90% van de indoorspeeltoestellen niet veilig

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door mellanie76, 13 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mellanie76

mellanie76 VIP lid

5 aug 2016
    17.645
    801
    113
    moeder
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

Ik hoorde vanavond op het nieuws dat 90% van indoor- speelplekken niet veilig zijn.
    Ik schrik hier nogal van, je gaat er toch vanuit dat dit regelmatig gecontroleerd wordt.
    Dit is dus niet zo:$
    Vorig jaar is een jongentje van 4 jaar naar beneden gevallen van een toestel en is in coma terecht gekomen, omdat er een harde ondergrond onderlag!!!
    Het jongentje is uiteindelijk overleden:(
    Hij speelde bij de speeltoestellen die eigenlijk voor kinderen vanaf 8 jaar waren.
    Ik ga ook regelmatig met mijn zoontje van 2 naar een indoor-speellplek, maar ik blijf dichtbij hem in de buurt.
    Maar ik zie helaas ook ouders die op een stoel zitten en laten hun kinderen maar gaan en kijken er niet naar om.
    Sterker nog ze hebben het vooral druk met hun mobieltje.
    Ik heb al een paar keer een klein kindje helemaal naar de andere kant (waar de toestellen voor de grotere zijn)en dan zie je zo'n kindje helemaal in paniek roepen!!
    En voordat het door de betreffende ouder gehoord wordt ben je een tijdje verder.
    Ik zou graag jullie mening willen horen over dit nieuws.
    En vind je dat je voldoende op je kind/eren let?

2. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    #2 Warboel, 13 jan 2017
    Laatst bewerkt: 13 jan 2017
    Heel erg van dat knulletje van 4 en het moet natuurlijk niet kunnen dat indoorspeeltuinen niet veilig zijn.

Maar verder moet ik eerlijk zeggen dat mijn zoon van 4 ook altijd op eigen houtje door de speeltoestellen gaat hoor. Ik ga daar echt niet achteraan, of hem als een havik in de gaten houden als hij lekker aan het spelen is.

In het geval van een kind van twee.. Ja. Dan zit je er als ouder zijnde vast meer bovenop, maar met die leeftijd is dat niet haalbaar meer. En het maakt het ook niet leuker als ik dat wel zou doen.

Dus ik zit aan een tafel, op een stoel, met mijn telefoon te spelen. Zo nu en dan ga ik even kijken waar hij is, roep hem bij me voor eten/ drinken, maar verder gaat hij echt zijn gang.

Edit:

Het populairste indoorspeeltuin is hier trouwens ook goed overzichtelijk. Geen rare hoekjes, ofzo. Dus je hoeft ergens je plek ook niet af om je kind te vinden :D.

3. wishtobe

wishtobe Niet meer actief

Hier in de buurt is zo een indoor speeltuin waar geen leeftijd aan verbonden zit. Het is niet zo dat een deel voor oudere kinderen is of zo. Zie veel papas en mamas (vooral de papa's) lekker meeklimmen en glijden. Altijd een leuk gezicht. Overal zachte matten omheen. Het geeft mij een veilig gevoel, maar ben geen expert natuurlijk. Hoop wel dat het daar veilig is, want willen straks met onze eigen kleine daar ook graag heen.

4. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Ik vind het soms ronduit belachelijk hoe ouders hun kinderen laten rondrazen, andere terroriseren, rennen op glijbanen naar boven en weet ik wat allemaal.. Niet alleen in indoorspeeltuinen hoor, ook in gewone speeltuinen en zwembaden. Of inderdaad kleine brullende kinderen waar geen ouder naar om kijkt totdat het kind voor het tafeltje staat ;) Ik zit er zelf niet als een havik bovenop, maar ik volg ze wel redelijk, spreek ze aan waar nodig e.d.

5. mellanie76

mellanie76 VIP lid

5 aug 2016
    17.645
    801
    113
    moeder
    Rotterdam
    Mijn vriend is bij het gedeelte waar het voor grotere kinderen is en inderdaad zie je dingen die niet helemaal veilig zijn.
    (een gat die open gemaakt is door een kind)
    Je kind zal er maar in vast komen te zitten en als ouder zie je dit niet .
    Ik zie niet alleen ouders teveel met hun mobieltjes op dit soort lokaties zitten.
    Ik zie ze gewoon veel teveel met (mobiel enz)bezig behalve met hun kinderen.

6. Boommm

Boommm Niet meer actief

Hier gaan ze er volledig zelf doorheen en ik zit op een stoel aan de kant. Ze zijn 3 jaar en 2.5 maar heel zelfstandig wat dat betreft, ik check wel regelmatig waar ze zijn, maar verder spelen ze lekker zelf.
    Maar heb even opgezocht, die waar wij altijd heen gingen is goedgekeurd.

7. Sjaanbanaan

Sjaanbanaan Actief lid

2 jan 2017
    423
    26
    28
    Hier spelen ze ook zelf.
    Ik probeer altijd wel een tafeltje uit te zoeken waarbij ik wat zicht heb op ze.
    Maar no way dat ik ze achterna ga, die tijd heb ik gehad.
    Terrorkinderen zijn verschrikkelijk, maar die zullen dat gedrag ook niet alleen in een binnenspeeltuin vertonen.
    Ik heb mijn kinderen geleerd niet hard te gillen tijdens het spelen, en geen andere kinderen pijn te doen en tot nu toe houden ze zich netjes aan deze regels.
    Verder heb ik er dus ook een hekel aan als er van die rotjong de glijbanen op klimmen.
    Vorig jaar op de camping een jongen zijn voortand (volwassen) eruit, eigen schuld dikke bult.
    Dat vind ik dus echt gebrek aan opvoeding, zoiets moet je als ouders gewoon de kop indrukken.

8. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Hier in de buurt ook een kinderspeeltuin waar ik grote kanttekeningen bij de veiligheid plaats. Het zijn kleine dingen, maar het zijn er teveel. Peuter gedeelte is overzichtelijk. Bij het grote gedeelte klauter ik met haar mee.
    Veel ouders op mobieltjes, maar dat is overal zo, niet alleen in een binnenspeeltuin.

9. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.857
    19.242
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    De jongste van 3 gaat nog in het peuterdeel, daar kunnen we hem steeds zien. Als hij in het grote deel wil, klauter ik met hem mee. Vindt de oudste ook leuk. Toch laten we hem over het algemeen zelf zijn gang gaan. Ik vind niet dat ik nog constant achter een kind van 6 aan moet klauteren. Het is niet zo'n held en ik vind het juist belangrijk dat hij ook alleen leert ontdekken en ervaart dat hij dit kan. Al klim ik soms ook wel even met hem mee hoor. Laatst in zo'n rond ding, soort van rubberen spinnenwebben, met al die laagjes boven elkaar. Dat had hij nog nooit eerder aangedurfd en hij wilde het nu een keer samen proberen. En dan maak ik wel een volledig rondje met hem door de rest van het toestel ook.
    Maar even later kan het best zijn dat je mij weer even aan tafel ziet zitten met mijn mobiel voor mijn neus. Dan zal ik ook wel een ongeïnteresseerde, niet betrokken ouder zijn ;) Als mijn man even met de jongens bezig is, of alleen met de jongste en de oudste vermaakt zoch zelf... ja, dan ga ik wel lekker een (e-)boek lezen.

Ik vind het eigenlijk veel erger dat mensen daar gelijk zo'n oordeel over hebben, dan dat iemand eens op zijn mobieltje kijkt of een boek leest.

10. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    verbaasd me niks eigenlijk.
    ik kwam pas een boos bericht tegen op fb van een vrouw die eerste hulp had verleend aan het kind van een ander.
    het kind had heet theewater over zich heen gekregen.
    het personeel wist niet wat te doen.
    gingen zelfs eerst andere klanten afrekenen.
    kwamen met een nat doekje ofzo..
    niemand had een bhv-training gehad.
    kindje is per ambulance afgevoerd.
    dus al zou het paradijs zelf nog zo veilig zijn met onkundig personeel ben je imo net zo slecht

11. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.857
    19.242
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    In mijn ogen is zelfs BHV absoluut onvoldoende, in zo'n indoorspeelpark zou wat mij betreft altijd iemand met EHBO aanwezig moeten zijn.
    Maar daarnaast, vind ik dat je als ouder óók verantwoordelijk bent! Waarom zou een medewerker van een indoorspeeltuin wèl EHBO of BHV moeten hebben, maar ouders zelf niet? Het is echt een illusie dat je kind alleen in de speeltuin of op school een ongeluk kan krijgen.
    Als onze zoons zoiets zouden hebben in een indoorspeeltuin (of elders) kunnen mijn man en ik beiden zelf EHBO verlenen. Sterker nog: ik zou dat absoluut niet aan een ander overlaten! Je laat je kind dan toch niet aan een vreemde over? Dus in dit voorbeeld vind ik dat de moeder van het kind ook wel tekort schiet...

12. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Nou dit idd. Toen ze kleiner waren klom ik altijd mee en was ik wel die helikopter mam ;) nu zijn ze 4 en 8 en hou ik ze niet meer bij. En dat is prima want ze gedragen zich netjes en doen geen gekke dingen, maar ik zit zo dichtbij als ik kan of loop er naar toe om te kijken hoe het gaat. Ze weten heel goed dat bepaalde dingen niet mogen, zoals op de glijbaan lopen. Maar sommige kinderen hebben echt lak aan anderen en hun ouders zitten daar met hun telefoon.

Wbt de onveiligheid, ik schrik van 90%! Wat afschuwelijk voor dat kindje en zijn ouders. Dat zou niet moeten kunnen :( gek genoeg ga ik er vanuit dat er regels, protocollen en controles zijn. Het gaat hier om onze kinderen!

13. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Het is een bedrijf en ik weet niet de precieze cijfers maar er moet een x aantal bhv-ers aanwezig zijn op een x aantal personen.
    Als er niet 1 aanwezig is ben je al fout bezig als bedrijf.
    Ik kan de post niet meer terug vinden helaas anders had ik het hier geplaatst.
    Moeder was zelf ook met het kind bezig maar je hebt in zo'n paradijs geen EHBO doos in je tas..
    Personeel wist van toeten nog blazen.

14. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.857
    19.242
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Voor BHV is de norm 1 op ...zoveel... los gelaten. In ieder geval op scholen dus ik neem aan ook elders. Maar er moeten altijd 'genoeg' BHV-drs aanwezig zijn. Dat is dus minimaal 1.
    Ik zeg ook zeker niet dat dit van mij niet zou hoeven. Sterker nog: ik vind alleen BHV onvoldoende, dat zou BHV & 'echt' EHBO moeten zijn. Maar naast die verplichting, vind ik dat je als ouder ook verantwoordelijk bent en moet weten wat je moet doen bij brandwonden. Als -zoals in de genoemde situatie- het kind met een ambulance is afgevoerd, dan heb je het niet over een klein eerstegraads brandwondjbrandwondje. Dan is het òf een heel groot oppervlak geweest òf op een kritieke plaats en waarschijnlijk daarnaast ook (delen) tweedegraads. Ik vind dat je je dan ook als moeder zou moeten weten dat alleen een natte doek iet voldoende is.
    En nee: Ik heb geen verbamdtrommel bij me, meestal alleen een klein setje. Maar je kunt natuurlijk ook als EHBO-ende moeder gewoon de doos van daar gebruiken.

15. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Ben ik zeker met je eens tupp.

16. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.424
    448
    83
    Limburg
    Hier een keer bij een binnenspeeltuin een ander kind eruit heb gehaald die gevallen was bij zo''n brandweer stang. Kind huilde heel hard maar niemand reageerde, dus ben ik haar eruit gaan halen en naar ouders brengen.

17. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Vanaf de leeftijd van 3 jaar hebben wij onze kinderen hun eigen gang laten gaan. Daarvoor klommen we overal in mee met onze kids.

Hier in onze woonplaats is ook een indoorspeeltuin. Daar hebben ze volgens mij te weinig groepen in hun meterkast. Als het daar topdrukte is, dan valt tussen 11.30 uur en 14.00 uur (etenstijd, veel apparatuur aan) om de haverklap de stroom uit. En stort dus ook het luchtkussen steeds in! Levensgevaarlijk dus als daar dan net kinderen op spelen (ding staat net in de peuter/kleuterhoek ook nog). Gevolg is dus dat je constant personeel ziet hollen naar dat luchtkussen als de stroom voor de tigste keer weer eens uitvalt. Snap werkelijk niet waarom ze die groepenkast niet gaan uitbreiden. Vorig jaar die stroomuitval al tig keer meegemaakt en dit jaar was het dus ook weer vaak raak. Heb er onderhand ook melding van gemaakt bij het hoofdkantoor van die indoorspeeltuin en Centrum Jeugd en Gezin zou ook nog een officiële melding gaan doen van die situatie daar.

18. mellanie76

mellanie76 VIP lid

5 aug 2016
    17.645
    801
    113
    moeder
    Rotterdam
    Dit s toch niet te geloven!!!:$

19. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    ik snap zeker je punt.
    daarom vind ik het ook wel jammer dat ik het bericht niet meer terug kan vinden.
    ik ga er van uit dat een ehbo-doos achter de balie zal liggen.
    en als het zeer jeugdige personeel eerst andere klanten uitgebreid gaat helpen..
    het water om te koelen moest van een kraantje op de wc's komen.
    natuurlijk heb je als ouder de eerste verantwoordelijkheid over je kind.
    maar aan de andere kant moet je als bedrijf de veiligheid van je klanten waarborgen en dat kan niet met ondeugdelijke klim en klauter rekken en onkundig personeel.

20. Victoria30

Victoria30 Fanatiek lid

1 nov 2016
    2.082
    320
    83
    Vrouw
    Ik vind zeker dat zulke bedrijven aan bepaalde veiligheidseisen moet voldoen. Net als in het zwembad. Daar moet je (nog beter) opletten. Maar er word verder ook goed gelet op de veiligheid. Ze mogen wat mij betreft strenger optreden als er iets mis is. En anders op zijn minst duidelijkheid en openheid erover geven.

Deel Deze Pagina