vissen

Discussion in 'De lounge' started by niek, Aug 13, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. niek

niek Fanatiek lid

Aug 31, 2005
    2,611
    0
    0
    zaanstad
    hoi dames, ik heb even een vraagje. Ik heb een aquarium met goudvissen die al jaren leven. Twee weken geleden heb ik het water verschoond en sinds vrijdag nieuw voer. Gister vond ik er een paar al raar doen, maar nu binnen een uur zijn er al 4 dood van de 7 en de rest ligt ook half dood! Heeft iemand dit wel eens meegemaakt en zou dit door het voer kunnen komen? Ik kan ze niet meer redden, maar wil uiteraard wel nieuwe en heb geen zin om dit weer mee te maken. Had ze toch al behoorlijk lang.....

2. Niet meer actief

hoe heb je het water verschoond? Heb je iets anders gedaan?

Kan je je aquarium verplaatsen? Door m bijv onder de kraan te zetten die er heeeeeeeeeeel langzaam in stroomt wil nog wel eens helpen.

Klinkt als een probleem met je water...
    Of het is je nieuwe voer, maar dat lijkt me heel sterk

3. niek

niek Fanatiek lid

Aug 31, 2005
    2,611
    0
    0
    zaanstad
    maar het water is nu twee weken oud en niet alles uiteraard verschoond. Dan moet je toch veel eerder problemen verwachten?

4. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

May 22, 2006
    3,334
    0
    36
    Staat íe op een andere plek? Bijvoorbeeld in de zon?

5. Jucade

Jucade VIP lid

Jul 20, 2006
    18,229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    :( Heb ik ook gehad. Schijnt een ziekte in geweest te zijn. Gingen ze 'koppeltje duiken' echt een sneu gezicht en ze hadden wat witte vlekjes op hun lijfjes. Een idee is om (voór dat alles dood is) alles uit te koken NIET DE VISJES HE!! Heb ik toen ook gedaan en nu heb ik guppen en die leven alweer bijna een half jaar. :( Of toch geen goed voer gekocht??

6. Nemo

Nemo Niet meer actief

Ik heb zelf geen verstand van vissen maar mijn mannetje wel, ik zal hem zo ff vragen.
    Maar zie je ook iets aan de vissen ? Vlekjes, bultjes of iets anders, en je zei dat ze gek deden wat doen ze dan precies ?

7. Lientje

Lientje Fanatiek lid

Nov 24, 2005
    4,063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Mij lijkt het voer toch meer voor de hand liggend. Ik neem aan dat je je aquarium vaker verschoont, dus dat kan het niet zijn. Heb je van dat balletjesvoer? Ik heb dat ook eens gehad en sommige vissen gingen opeens dood. Daarvoor had ik van die blaadjes en dat ging wel goed. Die balletjes willen onze vissen ook niet. Als ik ze erin gooi eten ze ze niet op.

8. niek

niek Fanatiek lid

Aug 31, 2005
    2,611
    0
    0
    zaanstad
    balletjes eten ze niet, dus had ik blaadjes gekocht. Alleen op hun staart kregen ze wat witte vlekjes. Niet op hun lijfje. Ik heb er nu nog twee, die lijken mij nog actief. Zal straks het aqaruim maar goed schoonmaken voordat ik nieuwe ga kopen :(

9. niek

niek Fanatiek lid

Aug 31, 2005
    2,611
    0
    0
    zaanstad
    bedankt overigens voor jullie reactie!

10. Nemo

Nemo Niet meer actief

Mijn vriend denkt dat het witte stip (is een parasiet) Gemakkelijk te herkennen aan witte stippen op staart en vinnen en snelle kieuwbewegingen. In de winkel zijn er wel middeltjes voor.
    En hij zegt dat je niet nieuwe moet kopen voordat je weet wat dit is, omdat anders de nieuwe vissen ook gelijk dood gaan.
    En hij vraagt als je het water ververst of je dan het nieuwe water eerst ook 1 dag in een emmer laat staan zodat het chloor er uit kan verdampen en het water de temperatuur van de kamer kan aannemen.
    Laat je ff weten hoe het afloopt ?

11. minni

minni Fanatiek lid

May 13, 2006
    3,607
    0
    0
    verweggiestan
    aik heb wel es goedkoper voer gekocht en prompt werd mn aquarium troebel en mn visse ziek.Ontzettend balen.

Ik heb t toen nog n paar x proberen te geven, maar t spul uiteindelijk weggegooid. tROEP!!!

Verschoon je water en je filter en laat je water ff checken bij n speciaalzaak, vaak doen ze t gratis. Koop anders wat testjes. En geef je vissen ook weer je "eigen voer".
    Misschien is het gewoon toeval en is er ergens een dode vis die je nog niet hebt opgemerkt, Je water vervuilt dan heel snel en snel worden andere vissen ook ziek.
    zodra ik 1 dode vis heb, dan maak ik mn bak goed schoon en ververs ik water. Zo voorkom je massale sterfte.

Heel veel succes!

12. Jucade

Jucade VIP lid

Jul 20, 2006
    18,229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    :( als er ook maar 1 vis die witte vlekjes heeft, gaan die anderen eigelijk ook altijd al. Is errug besmettelijk. Dus áls je straks nieuwe visjes koopt, écht de steentjes ed goed uitkoken. Desnoods 2x. Hielp bij mij dus wel. Succes..

13. toerist18

toerist18 VIP lid

Oct 23, 2005
    8,317
    1
    0
    ik maak babymutsjes met naam
    Nederland
    Misschien moest je het water eerst een dag laten staan, dat moet bij de vijver ook, anders zit er geen zuurstof in?
    Vraag eens bij de dierenzaak.

14. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,258
    4,489
    113
    Klinkt mij ook als stip in de oren, mijn vader heeft dat eeuwen terug (voordat ik geboren was) ook gehad in zijn aquarium, hij heeft toen ook een middeltje gekocht om het tegen te gaan. Alleen vond meneer het niet nodig om zich aan de dosering te houden (volgens hem was het veel te weinig) met als resultaat dat al zijn vis het loodje hebben gelegd.

Ook wij hebben een aquarium gehad, ding deed het heel goed totdat we het gingen verplaatsen, toen werd het me daar groen.
    We konden gewoon niet meer door de raampjes kijken niet normaal dus ik (manlief was naar het werk) dacht weet je wat ik ga het eens lekker schoonmaken.
    Nou en schoon dat de raampjes waren, alleen konden de vissen niet zo goed tegen het chloor dat ik ervoor gebruikt had (waren maar een paar drupjes op het sponsje).
    Heb nog geprobeerd ze te reanimeren (eruit gevist en in de wasbak met schoonwater) maar dat mocht niet meer baten.

Groetjes

15. minni

minni Fanatiek lid

May 13, 2006
    3,607
    0
    0
    verweggiestan
    die witte vlekjes klinkt als witte stip, daar heb je een geneesmiddel voor. Kan je in het waterdruppelen, krijg je wel (tijdelijk) wat groenige aanslag, maar je kunt er je andere vissen mee redden. Dan zeker n paar weken wachten, voordat je er weer nieuwe vissen bij doet.

16. Niet meer actief

Wat ook helpt om het chloor dat in het water standaard zit af te breken, is een heel klein beetje zout erin doen. ;)
    En geregeld de waardes van het water testen, de ph, nitriet enz.

17. niek

niek Fanatiek lid

Aug 31, 2005
    2,611
    0
    0
    zaanstad
    bedankt allemaal voor jullie reacties. Uiteindelijk is er nog een dood gegaan, heb er nu nog twee die heel erg goed gaan. Is het niet besmettelijk voor zwangere? Ben zo bang om ze helemaal gaan te verschonen, zal anders mijn vriend wel even lief aankijken ;)

18. Jucade

Jucade VIP lid

Jul 20, 2006
    18,229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    :( Je mag er wel een heel klein mespuntje zout idd indoen, maar niet wat in zo'n rood busje zit. Alleen in zo'n blauw busje. Weet niet meer waarom.

19. Chanel

Chanel Bekend lid

Mar 19, 2006
    761
    0
    0
    Amsterdam
    Volgens mij mag je geen zout gebruiken uit een rood busje omdat daar vaak jodium in zit. Me ouders hebben een tropisch aqaurium en zij gebruiken altijd een heel klein beetje zeezout. Hadden ze trouwens gekocht bij de tuinen. En misschien dat het idd door het nieuwe voer komt dat je vissen dood gaan. Want als je al vaker het water van je vissen verschoont hebt is het wel raar dat ze nu dood gaan. Of misschien was het water iets te warm nadat je het verschoont had. Heb ik namelijk een keer gehad en toen waren me vissen bijna dood gegaan :(

20. Monika

Monika VIP lid

Aug 12, 2005
    8,246
    72
    48
    Female
    Thuishulp
    Landgraaf
    Het klinkt als witstip, dit wordt veelal veroorzaakt door stress of een verandering in omgeving.

Snel druppeltjes halen bij de dierenspeciaalzaak en dan is het snel weer goed.

Share This Page