traag zijn? En daar kan toch ook maanden verschil in zitten?

Ik wil het niet bagatelliseren hoor, absoluut niet!

18. sm1990

sm1990 Bekend lid

28 nov 2012
    618
    9
    18
    Omdat er zoveel verschil zit in kindjes zit er een formule in hun berekenen het..
    Daarom zit een gemiddelde tusssen de 15 en 85 punten heel erg verschil dus hij scoorde 2.

Het ging er vooral om dat hij niet kan zitten zonder steun, niet zelf kan gaan zitten vanuit tijger/kruip geen 2 blokjes(ieder hand 1) in zn handjes kan houden en dan tegen elkaar kan slaan.
    geen speelgoedjes van de ene naar andere hand pakken
    en hij maakt geen stapjes als je hem onder zn oksels pakt. vandaar dat er gemiddelde van 6 maanden uitkomt.

Hij kan wel tijgeren en omrollen.

19. 2jees

2jees Niet meer actief

Hmm vind ik niet verontrustend, mijn oudste kon met 8 maand blijven zitten als ik haar neerzette, omrollen wel maar tijgeren kruipen en gaan staan echt pas met 11 maand! Nooit van van gezegd. Je maakt je volgens mij te bang nu.

20. sm1990

sm1990 Bekend lid

28 nov 2012
    618
    9
    18
    Misschien wel indd.. maakte me vooral zorgen om het zitten..hij is nu al 9 mnd en kan geen 1 sec blijven zitten... en ook zn fyne motoriek is dus zoveel achter..
    ik ben nu al een beetje bijgekomen hoor t komt wel goed..en ander maar niet! zolang hij er geen last van heeft vind ik alles prima..

Deel Deze Pagina