zwanger en op een pg afdeling

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by lis1989, Apr 23, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. lis1989

lis1989 Actief lid

Jan 15, 2013
    160
    0
    0
    spijkenisse
    Hallo,

Ik werk op een pg afdeling met zware dementerende en psychische ouderen (met agressie) . Nu ben ik 9 wkn zwanger en merk al goed dat het erg zwaar is.
    Wie heeft hier ook ervaring mee? na hoeveel weken ging het niet meer om je gewone uren te draaien?

ik hoop dat iemand me hier wat tips over kan geven!

2. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Ik heb er geen ervaring mee, ik heb tot 6 weken vantevoren op somatiek gewerkt onregelmatig. Ik zou met je leidinggevende gaan praten, misschien switchen van afdeling? Ik weet niet precies of er nog meer afdelingen zijn ?

3. Mupke10

Mupke10 Actief lid

Jun 20, 2011
    136
    8
    18
    NULL
    twente
    Heb tijdens mijn 2 zwangerschappen ook op de pg gewerkt. Toen het allemaal wat zwaarder werd kon ik vrij makkelijk de zwaardere werkzaamheden ontwijken. Bij voorbeeld wat vaker de medicijnen delen of het ontbijt doen en de wat minder zware mensen verzorgen. Nu had ik toen wel hele fijne collega's en was het vanzelfsprekend dat zwangeren of collega's met andere klachten werden ontzien. Heb beide keren volledig 36 uur tot 6 weken voor de bevalling gewerkt.

Groetjes Mupke

4. moradora

moradora Fanatiek lid

Mar 6, 2013
    1,310
    6
    38
    verzorgende
    Provincie Groningen
    ik werk op een GP afdeling en sinds week 1 werk ik niet meer in de zorg. die uren (ochtend en avond) komt er een vervanger en de ander helft van de dienst draai ik zelf, koken koffie drinken administratie ed

trek wel optijd aan de bel als het niet meer zo goed gaat. dan kun je in overleg met je leidinggevende kijken hoe je het gaat doen,

hier deden ze iig totaal niet moeilijk ook al waren we met 3 zwangeren tegelijk voor 50% in de zw.

5. lis1989

lis1989 Actief lid

Jan 15, 2013
    160
    0
    0
    spijkenisse
    bedankt voor jullie antwoord,

me leidinggevende heeft idd aangegeven dat als ik niet meer kan ik voor 50% moet gaan werken. Ik had zelf alleen gedacht/gehoopt het langer vol te kunnen houden.

Kben nu gewoon heel bang dat ik door de agressie geschopt of geslagen word in me buik (komt veel voor bij ons)

Ik gaat het vrijdag eens in het EVV overleg gooien om te kijken wat me mede collegas er over zeggen

bedankt in ieder geval voor jullie antwoord

- somatiek kan bij ons wel maar er is niet zoveel plek om te schuiven dus dat gaat hem helaas niet worden

6. kissi

kissi Actief lid

Jul 13, 2011
    271
    0
    0
    idd eerst aan je kindje denken. ik ben vanaf 25 weken voor 50% gaan werken. ik werk opeen revalidatie-afd. Het is de hele dag lopen en sjouwen, en op het laatst hield ik dat ook niet meer vol. ik werk nu halve dagen van 8 tot 12uur en dan hk- diensten. in het begin hielp ik nog wel mee in de zorg bij 1 wat makkelijke patient. nu 30 wkn alleen nog hk en administratieve zaken. succes, echt aan je kindje denken.

7. tieta

tieta Actief lid

Nov 10, 2012
    198
    0
    0
    Woonbegeleider Ouderenzorg
    Gelderland
    Ik werk ook op un pg afdeling.. ik ben nu bijna 6wk zwanger.. ik draai veel nachtdiensten en kan merken dat ik daar erg veel moeite mee heb.. zolang ik maar door ga gaat het wel.. ik hoop dat ik het tot de zwangerschapsverlof kan uitwerken maar ons werk is erg zwaar dus heb er un hard hoofd in..

Denk aan je baby meid dat is nu het belangrijkste !!!

8. medinalil

medinalil Bekend lid

Mar 25, 2013
    799
    1
    16
    ik werk ook op een pg afdeling, de eerste 16 wk ontzettend misselijk geweest en al kotsend over de afdeling gewoon 36 uur blijven werken.
    met 28 wk pas 50 % mogen werken, en nu dat ik bijna 30 wk ben en het aan me rug,harde buiken etc. etc. heb, moet ik als nog smekend op de afd. werken, ook de bedrijfsarts vind het heel normaal de zwangerschapsklachten, ik heb het meteen aan de vk door gegeven en die geeft echt aan dat ik me 100% de ziektewet in moet gaan.
    Gelukkig zijn ze bij jou niet zo!!

9. lis1989

lis1989 Actief lid

Jan 15, 2013
    160
    0
    0
    spijkenisse
    kissie: ja mensen sjouwen is inderdaad niet echt verstandig.
    wij hebben ook "lopertjes" die kan ik dan makkelijk doen.

tieta: ik draaide ook een hoop nachten, daar ben ik nu mee gestopt. ik kon overdag niet meer goed slapen en loopt zoiezo een discussie of het schadelijk is voor je kind (nachtdiensten) omdat je je niet aan een goed slaap ritme kan houden.

Medinalil: Jeetje meid wat erg! ik had me inderdaad in jou geval voor 100% ziek gemeld, het blijft wel een baby in je buik en het is jou taak het te beschermen.
    bedrijfartsen zijn niet betrouwbaar, bij ons ook niet die spant samen met de ztm.

gelukkig werk ik ook maar 28uur dus ik ben al geen fulltimer.

10. sietsie

sietsie Bekend lid

Sep 13, 2012
    615
    0
    0
    Voormalig kraamverzorgende, nu VIG-er op een PG af
    Ik werk ook op een PG-afdeling, met zware bewoners en agressie. Mijn collega's proberen me zoveel mogelijk te ontzien. Ik probeer zo min mogelijk naar de zware mensen toen te gaan, al doen we die met z'n tweeën. Zwaar tillen doe ik niet meer, sinds mijn lijf me goed duidelijk heeft gemaakt dat het gewoon niet gaat.

De bewoners die schoppen en slaan mijd ik tijdens de ADL-momenten, dat is gewoon te riskant.

Met de late diensten tot 22.45 ben ik sinds van de week gestopt, die trek ik niet meer. Heb er nog wel wat staan tot 22.00, maar ik wil die niet direct schrappen. Probeer het zo lang mogelijk vol te houden, ook gezien het feit dat ik pas sinds 1 maart in dienst ben.

11. Shandy

Shandy Fanatiek lid

Jan 14, 2012
    2,603
    18
    38
    Ik werk in een huis waar het heel gewoon is om in 'huis' te staan, maar ook op de 'gesloten' pg afdeling.
    Ik werkte met name in huis en juist de laatste weken op de gesloten afdeling.
    Wij hebben geen afdelingsassistentes/zorgassistentes/huiskamerbegeleiders/activititeitenbegeleiders.
    Als helpenden en verzorgenden moeten wij dus zelf het ontbijt en dergelijke verzorgen van de bewoners. De laatste vier weken voor mijn verlof heb ik op de gesloten afdeling gestaan (minder afstanden lopen) en deed ik vooral het huiskamergebeuren.
    Wij geven de bewoners die laat uit bed komen ontbijt + medicatie op bed. Dat deed ik dan meestal. Ook hielp ik vaak mee met de 2-persoontjes. De mensen die op bed worden gewassen. Het bed lekker op werkhoogte, niet te veel bukken enzo. Dit vond ik makkelijker als juist de 'lopertjes' te helpen.
    Luister goed naar je lijf. Soms is een iets andere manier van werken al voldoende om het toch vol te kunnen houden.
    Ik werkte tot voor mn verlof gewoon 32 uur.
    Misschien kun je op een ander plek in het verzorgingshuis wel het werk volhouden?

Share This Page