Tijdsplan voorbereiding bevalling

Discussie in 'De bevalling' gestart door Mystiek, 24 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mystiek

Mystiek Fanatiek lid

19 okt 2013
    2.646
    1.529
    113
    OV
    Hallo allemaal,

Mijn derde trimester is ingegaan, en ik begin een beetje vooruit te denken naar het moment dat het kindje daar zal zijn. Aan de ene kant wil ik dus graag nu dingen gaan regelen, maar aan de andere kant is het natuurlijk veel te vroeg om bijvoorbeeld bedklossen te gaan lenen en spullen klaar te zetten voor het grote moment.

Hoe pakken jullie dat aan? Ofwel: wanneer doen jullie welk stukje van de voorbereiding?

2. anoniempje101

anoniempje101 Bekend lid

20 jun 2015
    735
    2
    0
    NULL
    NULL
    Dit is echt enorm persoonlijk! Dit is mijn tweede zwangerschap en daarin merk ik dat het heel anders is. Was bij nr 1 alles met 36 weken helemaal klaar, bij nummer 2 dacht ik op dat moment pas aan de bedklossen....

De een begint met 12 weken aan de babykamer, de ander met 34 weken. Er is geen vaste regeling, behalve dat je op tijd zaken als kraamzorg, verzekering en erkenning moet regelen.

Korton: doe het zoals jij het wilt. Wil jij de klossen vast bestellen en heb je ruimte of ze even ergens neer te zetten? Gewoon doen! Wil je je tas vast inpakken, wiegje opmaken, je bevalplan schrijven? Lekker doen! Hoort allemaal bij het proces en wie wat wanneer doet er niet toe.

De algemene regel is met 37 alles klaar. Dat hou je gewoon als einddatum aan als je echt houvast zoekt.

3. Demino

Demino Fanatiek lid

8 okt 2013
    2.778
    287
    83
    Ik denk dat het voor klossen inderdaad nog veel te vroeg is. Ik ben 2 weken terug even navraag gaan doen (met 34 weken), wist niet of ze überhaupt onder ons bed zouden passen (nee dus :D).. Er werd aan mij gevraagd hoeveel weken ik was en in principe lenen ze de klossen pas uit vanaf een week of 37. Ze hebben nou ook weer geen onbeperkte voorraad.. Dus je zou wel vast navraag kunnen doen vanaf wanneer ze het uitlenen, als jou dat wat meer rust geeft.. En wie weet kun je ze vast reserveren voor tegen die tijd?

De kleertjes heb ik geloof ik met 31 weken gewassen. Het kriebelde zo erg en ik had zoiets van ik doe er niemand kwaad mee, dus waarom niet? Weer iets wat ik van mijn lijstje kan wegstrepen..

De babykamer is nu eindelijk bijna klaar. Als het aan mij had gelegen was het al maanden klaar geweest, maar door omstandigheden lukte dit helaas niet. Nu is het alleen nog even wachten tot mijn schoonmoeder de gordijnen heeft ingekort, dat gaat ze hopelijk deze week doen.. En dan is het geloof ik wel klaar! Er blijven altijd dingetjes die ik graag nog wil, zoals een mooi muziekdoosje, maar de eerste weken slaapt ze toch bij ons op de kamer, dus ik moet even proberen mijn rust te gaan vinden daarin.

Heb een paar weken terug ook al de beschuitjes vast gehaald en de geboortekrans in elkaar zitten knutselen. Ik vind het heerlijk dat ik daar allemaal niet meer aan hoef te denken!

Dus: het maakt helemaal niet uit wanneer je wat doet, het is net wat je zelf wil! Misschien prettig om een lijstje ('To do') te maken, waarop je kan wegstrepen wat je al gedaan hebt? Zo zie je ook in 1 overzichtje wat er allemaal nog 'moet' gebeuren.

Wij zijn trouwens bij de eerste met 33 weken (geloof ik) nog verhuisd, dus kon ik pas vanaf dat moment gaan wassen en voor mijn gevoel echt gaan voorbereiden. De babykamer moest dus ook nog helemaal gedaan worden enzo, ik vond het echt een opluchting dat ik het allemaal op tijd af had uiteindelijk! Dit zorgt denk ik bij mij voor de onrust tijdens deze zwangerschap en dat maakt dat ik alles gewoon lekker bijtijds regel (enveloppen liggen al maanden geschreven klaar in de kast). Nogmaals: ik doe er niemand kwaad mee, dus waarom niet? :D

Doen zoals jij het prettig vindt!

4. grasspriet84

grasspriet84 Fanatiek lid

17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Het is net wat je zelf wil joh 😊

Ik was overal al heel vroeg mee. De babykamer was klaar met 20 weken; kleertjes heb ik vanaf dat moment ook gewassen (en later nog een keer haha); de klossen heb ik geleend in week 30, samen met een papegaai voor boven het bed. Dit was toen ook gewoon nodig omdat alles mij pijn deed. Mijn geboorteplan had ik ook al vroeg ingevuld en se ziekenhuistas stond klaar met 34 weken. Zou met 38 weken worden ingeleid dus had nog best kunnen wachten, maar zat toch maar thuis. 🙈

5. anoniempje101

anoniempje101 Bekend lid

20 jun 2015
    735
    2
    0
    NULL
    NULL
    Daarbij is al dat voorbereiden gewoon een natuurlijk proces. Lekker een to do lijst maken en gaan strepen. Kan je straks in je verlof alleen maar dingen doen die je wilt doen ipv je zorgen maken over zaken die nog moeten.

Mbt de klossen is het afhankelijk per organisatie, hier worden ze standaard afgeleverd in week 35 of 36. Maar daarvoor aanmelden kan je doen wanneer jij wilt.

6. DEMADE

DEMADE Fanatiek lid

27 jan 2015
    1.547
    4
    38
    NULL
    Overijssel
    Bij de eerste hadden wij de kamer met 24 weken al helemaal klaar. En nu denk ik, ohhh we kunnen volgend jaar ook wel rustig gaan beginnen haha.

Ons bed kon helaas niet op klossen. En dit hebben wij ook aangegeven bij de kraamzorg en was geen probleem. Heb uiteindelijk een keizersnede gehad en geen verdere controles op bed hoeven hebben. Alleen keer kijken naar de wond hoe het geneest.

7. Huusje

Huusje Actief lid

30 mei 2016
    427
    1
    18
    Ik was bij mijn eerste overal heel erg vroeg mee, maar achteraf gezien was dat maar goed ook: ik lag een paar weken in het ziekenhuis en mijn dochter is met 36 weken geboren. Ze had niet het eerste pakje aan wat ik speciaal had gekocht (want nog niet gewassen etc), ik had niet mijn eigen gekozen spulletjes mee (want vluchtkoffer niet klaar), klossen waren al helemaal niet geregeld natuurlijk.. Gelukkig had ik wel de hele babyuitzet in huis, maar die stress als je net bevallen bent is niet leuk.

Deze zwangerschap wil ik rond de 30-33 weken alles klaar hebben, puur voor mijn eigen gevoel.

8. Fluss1984

Fluss1984 Fanatiek lid

2 jun 2015
    3.393
    1.595
    113
    Noord-Brabant
    Bedklossen met 37 weken, als je eerder bevalt mag het toch niet thuis en moet de baby iig nog 24u in het ziekenhuis blijven, dus dan heeft je partner altijd nog de kans om dat te regelen.

9. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Ik wil met 30 weken de kamer klaar.
    Ga dan de kleren wassen.
    Laatste spullen kopen
    Kraampakket regelen
    Klossen met 35 weken in huis
    Bevaltas klaar met 35 weken.

Eigenlijk wil ik vanaf 35 weken alles klaar hebben. Van het kaartje tot aan de gewassen kleding zeg maar.

Geeft mij rust dat ik dan alleen nog maar hoef te wachten zonder bang te zijn dat er iets niet af is..

Deel Deze Pagina