nationaal schoolontbijt

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door pluk, 2 nov 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.998
    6.748
    113
    zuid-holland zuid
    Bij ons is het gewoon doorgegaan ook. Helemaal niet bij stilgestaan dat dat afgelast zou kunnen worden wegens corona.
    Maar ik heb weleens meegeholpen op school paar jaar geleden en toen was er echt veel te weinig... 1 boterham per kind, 1 plakje ei en een halve cracker of zo... die van mij redden het daar niet op. Dus ik geef ze thuis gewoon 1 boterham sochtends , dan hebben ze in elk geval de basis binnen. Er is ook weleens bietenspread geweest , tja hoeveel kinderen lusten dat nou...

Bij mijn jongste zit een kindje met notenallergie die neemt ook gewoon haar eigen ontbijt mee. Het lijkt me onmogelijk voor zo’n organisatie om met alle allergien, overtuigingen, dieten rekening te houden en binnen budget te blijven:cool:

2. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.894
    5.201
    113
    Home
    Hier is het afgeschaft net als alle andere leuke dingen voor de kinderen

En dat begrijp ik niet
    Wees creatief in oplossingen ipv alles af zeggen

3. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.248
    4.480
    113
    Appelstroop werd geleverd tot groep 6, die hadden de "jam" er niet bij. Groep 7 en 8 kregen geen appelstroop maar kregen de " jam".

Mijn dochter heeft de " jam" geproeft en die was erg bitter en er zaten schillen in. Geen " jam" dus maar marmelade.

De pakketten werden dit jaar geleverd door de aldi, die verkopen zelf ook lactose vrije melk, meen dat die rond de euro kosten. Ik zie het probleem niet als school aan kan geven dat ze een glutenvrij brood nodig hebben dan kan er toch ook de optie gegeven worden om een pak lactose vrije melk te kunnen bestellen.

Alleen in oude kaas zit weinig tot geen lactose, dit was 30+ kaas maar zeker geen oude en dus voor mijn dochter niet verstandig om te eten

In de bolletjes zat wel degelijk lactose , dochter had de zak meegenomen en daar staat het ingredienten weipoeder op ( en dat is dan weer gemaakt van melk)

En dan kun jij vinden dat ik overdrijf maar ik vind het uitermate knap dat jij, vanachter je computer, kunt beoordelen wat mijn dochter wel had kunnen eten ,( waarvan ik al eerder heb gemeld dat er lactose inzit en ze daarvan letterlijk ziek wordt.

4. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.248
    4.480
    113
    Klopt maar dan moeten ze niet op hun site zetten dat het belangrijk is dat alle kinderen met een voedselallergie kunnen mee eten , om vervolgens alleen een glutenvrij brood aan te bieden en alle andere allergieën niet te voorzien van aan andere ( te bestellen) keuze

5. Hoihoii

Hoihoii Actief lid

16 dec 2018
    227
    149
    43
    Vrouw
    Maar kinderen met glutenallergie kunnen al het brood/crackers niet eten, jouw dochter had nog keus uit volkoren brood en crackers?
    En zo erg is het toch niet om 1x geen lactosevrije melk te kunnen drinken? Ze had nog keus uit water of fruitthee (mijn dochter is ook lactose intolerant).
    En voor beleg nog keus uit sinaasappeljam/appelstroop en ei.
    En extra nog keus komkommer en appel.

Ik vind je erg negatief klinken.
    Ik denk dat het schoolontbijt juist bedoeld is om wat ongewonere maar gezonde producten te promoten, zodat ze dat kunnen proeven (zoals de sinaasappeljam, mangothee en eerdere bietenspread). En soms is het ook zien eten doet eten, zoals ook het schoolfruit helpt voor kinderen die van tevoren zeggen allerlei soorten fruit niet te lusten.

MissXray vindt dit leuk.
  6. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.190
    10.790
    113
    Weet je @pluk, hier ga je nog wel veel vaker tegenaan lopen. En dat zeg ik als iemand die ook altijd "bijzonder" was met eten. De keus is dan vaak beperkt, en soms is er zelfs geen volwaardige maaltijd voor je of een wat mager of eigenlijk net niet passend alternatief, dus ik zou bijna zeggen leer er maar aan te wennen.
    In mijn ogen was de doos voor iedereen wel wat karig zoals die weergegeven staat, maar was er niet onredelijk weinig zonder lactose.
    En wat jij hier zegt over iniminie beetjes melk in brood of over harde kaas, komt niet overeen met wat de maag lever darm stichting, partner van het schoolontbijt, zegt over lactose intolerantie. Volgens hun stellingen kan een beetje melk of aangezuurde melk vaak best wel. Dus dan is jouw dochter een uitzondering op de bijzondere groep, en kan je niet verwachten dat de doos daar op is aangepast.

7. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.248
    4.480
    113
    Matzers ( persoonlijk vind ik dat dan geen cracker) was het enige dat lactose vrij was.

de fruitthee die geleverd lust ze niet ( ze is niet dol op zoet fruit maar mango en ananas lust ze dus echt niet) daar had ze gewoon pech mee. Water had gekunt maar vind ik hu niet echt bij het ontbijt passen.

Nog 1 keer dan tot groep 6 wat er appelstroop ( en die hadden geen marmelade) . Groep 7 en 8 hadden marmelade ( en dus geen appelstroop)
    Mijn dochter heeft de "jam" geprobeerd hij was bitter en er zaten stukken schil in.

Ei heeft ze niet genomen omdat het vaak een geknoei is om het eigeel ( wat ze niet eet) eruit te pulken.
    Blijf er komkommer en appel over.

Ik weet niet hoe anderen ontbijten maar ik heb nog nooit een matzer met alleen komkommer of appel gegeten.

Ja dat vond de juf van 3 jaar geleden ook. Ondanks dat mijn dochter meerdere malen had aangegeven ananas niet te lusten moest ze het toch eten van juf. Resultaat een hevig kokhalzen kind dat het uiteindelijk ( na 3 stukken) niet meer binnen kon houden en de hele klas onder gespuugd heeft. Toen kreeg ik een telefoontje dat ik haar op moest halen want ze was ziek.

8. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.190
    10.790
    113
    Ok ik had het verkeerden onthouden, in de bolletjes zat melk maar in de boterhammen niet. "Kan sporen van melk bevatten" gaat dus niet over lactose intolerantie.

9. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.248
    4.480
    113
    Weet je misschien zit ik er ook wel te veel boven op.

Vanaf haar geboorte heeft ze regelmatig buikpijn, zo erg dat ik 3/4 keer per jaar bij de huisarts zat bij haar. Omdat ik zelf prikkelbaar darm syndroom heb, zou dat hij haar ook wel zo zijn. En dan gingen we weer naar huis met weer een lading medicijnen om haar obstipatie op te lossen. Die nam ze dan een tijdje de buikpijn ging weg dan na een paar weken raakte ze aan de diaree van de medicijnen en moesten we weer stoppen. Dan ging het een paar weken goed en begon het hele verhaal opnieuw.

Tot we een keer een vervangende arts hadden, die stuurde haar door om blinde darm ontsteking uit te sluiten. Bij de echo bleek ze vol met lucht te zitten ( wat dus de pijn veroorzaakte) maar geen blinde darm ontsteking. Dus weer terug naar de huisarts, die liet bloed afnemen om gluten intolerantie uit te sluiten ( dat was het niet) maar dus wel lactose intolerant.

Over gegaan op volledig lactose vrij dieet en na 2 weken een totaal verbaasd en ongerust meisje want ze voelde haar buik niet meer en was bang dat dat niet goed was. Moesten we haar uitleggen dat dit dus normaal was.

Dat is nu ruim een jaar geleden en zij en wij hebben nog niet de behoefte om uit te proberen hoeveel lactose ze wel aan kan.

10. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Ik zou daar niet teveel een probleem van maken. Het is nu toch naar tevredenheid opgelost? Helemaal prima. Sorry dat ik het zeg maar ik lees veel gezeur in dit topic (niet vervelend naar je bedoeld!). Mijn kinderen mogen helemaal niet ontbijten, wees blij dat het doorgaat en maak daar een leuk moment van!

olleke, MissXray, Neuzeke en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    #31 1981Mama, 7 nov 2020
    Laatst bewerkt: 7 nov 2020
    Volkorenbrood is een beschermd recept en mag dus GEEN MELK bevatten. Let op dit geldt niet voor "volkorenbolletjes".

Verder lijkt me dat zoiets in samenspraak gaat met school zodat jouw kind ook mee mag doen.

Ik heb hier niets gehoord over nationaal schoolontbijt maar hier al een paar keer in samenspraak met school extra dingen aangeleverd zodat mijn kind ook mee kon doen.
    En in het verleden op de crèche al heel vaak last minute goede pannenkoeken moeten bakken, poffertjes of "krentenbollen zonder melk" (tip croissantjesdeeg met gewelde rozijnen is veel lekkerder).

2x koemelkallergie (waarvan 1 ook L.I.) hier

12. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik heb het niet allemaal gelezen maar kwam jouw opmerking wel tegen ;)

Kinderen met allergieen worden best vaak benadeeld dus ik vind het niet vreemd dat ze even haar hart lucht en vraagt hoe het zou moeten gaan

pluk en tuc vinden dit leuk.
  13. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.698
    4.306
    113
    noord holland
    Even alleen op de lactose intollerantie ingaande. Heb je voor je dochter weleens lactase tabletjes geprobeerd? Deze vervangen dan het enzym wat je bij een intolerantie helemaal niet/ niet goed aanmaakt (dat verschilt per persoon en maakt dus dat de ene ook wel iets verdraagt en een ander flink ziek wordt van kleine sporen). Hierdoor zou ze soms mee kunnen eten met iets wat normaal gesproken niet kan (of waarover ze zou twijfelen) omdat je het enzym erbij geeft.
    De ene persoon kan zelfs een chocoladebol eten met twee tabletjes, maar voor een ander is dat nog teveel lactose. Dat zou natuurlijk ook niet de insteek hoeven zijn hoor, een chocoladebol ;), wat dat betreft zijn er genoeg alternatieven. Maar soms is het gewoon fijn dat ze 'mee kan eten' in een situatie waar mogelijk kleine beetjes lactose inzitten en dan is het echt super fijn dat ze bestaan. Zeker als ze wat ouder wordt en er eens flink van baalt niet mee te kunnen doen.
    Ik ken meerdere mensen die de pilletjes gewoon standaard in huis/in de tas hebben voor als het eens zo uitkomt. Dus mocht je het nog niet kennen, misschien een tip? :)

14. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.102
    3.488
    113
    M’n zoon vertelde dat hij broodjes met chocopasta gehad heeft met het schoolontbijt. Tot dusver het gezonde. Niet dat ik het erg vind hoor, maar vond het wel opmerkelijk.

15. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    Waarschijnlijk heeft de ouderraad gezorgd voor extra producten, want die dozen zijn echt karig.

Hier gelukkig dit jaar niet vanwege Corona, maar gaf hier ook altijd gezeur. Maar wij zijn er vanaf, dochter zit op de middelbare en zoon heeft nergens last van.
    Dochter ( en ik) kan niet tegen de lucht van gekookte eieren, worden we hartstikke ziek van.
    En elke keer zitten er eieren in die pakketten, dus elke keer een beroerd en kotsend kind.

Fristi2012 vindt dit leuk.
  16. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.190
    10.790
    113
    Overigens verdient sinaasappeljam ook in mijn ogen zijn bestaansrecht in chocoladetaart en dergelijke, en niet zozeer op je boterham. Ze zullen wel een paar duizend potten over hebben gehad.

Fristi2012 vindt dit leuk.
  17. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Waar je je allemaal al druk om kunt maken.....
    Geef gewoon mee wat ze wel lust en mag en wat jij wel geschikt vindt en het probleem is helemaal opgelost.

18. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.367
    17.289
    113
    Uit ondervinding kan ik zeggeb dat dat ook erg vervelend voelt. En nee, koekje of glas melk is niet vergelijkbaar qua klachten maar buikkramp en rotte eieren scheten wil je ook niet in de klas (bij glas melk diarree, hele heftige buikpijn, zweten en bijna flauw vallen).

En komkommer en appel vind ik geen broodbeleg maar bijgerechten

Deel Deze Pagina