Drie miskramen op rij

Discussie in 'Miskraam' gestart door Fraser, 9 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fraser

    Fraser Niet meer actief

    #1 Fraser, 9 mei 2020
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 mei 2020
    Helaas kost de wens voor een derde kindje een stuk meer moeite dan de eerste twee.
    We hebben 2 kinderen van 4 en 2 jaar. Snel zwanger, ronde 1 en ronde 2. Geen miskramen.

    Nu al 3 miskramen en op achter elkaar in 4 maanden tijd. Geen eigen cyclus gehad, elke keer gelijk weer zwanger.
    Eerste miskraam ging mis op 5 weken, tweede op 6 weken en derde met 7 weken slechte echo en wacht er nog op of het zelf op gang komt....

    We hebben binnenkort een gesprek met de gynaecoloog. Kijken of we onderzoek kunnen doen.
    Wat kan ik hierbij verwachten?
    Ik ben net 27 jaar, dus leeftijd is het niet.
    Ik lees dat je bij sommige onderzoeken maanden (stolling?) niet zwanger mag worden. We willen wel 1 a 2 maanden pauze, maar zo lang wachten zien we eigenlijk niet zitten. Eigenlijk zie ik een heel medisch traject sowieso niet zitten, maar ik weet gewoon niet meer wat wijsheid is. :(

    Mijn verloskundige zegt ook dat ik niet teveel moet verwachten van onderzoeken, dat er vaak niks uitkomt, helemaal na 2 kinderen. Ik kan mij ook niet voorstellen dat er, op mijn nog jonge leeftijd, helemaal geen kindje meer komt, na twee goede zwangerschappen... Maar hier word je best wanhopig van.
    Ik ben erg benieuwd wat de gynaecoloog adviseert.

    Wat mijn vraag is weet ik niet helemaal, misschien gewoon ervaring of meedenken... Alvast bedankt!
     
  2. Fiona1

    Fiona1 Lid

    3 apr 2020
    64
    102
    33
    Vrouw
    Ik heb eigenlijk geen antwoord op je vraag, maar wilde je wel sterkte wensen. Ik zou vandaag 11 weken zijn en gisteren gehoord dat het hartje een dag of 5 geleden is gestopt.

    Mijn gyn zegt wel van 1 keer de maandstonden af te wachten voor opnieuw te proberen, maar weet de reden daar niet van
     
  3. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.840
    1.675
    113
    Vrouw
    Ik heb wel vaker gelezen dat het beter is om 1 of 2 cycli te wachten voor je weer een poging doet omdat de kans op een mk iets hoger is als je direct weer zou starten. Die stollingsonderzoeken kunnen meteen hoor alleen als de uitslag positief is (kleine kans) moet je het 3mnd na laatste zwangerschap herhalen om te zien of het niet vals positief is. Ik ben voor onderzoeken naar uz gent gegaan en daar hoef je dus ook niet te wachten om deze reden. In NL doen ze soms wel s moeilijk omdat ze geen tijd hebben voor 2x prikken ofzo :rolleyes: in umcu deden ze het bij mij wel en ook wat andere standaard testen die tot het herhaalde miskraamonderzoek horen (dit is vergeleken met belgie erg summier en kleine kans dat er iets uitkomt).

    Het kan ook zijn dat je baarmoeder gewoon niet selectief is en je dus eigenlijk te snel zwanger raakt telkens, de kans is eigenlijk maar iets van 30% dat het goed gaat na bevruchting alleen weten veel vrouwen dit niet omdat het niet innestelt en je gewoon ongesteld wordt, maar heb jij nu 3x pech gehad (en nog beetje geluk dat het i.i.g. telkens zo snel wordt herkend door je lichaam dat het toch niet levensvatbaar is).

    In jouw situatie zou ik kijken of je bij een goed zknhs in NL het standaard herhaalde mk onderzoek kunt doen of als je een fijne HA hebt vragen of die de bloedonderzoeken wil voorschrijven (je mag me pb sturen welke dit zijn) en even je lichaam 1 of 2 cycli rust geven en het dan gewoon nog een keer proberen. Als er niks uit onderzoeken komt en het gaat weer mis kun je naar gent gaan voor uitgebreid onderzoek.
     
    Fraser vindt dit leuk.
  4. Fraser

    Fraser Niet meer actief

    Jeetje wat erg! Heel veel sterkte! Echt heel verdrietig..

    Ja ik heb nu soms ook het idee dat dat beter is, maar we hebben dat toen specifiek aak de VK gevraagd en die zei dat we gewoon gelijk verder konden. Tja daar vertrouw je dan op.
     
  5. Fraser

    Fraser Niet meer actief

    ik krijg nu inderdaad ook het vermoeden dat wachten beter is, we hebben het toen niet gedaan omdat mijn VK zei dat we gewoon verder konden en daar vertrouwden we op. Ze zegt overigens nog steeds dat we gelijk verder kunnen, maar dat voelt voor ons niet meer goed.

    Gent heb ik goede dingen over gehoord, maar het voelt voor nu best een grote stap om daar heen te gaan. Ik wil het wel eerst hier afwachten.

    Dat niet selectieve heb ik inderdaad vaker gehoord sinds ik dit meemaak, ga ik de gyn eens naar vragen. Het klinkt best aannemelijk omdat ik elke keer zo snel zwanger wordt.

    Heel erg bedankt voor je advies, zoiets gaan we inderdaad denk ik maar doen. Hopelijk komt dit snel zelf op gang en dan de afspraak met de gyn afwachten. Ik weet niet zien goed hoe ze hier omgaan met miskramen, maar het ziekenhuis hier (geen groot ziekenhuis) is verder wel fijn.
     
  6. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.840
    1.675
    113
    Vrouw
    Sterkte, het komt vast goed. Je hebt biologisch gezien de tijd om even te wachten. Maar weet dat het vask mentaal anders werkt.
    Overigens is mijn ervaring dat vks niet zoveel weten van het proces vóór je goed zwanger bent. Gyns in NL doen vaak ook niet veel met mks :( die van mij werd onzeker doordat ik er meer vanaf wist dan hij met al mijn research en buitenlandse onderzoelen. Wist ie gewoon echt niks van...hier is het protocol, pech of leeftijd en zeker als je al kind hebt, door proberen.
     
    Fraser vindt dit leuk.
  7. Lieverding

    Lieverding Fanatiek lid

    9 jun 2019
    1.202
    453
    83
    Vrouw
    balen...
    Hangt een beetje af want ze doen. Ik zou zoiezo aanvragen vitaminen, foliumzuur, homocystieten en alles stollingsfactoren.

    ik denk zelf persoonlijk dat je een of andere stollingsfactor hebt dan kan prima Juist naast de gezonde kinderen. Maar ze kunnen we vrij weinig mee als het bijvoorbeeld genetische factor is. Inderdaad de eerste onderzoek ervan is 12wk na bevalling/mk en daarna herhaling (herhaling is enkel nodig bij niet genetische stollingdfactor zoals antifosfolipiedensyndroom)

    niet elke gyn doet dat of kennis van heeft. In ons ziekenhuis moest ik dus overstappen naar prenatale gyn. Dat was ook nog eens +3wk wachttijd voor afspraak en dan pas zette ze alle onderzoeken in gang.

    Er is bij mij wel meer gedaan zoals dna/kariotypering en schildklier etc en nog veel meer maar dat komt doordat ik late miskramen had. Bij bepaalde stollingsfactoren kan het en vroeg en laat of beide. Meestaal in typeren: 2 of meer miskramen tot 10wk of na 10wk.
     
  8. Kon 87

    Kon 87 Bekend lid

    28 aug 2015
    664
    663
    93
    Vrouw
    Wat naar om te horen van je miskramen! Bij mij precies hetzelfde verhaal. Bij mn eerste twee kindjes allebei in 1x zwanger. Niets aan de hand. Toen 3 keer direct na elkaar zwanger (2x miskraam en 1 bbz). Daarna meteen zonder cyclus weer zwanger. Nu lijkt 4x scheepsrecht te zijn. Het was bij mij ws ook gewoon pech. Misschien filtert ons lichaam inderdaad in de fase voor de innesteling minder goed. Fingers crossed dat jij ook snel weer blijvend zwanger mag zijn :).
     
  9. Fraser

    Fraser Niet meer actief

    Wij hebben niks van stollingsproblemen in de familie dus het lijkt mij eigenlijk sterk en daarbij waren de miskramen heel vroeg en vaker zie je dit met latere miskramen als de placenta begint te vormen. Maar we zien het wel, eerste ben afwachten wat de gynaecoloog zegt. De verloskundige dacht ook aan iets als een niet-selectieve baarmoeder omdat ik zo super snel zwanger wordt.

    Grote kans dat we er niet eens achter komen, maar we gaan het zien. Eerst dat gesprek en misschien onderzoeken en dan zien er wel verder. Even pauze.
     
    Lieverding vindt dit leuk.
  10. Fraser

    Fraser Niet meer actief

    Dit berichtje geeft mij hoop! Fijn om te horen.
    Ik durf nu niet gelijk weer zwanger te worden dus ik denk wel dat we er dit keer minimaal een cyclus tussen laten. Vind het doodeng. Misschien moet het zakken, zit er nu ook nog middenin.
     
  11. Lieverding

    Lieverding Fanatiek lid

    9 jun 2019
    1.202
    453
    83
    Vrouw
    je kan drager zijn en niet weten. Ik heb ook niets in familie geen tromses geeN miskramen nada! en toch wel genetische stollingsmutatie die dergelijk miskramen veroorzaakt! juist bij genetische ben je dus drager van trombofilie dat betekent dat het bij je kan geactiveerd worden onder zwangerschap. En als je antyfosfolipieden syndroom hebt dan is het dus ook niet genetisch maar verkregen dat weet je dus ook niet en ook daar niet jij en niemand in familie weet het.
     
  12. Fraser

    Fraser Niet meer actief

    allemaal opties die kunnen, maar een diagnose stellen via het forum lijkt mij niet zo te kunnen. Omdat je zo zegt van ‘ik denk dat je dit hebt’
    Niet aanvallend bedoeld overigens. Alleen tot nu toe denkt mijn arts dat de kans op zoiets klein is. Eerder een baarmoeder die alles te snel aangrijpt.
    Ik wacht het gewoon af en probeer positief te blijven, ik heb immers als twee gezonde kinderen gekregen.

    edit: ik wil juist nu gewoon niet te veel analyseren en even ergens anders op richten (en afwachten)
     
  13. Lieverding

    Lieverding Fanatiek lid

    9 jun 2019
    1.202
    453
    83
    Vrouw
    arts kan het niet weten of denken, zeker alleen onderzoek kan dat aanwijzen. Ze doet die onderzoek gewoon niet graag ook bij mij niet. ik hoop dat je zo veel vertrouwen heb in je arts dat hij tenminste je aspirine voorschrijft ter preventie..

    Bij mijn eerste mk zeiden ze ook is vast niets aan de hand gewoon pech. Bij tweede ook dat ze vast niets zouden vinden. Ik moest zelf aandringen op alle onderzoeken. En toen toch wel iets gevonden. Is natuurlijk aan jou maar tja het is maar bloed prikken, niet je beenmerg uithalen.
    Succes en sterkte lijkt mij heel ernstig als je dat meerdere keren moet meemaken en er wordt verder niet aanvullend onderzocht.
     
  14. Fiona1

    Fiona1 Lid

    3 apr 2020
    64
    102
    33
    Vrouw
    Ik heb dinsdag een curettage gehad en vroeg aan mn gyn of er een medische reden is waarom ze zegt 1 cyclus wachten. Ze zei dat er opvallend meer miskramen zijn indien je meteen weer zwanger wordt. Misschien gewoon een rondje wachten en wie weet zijn al deze zorgen voor niets. Het lijkt als verloren tijd, zo voelt het toch bij mij, maar het is voor het goede doel!
     
  15. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.840
    1.675
    113
    Vrouw
    Ja ik heb dat o o k gelezen in studie. Plus voor je lijf ook goed om even te herstellen vd hormonen. Zeker als het bijna zeker is dat je meteen zwanger raakt en je nog jong bent zou ik nu het risico niet lopen. Maart/April is ook fijnere geboortemaand ;)
     
    Fiona1 vindt dit leuk.
  16. Fiona1

    Fiona1 Lid

    3 apr 2020
    64
    102
    33
    Vrouw
    Deze uitspraak tovert meteen een glimlach op mn gezicht. Ik heb 3 mnd uitgekeken naar november, maar wat is het voorjaar een leuke periode om een kindje te krijgen ♡
     
    vlinderCN vindt dit leuk.
  17. Fraser

    Fraser Niet meer actief

    Heb je toevallig een link?
    Altijd fijn even studie er over te lezen.
    Mijn cyclussen zijn altijd met wat langer, 35 dagen, dus dat voelt soms gewoon super lang. Maar realistisch gezien moet ik gewoon blij zijn dat ik snel zwanger wordt überhaupt. We wachten ook sowieso een cyclus omdat het na 3x achter elkaar niet goed voelt gelijk verder te gaan.
    Mijn jongste is van maart, zeker een mooie tijd haha.
     
  18. Fraser

    Fraser Niet meer actief

    Sterkte en digitale knuffel nog!
    Volgens mij is het bij een curettage wel wat anders dan als het zelf op gang is gekomen (hier het geval) maar alsnog zit er wel wat in ja. We nemen in ieder geval zekere voor het onzekere.
     
  19. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.840
    1.675
    113
    Vrouw
    Ik ga op zoek voor je, is al langer dan jaar geleden ;).
     
    Fraser vindt dit leuk.
  20. Fraser

    Fraser Niet meer actief

    Heb je het onderzoek nog kunnen vinden? Ben wel benieuwd. :)
     

Deel Deze Pagina