zwanger en gebruik Utrogestan/Progestan?

Discussion in 'Zwangerschap' started by sunnyke, Jan 27, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. sunnyke

sunnyke Actief lid

Jun 20, 2008
    378
    0
    0
    sociale sector
    België
    Hoi iedereen,

ben nu iets meer dan 7 weken zwanger. Omdat ik twee weken geleden bruinverlies had (zo begon vorige keer mijn MK), heeft de gyn me Utrogestan voorgeschreven. Hierin zit het hormoon progesteron. Als je daar een tekort van hebt, kan je opnieuw een MK krijgen. Het staat ook in de bijsluiter dat het dient om herhaalde MK te voorkomen.
    Ik moet nu 3x per dag 2 pilletjes oraal innemen. Ik word er alleen ontzettend moe van en ook erg draaierig.
    Ik vroeg me af of er nog meiden zijn die nu medicatie moeten nemen om de ZS te ondersteunen, en zoja, wat voel jij dan? Last van bijwerkingen?

Soms ben ik wel onzeker, want dan weet ik niet of de symptomen nu enkel van die pillen komen, of ook door een stijgend HCG (dus van mezelf dan)...

Alvast bedankt voor de reacties!

Liefs,
    Sunnyke

2. Nathalie47

Nathalie47 Actief lid

Dec 7, 2008
    344
    0
    0
    Zelfstandige
    Belgie - Oost-Vlaanderen
    De meningen van gyneacologen zijn heel verdeeld over progesteronpilletjes, de een zegt dat het ligt aan een lage progesteron dat je een MK krijgt, de ander zegt dat je een laag progesteron krijgt door een MK :rolleyes: , beetje een 'de kip of het ei' verhaal ...
    Zelf heb ik ook verschillende miskramen gehad en ook een periode Utrogestan genomen, ik moest ze nemen vanaf de eisprong en als ik zwanger was tot 12 weken. Wel niet oraal maar vaginaal, het waren van die 'bolletjes' die je dan moest opsteken, 2-4 per dag. Buiten de smeerboel in je onderbroek heb ik niet zoveel bijwerkingen ondervonden.
    Moe zijn en draaierig zijn kan gewoon van je zwangerschap zijn, zeker in het begin kan je echt extreem moe zijn.
    Je bent nu 7 weken, heb je al een echo gehad? Kloppend hartje gezien?

3. Latifatje

Latifatje Niet meer actief

hey

ik heb in begin van men zwangerschap ook dit gehad maar wel de vaginale tabletjes ik moest die 2 maal per dag opsteken ..ik had ervoor ook een miskraam en had nu weer bloedverlies dus wou ze geen risico nemen en kijk nu ik ga bijna bevallen hihi over die bij werkingen kan ik geen raad geven want het was vaginaal en het enigste wat ik had was dat je dan veel last hebt van afscheiding

4. Marjo83

Marjo83 Fanatiek lid

May 24, 2006
    1,286
    0
    0
    Secretaresse
    Ergens in Drenthe..
    Ik heb dit tijdens mijn vorige zwangerschap ook gebruikt, tot 18 weken ongeveer. Ik had een soort stoornis in de progesteronhuishouding, vandaar. Maar begrijp ik het goed dat jij ze inneemt? Ik moest 2 x daags 2 tabletjes vaginaal inbrengen. Was wel wat vermoeider (maar kan ook net zo goed zw.schapssymptomm geweest zijn) maar verder nergens last van gehad! Misschien een idee om te overleggen dat je ze inbrengt? Dan werken ze veel plaatselijker en heb je niet zo'n last van de bijwerkingen. (wel een knoeiboel in je onderbroek, maar ach lang leve de inlegkruisjes ;) )

5. Sam0110

Sam0110 Fanatiek lid

Sep 6, 2007
    1,567
    1
    0
    Ik neem ze sinds 20 weken, tot het einde van mn zwangerschap.
    Oraal, want vaginaal bah, wat een boeltje!
    Ik neem 600 mg per dag en heb er helemaal geen bijwerkingen van, vraag me uberhaupt wel af of deze pilletjes echt nut hebben :-D Maar ik blijf ze maar nemen.
    De gyn zei dat een studie heeft uitgewezen dat t nut heeft bij MK en verkorte baarmoederhals...

6. Elmo

Elmo Niet meer actief

Hier na IVF/ICSI pogingen ook Progestan / Utrogestan gebruikt (vaginaal, ondanks dat de bijsluiter oraal vermeld!)...

Ik heb hier amper bijwerkingen van gehad. Vermoeidheid kan er zeker wel van komen..maar dat kan ook van je zwangerschap zijn.

Elmo

7. sunnyke

sunnyke Actief lid

Jun 20, 2008
    378
    0
    0
    sociale sector
    België
    Hoi,

bedankt voor de reacties! Ik moet zeggen dat ik ook wel even twijfelde toen ik ergens las dat de meesten dat vaginaal gebruiken. Mijn gyn heeft niet echt gezegd HOE ik het moest gebruiken, maar heb gewoon op de bijsluier gekeken, en daar stond dus innemen met water he ;)
    Ik voel er wel echt dadelijk iets van, zo ongeveer een uur nadat ik mijn pilletjes heb ingenomen, word ik enorm duizelig. Durf zelfs niet meer goed met de auto rijden, maar ja, voor mijn werk moet ik dat toch wel dus ja...

Volgende week moet ik terug naar de gyn, dan ga ik toch eens info vragen over die vaginale versie, lijkt me alleen niet zo handig om dat 's middags op je werk in te brengen :oops:

Groetjes
    Sunnyke

8. Annalise74

Annalise74 Fanatiek lid

May 6, 2006
    2,258
    2
    38
    West Nederland
    Hai,

Volgens mij zijn die bolletjes die je slikt dezelfde bolletjes als die ook vaginaal worden ingebracht.
    Ik kreeg ze ook na de ICSI en in de bijsluiter stond ook dat je ze met water moest innnemen.
    Door de gyn werd erbij verteld om ze vaginaal in te brengen omdat dat JUIST de kans op bijwerkingen verkleint.

9. Sam0110

Sam0110 Fanatiek lid

Sep 6, 2007
    1,567
    1
    0
    Ja ze zijn eigenlijk hetzelfde, vaginaal / oraal.
    Zeiden ze toch in het ziekenhuis.

10. Nathalie47

Nathalie47 Actief lid

Dec 7, 2008
    344
    0
    0
    Zelfstandige
    Belgie - Oost-Vlaanderen
    Als ik het me goed herinner heb je bij de apotheek zo'n inbrenghulsje die je kan kopen daarvoor, dan is het net op je brengt een tampon in.

11. Elmo

Elmo Niet meer actief

Waarom zou het op je werk niet handig zijn?
    Stripje mee in je broekzak of hand...handjes wassen, inbrengen (met of zonder huls, ik ben niet zo heel lyrisch over die huls), handjes wassen en klaar.

Share This Page