mijn vriend is erover begonnen en wil serieus naar duitsland verhuizen omdat de huizen markt daar veel goedkoper is dan hier we praten dan over een jaar of 2, dan he we willen dan een boerderij met dieren en ik ga honden fokken en mn vriend blijft werken waar hij nu werkt alleen dichter bij duitsland en ik misschien een paar dagen per week heeft er iemand ervaring mee of iemand met verstand ervan?
ik heb er geen verstand va, maar weet wel dat de huizen inderdaad veel goedkoper zijn, al zijn hier waar ik de huizen ook meermalen goedkoper dan verder het land in. Wij kunnen hier een 1 gezinswoning met 4 slaapkamers voor nog geen 100.000 kopen. Wij wonen overigens aan de grens, met de fiets is het een kwartiertje en dan zit je al bij de winkels in duitsland.
Ik ben 4 jaar geleden in Oostenrijk blijven 'hangen', aan mijn inmiddels man. Weet niet precies hoe het in Duitsland is, maar hier in Oostenrijk is de huizenmarkt volgens mij duurder dan in Nederland. Zou iig niet alleen naar de huizenmarkt kijken, maar ook naar de kosten voor levensonderhoud! Ben er nl inmiddels al lekker achter gekomen dat levensmiddelen in Oostenrijk over het algemeen duurder zijn dan in Nederland. Ook hebben we hier meer verzekeringen nodig (vooral ongevallen), wat dus ook weer duurder uitkomt. Rijtuigenbelasting en brandstofprijzen vallen hier wèl weer lager uit dan in Nederland (Duitsland is iig qua brandstofpreizen juist weer duurder dan Nederland!). Boerderij met dieren klinkt heel leuk, maar is heel zwaar hoor! Zowel lichamelijk als financieel! Mijn schoonouders hebben een boerderij en kunnen alleen (goed) rondkomen, doordat de staat flink subsidieerd, m'n schoonvader nog een voltijdbaan heeft èn ze het oude boerenhuis verhuren... Ook moet je tegenwoordig heel veel papierwerk bijhouden, als je dieren hebt (schoonouders hebben koeien). Denk dat je het beste nu al eens kunt rondkijken naar waar regelmatig boerderijen te koop aangeboden worden, hoeveel die kosten en misschien ook alvast eens achter bovengenoemde punten zien te komen (kosten levensonderhoud, kosten van/vergunningen voor een boerderij met dieren, etc.). Internet (google ofzo) kan jullie daar misschien al wat bij helpen . Voor mij was het allemaal relatief makkelijk en weinig geregel, omdat m'n man Oostenrijker is en we in eerste instantie bij zijn ouders konden wonen, maar als je allebei als buitenlander iets voor elkaar wilt krijgen, valt er veel te regelen, hoor. Heel goed dat jullie er nù al serieus mee bezig gaan! Wens jullie iig heel veel succes met jullie plannen!
Wij hebben bijna 2 jaar in duitsland gewoont. De huizen zijn inderdaad veel goedkoper daar. Als je nog wat wilt weten mag je me ook pb-en.
maar volgens mij zijn de nadelen van in duitsland wonen toch dat als er aan de straat voor je deur word gewerkt,jij mee moet betalen of niet? Wij zijn ook bezig geweest om te kijken of duitsland wat voor ons is,maar er komt echt veel bij kijken hoor!Ookal is het een buurland,het papierwerk is alsof je gaat imigreren
Wij zijn ook geregeld aan het kijken en dromen. En heb al flink wat gelezen over de stuge burocratie daar. Van het kastje naar de muur en weer terug. Moet je wel ff tegen kunnen hoor En vergis je niet in de mentaliteit daar. Die is ondanks dat t vlak bij is toch stukke anders.
Wij hebben er ook wel eens over nagedacht. Uiteindelijk besloten het niet te doen, omdat er nogal wat haken en ogen aan zitten. Het grootste nadeel is dat de huizen prijzen in Duitsland dan wel stukken lager mogen liggen (voor 200.000 koop je een riante vrijstaande villa) maar Duitsland kent niet zoiets als Hypotheekrente teruggave! Daar moet je wel rekening mee houden. De Duitse bureaucratie schijnt ook een stuk ingewikkelder te zijn dan in Nederland. Misschien een tip: Er zijn veel kleine bedrijfjes en internetsites die je willen helpen met het verstrekken van informatie. Want er komt blijkbaar nogal wat bij kijken, ik zou zeggen probeer eens te googelen.
Misschien nog een ander idee, mocht je Duitsland te ingewikkeld gaan vinden: Er zijn ook plekken in Nederland waar de huizen véél goedkoper zijn. Voorbeelden hiervan zijn Zeeuws Vlaanderen en Noord-Oost Groningen. Ook in Limburg aan de oostkant van de Maas zijn de huizen niet zo duur als in de rest van het land. Ik woon zelf op de grens tussen Brabant en Limburg (aan de west kant dus) en heb anderhalf jaar geleden voor een ruime tussenwoning 3 slaapkamers + grote zolder met vaste trap (9 x 6 meter). 125.000 Euro betaald. Helaas is dat nu onmogelijk want de prijzen zijn hier in anderhalf jaar tijd enorm gestegen. (ons huis met 40% Dat is ook lekker verdienen 8) ) Maar aan de andere kant van de maas (duitse grens) is het nog steeds niet duur, en dan hoef je niet te emigreren .
Het is ook de bedoeling om dan tussen de mazen van de wet door te glippen en te blijven werken etc in Nederland. Dan kan je dus wel die hypotheek aftrek hebben
Dan moet je alleen wel kijken hoe het verder zit met dingen als bv kinderopvang en scholen. Of je moet je kinderen dan in Nederland naar de opvang/school laten gaan, anders zou je dààr op den duur weer problemen mee kunnen krijgen (belastingaftrek/'subsidie'/schoolgeld)... Hier in Oostenrijk heb je overigens wèl hypotheekaftrek, maar alleen bij nieuwbouw...
Wou hebben het ook overwogen en wonen niet zo ver van de grens. Maar uiteindelijk gaan wij niet omdat de mentaliteit ons niet aanstaat, de bureaucratie en ik heb begrepen dat je sinds januari de kinderen niet meer naar nederland naar school mag brengen maar naar de duitste school moeten. Momenteel is het volgens mij het meest gunstig als of 1 van de 2 in duitsland werkt en de ander in nederland of de 1 werkt in nederland en de ander werkt niet.
Zelf woon ik inmiddels 5 jaar in Duitsland en heb er totaal geen spijt van.Roep zelfs dat ik dit veel eerder had moeten doen.Woon 5 minuten van de grens af dus doe mijn boodschapjes waar ik wil.Mijn kinderen gaan gewoon naar een Nederlandse school,dus dat ze perse naar een duitse school moeten klopt volgens mij niet.Als een van beide in Nederland werkt krijg je de hypotheek rente gewoon van Nederland.Vanuit Duitsland krijg ik nog een keer per jaar eigenheimzulage,al geloof ik dat die voor nieuwe kopers niet meer bestaat.Werkt de vrouw niet en heeft geen uitkering krijgt men kindergeld in Duitsland wat veel hoger is als in Nederland.Dacht per kind iets van 150 euro per maand.Maar weet dat niet zeker want dit is op ons niet van toepassing wij krijgen dus gewoon vanuit Nederland kindergeld.Dat als men in jou straat werkt wat hier nou het geval is nieuwe asfalt en nieuwe straatlantaarns betaalt men daar inderdaad aan mee,maar goed hier betaal je wel geen ontroerendgoedbelasting. Nou zal de mentaliteit van amtenaren natuurlijk overal anders zijn.Maar ik ervaar ze hier als vriendelijk als ik een of ander uitreksel moet hebben op de gemeente krijg ik dat gewoon mee en hoef er niks voor te betalen.En tja botte mensen heb je overal weleens. En een goede makelaar helpt je eigenlijk bij alles zowel notaris, gemeente enz.Mocht je nog vragen hebben geef een gil zou ik zeggen. Viele grusse aus Deutschland Gemma
ik woon ook in duitsland alleen dan wel 4 uur van de grens dus ik heb geen link met nederland. heb er totaal geen spijt van en met de burocratie valt het mee hoor, heb er geen last mee. Kindergeld krijg je ook gewoon als beiden werken, wij krijgen 150 euro per maand dus dat is wel lekker. je moet je gewoon goed in laten lichten, ik heb het anders gedaan en ben met een duitser getrouwd hahahaha, lekker makkelijk hij weet alles al
Madelief je krijgt alleen duits kindergeld,als de vrouw in Duitsland werkt,of niet werkt.Zodra ook de vrouw in Nederland werkt krijg je alleen uit Nederland kindergeld (helaas).
Als je in nederland je belastingaangifte invult en behandeld wordt als binnenlands belastingplichtige dan heb je recht op belastingaftrek. Heeft niks met mazen in de wet te maken. Je kunt gewoon in nl werken en belasting betalen, je kunt zelfs in nl een hypotheek voor je huis in dl afsluiten.
o gemma dat wist ik niet wij konden kiesen namelijk, ik werk voor nederland en mij man voor duitsland. En omdat het duitse kindergeld zoveel meer is hebben we natuurlijk daar voor gekozen! Voor ons koophuis geef ik dit ook aan bij de nl belastingdienst, hier is niets illegaals aan hoor
Wij zijn nu bijna drie jaar geleden net over de grens gaan wonen. Voor info mag je altijd een Pb doen. Niet alle info die hier nu staat is correct. Misschien moet je ook eens kijken op www.verhuis.de een site waar ontzettend veel info te vinden is. Daarnaast laat je door officiele instanties goed informeren. Maar als je beide in nederland blijft werken verandert er niet zo heel veel. Niet voor ons en ook niet voor de kinderen. Bijvoorbeeld..belasting via Nederland, gezondheidszorg via nederland ook voor de kinders (maar kunnen ook van de duitse gebruik maken), vaste lasten zijn goedkoper, woning goedkoper. Al met al vele voordelen. Wij hebben absoluut geen spijt. Het eerste jaar is alles goed uitzoeken wat papierwerk betreft, want of je nu twee kilometer de grens over gaat of 200 het is en blijft een emigratie. Kwebbel