oma als gastouder?

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door mysteriousgirl1, 8 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mysteriousgirl1

mysteriousgirl1 Fanatiek lid

23 sep 2013
    1.303
    0
    0
    Amsterdam
    Hee dames

Mijn moeder is een gediplomeerd verpleegkundige die binnenkort met pre-pensioen gaat. Ze gaat sowieso 2 dagen per week oppassen op onze zoon. We denken eraan om haar als gastouder aan te nemen. Zo verdiend ze er wat aan en kan ze een dag minder werken en op onze kleine passen en zouden wij dat weer kunnen betalen met de kinderopvangtoeslag (toch?)

Kan iemand mij vertellen hoe dit in zn werking gaat?
    Ze komt sowieso bij ons aan huis, en heeft dus zeer waarschijnlijk op kinderehbo na, alle benodigde papieren.

Ben benieuwd :)

Groetjes MG

2. Cream86

Cream86 Bekend lid

12 feb 2014
    864
    0
    0
    Grunn
  3. lorreke

lorreke VIP lid

10 sep 2013
    5.298
    394
    83
    #3 lorreke, 8 mrt 2014
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2014
    Wij zijn nog niet zwanger maar hebben hier al wel naar verstaan.
    Helaas is het lastiger dan je denkt, wij hebben ook hierna geinformeerd, maar dat was zoveel gedoe dat wij oma niet meer als gastouder willen en dat ze zoiets heeft ik doe het voor niets en word oppas oma.
    Mijn sm heeft een uitkering (is afgekeurd) en zou hier dan echt op gekort worden waardoor het haar juist geld kost ipv opleverd:)
    En als je toeslag wil dan kan je daar je moeder niet mee betaling, dit is gewoon een tegemoedkoming je moet er altijd zelf geld bij doen het word niet 100% vergoed, maar dat kan je uiterekenen op toeslagen.nl er word een kleine gedeelte vergoed maar je zou hiervan nooit je moeder kunnen betalen omdat je bij toeslagen moet invullen hoeveel de gastouder in dit geval je moeder ervoor vraagt, en aan d hand van jullie inkomen en het bedrag wat je moeder vraagt krijg je een kleine gedeelte terug.

4. yossie

yossie Fanatiek lid

4 jan 2011
    1.784
    0
    36
    Hier is mijn moeder gastouder bij ons in huis. Dit was redelijk eenvoudig hoor. We hebben een gastouderbureau ingeschakeld. Daarna moest mijn moeder (dit is afhankelijk van de vooropleiding etc.) wat opdrachten doen (vrij eenvoudig maar kost wel even wat tijd), hiermee kreeg ze een certificaat. En jaarlijks moet ze kinder ehbo doen. Ons huis moesten we wel een beetje kidsproof maken, dus zorgen dat ze niet bij schoonmaakmiddelen kunnen, de stopcontacten allemaal afschermen, en op iedere verdieping en bij iedere uitgang een rookmelder.

Het klopt dat je zelf uiteindelijk niets betaald, indien je moeder het deel wat jij betaald en wat je dus niet aan kinderopvangtoeslag terug krijgt. Afhankelijk van je salaris (en dus je kinderopvangtoeslag) houd je moeder er nog iets aan over. Hier verdienen we redelijk modaal, en bij 1 kind hield mijn moeder niet veel over, maar bij twee kinderen wel.

5. MissSporty76

MissSporty76 Bekend lid

10 dec 2008
    533
    0
    0
    Thuis
    Als je de constructie als hierboven benoemd wilt gebruiken, dan moet je niet een te hoog inkomen hebben. Anders houdt je moeder er vrijwel niets aan over. Bij 2 kinderen moet je oppassen dat je niet boven de vrije schenkingsgrens uitkomt, anders is het fraude. Daarbij denk ik ook niet dat deze regeling bedoeld is om je eigen (s)moeder betaald op te laten passen. Maar dat laatste is mijn persoonlijke mening.
    Als mijn ouders in de buurt zouden wonen en ze hebben het geld echt nodig zou ik denk ik gewoon de eigen bijdrage die ik nu heb (=tussen 3 en 3,50 euro) per uur betalen, want dat is ook ongeveer wat je er als gastouder aan overhoudt. Plus dat je dan geen toestanden hebt met diploma's halen etc.

6. Mrs Blossom

Mrs Blossom Bekend lid

12 jun 2013
    974
    1
    0
    NULL
    NULL
    Wat MissSporty76 zegt: waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan? Reken uit wat je eigen bijdrage per uur zou zijn netto als je een 'echte' gastouder zou inschakelen en betaal dat per uur aan je moeder als onkostenvergoeding. En als je dan ook nog onder de € 2.092 per jaar blijft (dus naar in inschat zo'n 800 uur per jaar = 16 uur per week = in feite 2 dagen), dan heb je ook geen gedoe met schenkbelasting en hoeft je moeder geen enkele belasting over dat bedrag te betalen (ook geen inkomstenbelasting). Maar misschien denk ik nu te simpel :D

7. Zauberin

Zauberin Lid

11 jul 2013
    62
    0
    0
    NULL
    NULL

Deel Deze Pagina