nationale leidsterdag: zelf iets maken, maar wat?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Mikki77, 23 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marnick

Marnick Fanatiek lid

16 mrt 2008
    1.167
    0
    0
    Hahaha, misschien is het niet de bedoeling van het topic, maar ik zit hier dus wel te lachen om de vrij zinloze discussie die ontstaan is :).

Ehm, ik zeg als ik wegga wel "werk ze" tegen de leidsters en ik heb erg veel bewondering voor hun werk. Ik moet er niet aan denken om de hele dag al dat grut om me heen te hebben. Maar ja, zij moeten er niet aan denken om pubers (sorry, jong-volwassenen :)) van ca. 15 t/m 19 iets te moeten leren, dus wat dat betreft staan we weer kiet :p.

Al die nationale dagen vind ik af en toe best overdreven. En op de "dag van de leraar" krijg ik volgens mij toch echt alleen iets van m'n baas en NIETS van m'n leerlingen. In dat kader zou ik dus zeggen dat de bazen van de leidsters hen maar in het zonnetje moeten zetten.

Maar........ onze dochter heeft het enorm naar haar zin op het kdv en in de vakantie kon ik merken dat ze het echt niet leuk vond dat haar vaste leidsters er niet waren en dat ze enorm blij was toen ze weer terug waren van vakantie (ze begon net een beetje eenkennig te worden, niet handig :(). En ik vind het wel leuk om de leidsters ook eens op een andere manier te laten weten dat we hen waarderen.

Ik vind persoonlijk zo'n mandje wel leuk.

En ehm, als je man buschauffeur is, of jijzelf, of je zit zelf achter de kassa, of je man, dan roep je toch zelf een landelijke dag uit om dat beroep in het zonnetje te zetten? Kan best hoor ;).

En dames, als je kind straks 15 is, wel iets meegeven voor alle leraren op de "dag van de leraar"! :p.

Nee, zonder gekheid. Natuurlijk word ik betaald voor m'n werk en natuurlijk hoef ik niet van al m'n leerlingen iets te krijgen op de dag van de leraar en eigenlijk vind ik het een beetje onzin. Maar....... hoeveel geld ik ook verdien, het allermooiste wat ik ooit gekregen heb voor m'n werk was bij een diploma-uitreiking een bos bloemen met een kaartje waarop stond "zonder u had ik het waarschijnlijk niet gered".

En dus ga ik wel iets bedenken voor donderdag. Ook al ben ik het met Merijn eens dat er geen dag voor zou hoeven zijn, omdat je het misschien spontaan zou moeten doen. Maar soms heb je een reden of aanleiding nodig.
    Het spontane heb ik trouwens afgelopen week al gedaan door tegen de favoleidster van m'n dochter te zeggen dat wij echt heeeeeeeeel erg blij zijn dat ze na vier weken vakantie (echt veeeeeeeel te lang) weer terug was.

2. wonderteam

wonderteam Niet meer actief

Bij ons heeft de oudercomissie gevraagd om 2 euro per kind te geven. Ze gaan hier dan o.a een cadeautje voor de leidsters kopen. Verder moest iedereen een eigen vlaggetje versieren en die wordt dan aan 1 grote vlaggenlijn opgehangen.

Ik doe het met alle plezier :D Of het nu hun werk is of niet.

3. ilona85

ilona85 Fanatiek lid

24 okt 2007
    1.466
    0
    36
    het leukste werk wat er is!
    @Merijn ik heb helemaal geen zin om verder met jou in discussie te gaan en wat ik wel of niet aan stip bepaal ik volgens mij altijd zelf

Meiden die hier wel aan mee doen erg leuk dat jullie dit doen en het is altijd fijn om ouders te hebben die meedenken en ons waarderen. Je bouwt dan samen toch een band op (ook op andere manieren natuurlijk) en dat lijkt mij belangrijk voor je kind. En de zin of onzin van zo'n dag aghh ja volgens mij hoef je daar geen discussie over te voeren want ze bestaan nu eenmaal. Iedereen kijkt anders naar het kdv de een vind het een meerwaarde en toegevoegde waarde terwijl de ander het een moetje vind om dat zij moet werken verschil hou je altijd en nogmaals ik ga verder niet in discussie want heb mijn energie voor andere dingen nodig (zoals voor mijn werk ;) )

4. miekie82

miekie82 Fanatiek lid

8 jul 2006
    2.797
    28
    48
    noord holland
    Ik ben zelf leidster op een kdv...
    Zelf vind ik zo een dag niet echt nodig, maar...

Ik vind waardering wel belangrijk.
    Persoonlijk vind ik dat ouders veel te weinig waardering hebben voor mij en mijn collega's. En laten we voorop stellen dat dit echt niet alle ouders zijn, want er zijn genoeg ouders die ons wel waarderen.
    En waardering zie ik niet in de vorm van een kadotje/knutselwerje. Tuurlijk is. dat leuk en fijn, ik bedoel wie houd er niet van kadotjes! hahaha
    Maar het zit hem meer in woorden.

Sommige ouders zien ons letterlijk als een oppas. Hele dag spelen met de kids. Schelden als het niet naar de zin in. Onredelijk klagen. En vooral onredelijke eisen stellen.
    Ik weet dat elk werk dit soort dingen kent, maar ik vind echt(heb verschillende beroepen gehad) dat de kinderopvang zwaar onderschat word. Onderbetaald wil ik niet gelijk zeggen, maar goh iedereen wil toch meer verdienen hahahaha

Mijn zoontje zit dus zelf ook op het kdv, en elke dag als ik hem ophaal zeg ik netje bedankt, ik bedoel als secretaresse etc. krijg je toch ook bedankt te horen als je iets doet?????
    En als ik hem breng zeg ik fijne dag, werkse!
    Tijn moet ook altijd netje dank je wel en dag zeggen.

Deze kleine dingen, die ouders niet doen, die doet het hem dat deze dag verzonnen is, onzin of niet...

Wat ik dus zeg, van mij hoeft het ook niet, maar tis toch eigenlijk best wel jammer dat zo een dag nodig is om sommige ouders in te laten zien wat wij allemaal doen....
    Want die moederdag, vaderdag, verjaardagsknutsel etc....dat staat niet in onze functieomschrijvinghoor! (wel samen met de kids wat maken voor dit soort gelegenheden, maar sssssttt..niet verder vertellen, de werkjes van kindjes tot een jaar of 2...MAKEN WIJ, en wij hoeven helemaal geen knutsels voor de papa's en mama's te maken, we zijn er inmmers voor de kids...!!!!), maar toch doen we het, en weet je waarom, omdat wij willen dat papa's en mama's trots zijn op hun kindjes.

o enne...een bedankje is in mijn ogen dus genoeg op deze dag! En als je echt iets wilt geven...een kaartje!

kus miek..

enne dames: fijne dag morgen op het werk, WERKSE!!!

5. 078mama

078mama Niet meer actief

Oeps...ik zeg ook vaak veel plezier! Nooit over nagedacht dat dit misschien verkeerd overkomt. Ik heb zelf heel erg veel plezier in mijn werk dus ervaar dit zelf ook zo.

Ik wil ook een cadeau geven donderdag! Die meiden doen zo veel voor mijn dochter! Ik denk zelf aan een tube Lief! Badschuim ofzo. Lotte draagt bijna alleen maar Lief! dus dat is wel een leuke link. Wat vinden jullie hiervan?

Ik heb trouwens met Moederdag ook een hele grote moederdagtaart meegenomen met de boodschap dat ik vind dat ze ook een groot deel van de tijd voor mijn dochter zorgen dat dat ook een soort moederen is... Maar dat zullen sommige hier dan helemaal onzin vinden haha

6. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.813
    4.057
    113
    Ik maak misschien met demi zelf wel iets om te geven. Heb recent uitgedeeld voor demi's verjaardag en was toen al behoorlijk wat geld kwijt ook voor de leidsters.

7. ProudMum

ProudMum Niet meer actief

@Bea,
    Leuke ideetjes zeg!

8. Merijn

Merijn Niet meer actief

@ ilona85: ik weet dat je geen puf meer hebt voor een discussie ;) Maar ik wil toch even zeggen dat ik het KDV absoluut niet als een moetje zie. Ik ben blij met de leidsters van mijn zoontje en daar handel ik ook naar. Ik heb ze verteld dat ik zo blij ben met hun betrokkenheid, laat merken dat ik het fijn vind dat mijn zoontje zo enthousiast op ze reageert en reageer blij en verrast als ze mij een knutselwerkje meegeven voor bijv de verjaardag van mijn man. Iets wat ik overigens helemaal niet van ze verwacht. Toen ik achteraf vertelde dat we een weekendje weg waren geweest omdat mijn man en ik een jaar waren getrouwd, reageerde een leidster verbolgen vanwege het feit dat ik dat niet had verteld. En alsnog kreeg ik die middag een knutselwerkje mee. Hartstikke leuk en lief. Ook al maken ze die zelf (ja natuurlijk weet ik dat), het zijn toch de eerste werkjes waar je kind de hand in heeft gehad (letterlijk).

Ik ben het ermee eens dat de leidsters waardevol (kunnen - want er zullen vast een aantal minder fijne tussen zitten) zijn. Maar ik vind het onnodig om in een topic als deze elitair te doen over je eigen werk en te menen dat het zwaarder is dan een andere baan. En dat was waar ik me aan ergerde.

9. kippie75

kippie75 Bekend lid

8 apr 2008
    845
    0
    0
    Ik heb gisteren muffins gebakken met onze oudste dochter en deze samen met haar versierd. Ik heb onze dochter de versiering laten uitkiezen en een foto van haar en haar zusje uitgeprint met daarop de tekst "lieve .. en .." voor jullie omdat wij jullie zo lief vinden. Ik heb de oudste er nog wat op laten tekenen en het vanmorgen afgegeven omdat ik vandaag moet werken en vanavond niet echt geschikt meer is om cakejes te gaan bakken.

Het aardigheidje viel wel in de smaak.

10. mamamuts

mamamuts Niet meer actief

Ik heb net bij de Hema een aantal gezichtsmaskertjes gehaald. Leuk strikje erop geplakt en een kaartje erbij met de tekst, Tijd voor wat ontspanning, geniet ervan! x je Benthe

Gewoon simpel en niet teveel werk.

11. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Nou, ons 'werkje' is ook af.. Als thema was hier: Sport en gezondheid... tja, best moeilijk op de babygroep.
    Maar we hebben dus energiereepjes gehaald + opkikker bouillon en deze in knalroze pot (vanish) gestopt. Etiketje van nijntje die aan het ballen is + een bedankrijmpje er omheen. Op de deksel een foto van m'n dochter en vlak voor ze naar bed ging heeft ze nog 'gekleurd' , een soortgelijke nijntje afbeelding als op de pot staat.
    Ik vond het wel leuk om te maken in elk gevak :) , hoewel ik hier lees van gezichtsmasker en dan denk ik: ooh, dat is oooook wel heel leuk en toch ook wat kleins :) ! Maar ach, er komen nog wel andere gelegenheden.

12. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Is het thema overal sport en gezondheid? Ik heb namelijk toch maar gewoon twee Jamin-repen gegeven...hahaha...dat is niet echt toepasselijk dan :D
    Maar ja, mijn zoontje kan nog niks zelf maken, en ik zou eerst een voorleesboek doen, maar ik kon niks vinden voor een redelijke prijs. Dus dan maar dit.

13. marloes80

marloes80 VIP lid

6 aug 2006
    22.024
    901
    113
    wij hebben van bruistabletten bloemen gemaakt, satestokje eraan... blaadjes en samen in een potje.

14. binnabinna

binnabinna VIP lid

19 dec 2007
    10.027
    1
    0
    kinderopvang
    krommenie
    @merijn heb je wel eens wat gelzen op inet over de kinder opvang. het is het op 1 zwaarste beroep zwaarste is bouwvaker dan kinderopvang en dan de zorg.

en dat over veel plezier. ik heb harstike veel plezier in me werk. maar als ik het voor me zelf kort door de bocht zie. ik zou het niet vrijwilg 36 uur per week doen. of zo als nu 20 uur per week.

en wat door de meeste ouders met veel plezier wordt bedoelt is veel speel plezier. hmmm en alles er om heen dan. 14 peuters verschenen 8 baby's en de rest nee dat is geen spelen dat is gewoon het werk

@alle mama's die wat leuks hebben gedaan superrrr. en het gaat maar om wat heel kleins meer niet. dus een artiekel of een gedichtje of gewoon wat zelf gesproken iets. maar het feit dat je er aan denkt.

15. Merijn

Merijn Niet meer actief

Hahaha, volgens wie??

Ik heb trouwens nergens gezegd dat ik vind dat leidster zijn op een KDV een makkelijk beroep is of niet gewaardeerd zou mogen worden.

Overigens, wat is dat toch voor een gemiep over "veel plezier". Ik verbaas me er steeds vaker over dat mensen blijkbaar geen plezier meer hebben in hun werk. Ik studeer nog, maar mijn mans baan is zijn hobby. Hij doet het echt voor zijn plezier. En ik ga niet ergens werken waar ik mijn werk alleen maar als werk zie. Dus misschien moeten sommige mensen hun energie niet verspillen aan het zeuren over een simpele, goed bedoelde opmerking.

16. Huismus

Huismus Fanatiek lid

5 jan 2009
    1.710
    0
    0
    Ped. Med.
    Zuid-Holland
    Ik ben ook werkzaam in de kinderopvang, ik werk weliswaar met kinderen van 4-12 jaar, dus dat is wel weer anders.
    Ik heb nog nooit iets gekregen van ouders voor de "nationale leidsterdag", vind het persoonlijk ook een beetje onzin, we krijgen wel wat van de baas.. meestal een gebakje bij de koffie, maar verder ook niks en ik vind het prima.

Ik werk op een dependance, 3 groepen van de BSO draait op mij, ik regel alles en als er problemen zijn, weet iedereen me altijd te vinden.. maar "mijn ouders" waarderen dit echt enorm en dat laten ze ook duidelijk blijken. Ze zien mij trouwens niet als een oppasser, maar als een verlengstuk van hun gezin en nemen alle adviezen altijd heel serieus.
    Toen ik met verlof ging, ging ik met 3 tassen cadeautjes naar huis, totaal onverwacht.. het was zo hartverwarmend.
    Mijn moeder was mee en die heeft alleen maar positieve dingen over mij gehoord van ouders en dat ze zo blij zijn als ik terug ben van verlof. Daar doe ik het voor, als de kindjes en de ouders tevreden zijn, ben ik dat ook.

17. binnabinna

binnabinna VIP lid

19 dec 2007
    10.027
    1
    0
    kinderopvang
    krommenie
    @merijn omdat ze vaak zeggen veel plezier. in de vorm van veel speel plezier. ook als je smidag's buiten bent och wat heerlijk och he zo in de zon zitten te genieten.

en ik vindt mijn werk zekker leuk. maar het is best leuk dat als ik tegen de ouder zeg werk ze en dat ze dat dan ook terug zeggen ik plaats van veel speel plezier en het buiten zitten is zekker en voor deel van me werk. maar ook wel eens een nadeel hoor. zoals als je hoofdpijn hebt of een zonnen alergie of wat dan ook en wat dacht je van de winter. en dat is wel eens jamer dat de ouders dat niet zien

18. bos

bos VIP lid

23 aug 2008
    8.268
    0
    0
    zuid holland
    de dag is al geweest maar zie dat sommige knutselwerkjes niet leuk vinden om te geven en denken dat iedereen ze weggooit en er zelfs mensen zijn die vinden dat ze 'voor de service' betalen. wil toch ff laten weten dat de knutselwerkjes en de fotootjes hier gewoon aan het prikbord hangen hoor...(werk zelf in de kinderopvang) dat is toch juist het leukst als de kids zelf iets maken...waardering is niet te koop maar juist de gedichtjes die eraan zitten en juist de regels als 'ik vind je lief' etc zijn juist te gek om te horen/lezen.

lees dat je een boek hebt gekocht...erg leuk en nuttig cadeau...

groetjes

Deel Deze Pagina