nasi. mijn grote vijand

Discussie in 'De lounge' gestart door TinaTeenslipper, 8 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Antilliaanse nasi is idd ook lekker! Dat maak ik voor de gasten op verjaardagen vd kinderen.

2. SDonya

SDonya Niet meer actief

Weet iemand ook hoe je die Surinaamse of Indonesië bami maakt? Die bruine sliertjes! Die zijn zo lekker!

3. SDonya

SDonya Niet meer actief

Kunnen alle soorten nasi recepten niet gewoon geplaatst worden?! Vind nasi en bami zo lekker :p

Wil eventueel mijn versie ook wel plaatsen.. Ik maak het trouwens met gehakt.. :)

4. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    I love E nummers weet je wel hoe lekker dat is, mijn lasagne BOMVOL met E nummers jammie , nee even serieus vriend vind spaghetti uit een pakje te gek, en net als lasagne uit een pakje:) Heb ook werkelijk geen idee hoeveel kruiden ik wel niet moet kopen als het hetzelfde resultaat wil..

5. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.669
    1.427
    113
    Hebben de goede koks ook toevallig een receot voor bami zodat die is als bij de chinees vind bami van de chinees zoveel lekkerder als zelf maken :).

En een lekker vers lasagne recept is ook welkom vind manlief vast heerlijk

6. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

11 feb 2008
    9.543
    4.729
    113
    Vrouw
    Ik maak de nasi altijd zo:) (voor 4 personen)

-1 ui
    -1 prei
    -200 gram ham
    -3 eieren
    -400 gr basmatirijst
    -ketjap
    -honig mix voor Nasi (jaja wel met pakje:D)

Beetje olie in de pan en daarin de fijngesneden ui en ham, even later ook de prei erbij. Daarna mix en water toevoegen. Ondertussen mix ik de eieren en doe er eikruiden doorheen. Dan in een apart pannetje doen en gelijk allemaal kleine stukjes maken. Soort scrambled eggs maar dan wel even wat langer bakken. Dan de rijst door de ui, ham en prei roeren en als laatste ook het ei erdoor. Nog wat ketjap en smullen maar! Lekker met sate en kroepoek:)

7. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Ik maak hem zo:

400gr rijst
    400gram vlees (ik gebruik spekjes maar kan ook kip zijn)
    2 eieren
    300gram taugé prei en witte kool
    4 uien
    2/3 tenen knoflook
    Thee lepel trassi
    Twee theelepels sambal (of een verse peper)
    2 eetlepels ketjap.

8. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.020
    548
    113
    whhahha gij gek!:D

het is hier tenslotte bami geworden. was heel die k*t nasi zat. dus nou kan ik er weer een maand of 3 tegen.

over e nummers... ik ontwijk dus echt niet alles want daar heb ik geen zin in maar ik vind tegenwoordig wel steeds meer dat de pakjeszooi gewoon vies is. zelfde dus voor de pastasauzen. als ik hem zelf maak is het alleen ook nog niet alles. conclusie: ik vind heel veel dingen tegenwoordig niet te hachelen. kan ook aan mij liggen. gif mij mar een brooike gezond jonguh

9. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    @Sdonya, hetzelfde als de surinaamse nasi, dan met (euro shopper) spaghetti en de selderij weglaten.

@chinese bami, zelfde als mijn chinese nasi recept, dan met mie nestjes.

10. mamavan5bengels

mamavan5bengels Fanatiek lid

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Lekker he :p Doe jij hem ook altijd na het maken nog in de oven?

11. SDonya

SDonya Niet meer actief

Dankjewel mamadeluxe ga het morgen denk ik maken! En wat is Antilliaanse nasi dan?

12. mamavan5bengels

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Surinaamse bami maak ik heel simpel. Idd van spaghetti, die gewoon op de normale wijze koken. Laten afkoelen en ondertussen in de wok knoflook en uien fruiten (ik pers de knoflook) dan trassi van faja lobi erbij, ongeveer een theelepel of 2, bouillonblokje verkruimelen en dan wat zoute ketjap en zoete ketjap toevoegen, dan de spaghetti in delen toevoegen en ondertussen blijven omroeren. Zonodig nog meer ketjap toevoegen en dan ff goed bakken en blijven omroeren.

Hierbij maak ik dan apart kouseband bij, surinaamse kip uit de oven, zuurgoed en bak banaan.

Ook maak ik de bami weleens met paksoi en roerei er doorheen ipv apart kouseband erbij.

13. SDonya

SDonya Niet meer actief

Klinkt super lekker!! En de ketjap moet helemaal verdampen ofzo? En doe jij t op hoog vuur roerbakken?

14. mamavan5bengels

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    #74 mamavan5bengels, 8 aug 2013
    Laatst bewerkt: 8 aug 2013
    Antilliaanse nasi

Ik maak het altijd met basmati rijst.

Voor een grote pan kunnen wij 2 dagen met 5 personen van eten.
    300 nasivlees
    2 kippenpoten
    2 Speklappen
    1 eetlepel gedroogde garnalen, geweekt in water
    1 blikje maïs
    100 gram champignons
    1 rode paprika
    1 ui
    1 wortel, in blokjes
    100 gram doperwten
    200 gram taugé
    1 theepel komijnpoeder, korianderpoeder, kerriepoeder wat zout, en peper
    zoete ketjap en zoute ketjap

Kook de rijst hoe je normaal doet, ikzelf heb een rijstkoker.

Kruid de kippenpoten met peper en zout en kook ze in ongeveer 30 minuten gaar in water met eventueel een bouillonblokje erbij. Daarna laten afkoelen en ga dan het vlees pluizen.

Marineer nasivlees samen met de stukjes kip kort in de kruiden en 2 eetlepels olie. En bak het daarna kort zodat het rondom wat bruin is.

Voeg nu kleine stukjes ui, paprika, wortel, champignons, geweekte garnalen en spek toe en bak het ongeveer 10 minuten op hoog vuur.

Voeg nu de rest van de groenten toe BEHALVE de taugé en laat alles nogmaals 10 minuten zachtjes bakken. Doe dan pas de tauge erbij en bak dit even mee.

Haal dan alles eruit en doe dit even in een apart schaal of kom. Maak de wok even schoon en verhit de wok weer totdat hij heel heet is en voeg weer 2 eetlepels olie toe. Roerbak nu de afgekoelde rijst. Als de pan heet genoeg is, zal de rijst niet plakken.
    voeg de ketjaps op gevoel toe en eventueel een klontje boter. Schep alles goed door, totdat de ketjap alle rijst heeft gekleurd.

Doe nu alle ingrediënten terug in de wok en roer alles even goed om. Daarna weer alles in de schaal doen en zet dit dan in de oven op 200 graden en laat alles zo nog even in de oven bakken.

Wel goed om blijven roeren.

15. mamavan5bengels

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Nee de ketjaps niet laten verdampen. Eigenlijk zodra je de ketjaps hebt toegevoegd doe je al gelijk de spaghetti er in delen bij. En dan idd op hoog vuur bakken en blijven omscheppen. Zonodig meer ketjap toevoegen.

16. Shopaholicnl

Shopaholicnl Fanatiek lid

3 mrt 2013
    2.775
    0
    0
    NULL
    Brabant
    ja hoe ist..wij allemaal recepten voor nasi tikken ga de gij bami eten!!
    En kant en klare sauzen voor pasta vind ik ook echt heel smerig... niet door de e nummers denk ik maar tis gewoon niet te eten!

17. pinter

pinter Fanatiek lid

9 jan 2010
    4.015
    1
    36
    noord limburg
    Mijn vriend wil ook graag "witte" nasi en hij vindt die van mij te gekruid.
    Ik heb al diverse merken gebruikt en nu moet ik zeggen dat met de mix van de Lidl ik wel een beetje in de buurt kom van zijn nasi smaak...

18. Vagans

Vagans Niet meer actief

Ik maak t vaak zelf. Wel zonder zakjes want dan is het echt niet te eten! En met prei en ham en ei net als bij de chinees. Jum jum!

19. Delta

Delta Niet meer actief

Tjauw min! Jaaa lekker. Ik weet alleen niet hoe het gemaakt word :(

20. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Ketjap verdampt niet maar bandt aan trouwens.

Surinaamse bami. Ik pas wel altijd op met de zoute ketjap (siew) klein scheutje zout, flinke scheut zoet. Ik doe er vaak ook wat geplozen kip door. Ik heb een groot gezin te voeden en hebniet altijd het budget voor ook nog kippepoten, dan doe ik er dus geploze kip door, met gebakken banaan, zuur, soms plakjes tomaat met mais en aromat en/of omeletreepjes en natuurlijk mijn geheime zelgemaakte pindasaus :D

Deel Deze Pagina