Nationale week zonder vlees

Discussie in 'De lounge' gestart door LisbethSalander, 5 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LisbethSalander

LisbethSalander Fanatiek lid

1 dec 2015
    2.830
    5.566
    113
    Wie doet er mee met de week zonder vlees? Vanaf vandaag is deze week gestart. Met name bedoeld om aandacht te vragen voor het milieu wat flink te lijden heeft onder de vleesconsumptie.

Wanneer je als volwassene één week geen vlees eet, bespaar je: 7 maanden douchewater, 114 kilometer auto rijden, 1 blije kip en 7 maanden werk voor een boom.

Zelf ben ik al ruim 22 jaar vegetarier dus ik doe mee ;):D

Maar ben juist benieuwd of er vleeseters mee doen! Zin om tips, recepten en aanmoedigingen uit te wisselen?

Blijdorp en Eriva vinden dit leuk.
  2. Manque

Manque Niet meer actief

Oh ik heb gisteren pizza fungi gegeten dus ik was al goed bezig! ;)

Maar goed ik doe mee, leuk! Worden we weer wat creatiever van. Ben benieuwd naar alle vega gerechten die in het topic komen.

3. Manna

Manna Fanatiek lid

2 jul 2015
    2.902
    1.196
    113
    Vrouw
    Gelderland
    Haha ik doe ook altijd al mee. Hoeveel heb jij bespaart in 22 jaar?:p Maar vind het een topidee!

4. LisbethSalander

LisbethSalander Fanatiek lid

1 dec 2015
    2.830
    5.566
    113
    667 jaar douchewater, 130.416 kilometer, 1144 blije kippen, 667 jaar werk voor een boom:roflmao:

En leuk dat er al mensen mee doen!!:thumup:

Chai, 2littlemonkeys, Blijdorp en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. Triangel

Triangel Niet meer actief

Ik eet al weinig vlees, niet volledig vegetarisch, ik eet het wel als ik eens uit eten ga of bij familie eet of zo. Maar zelf koop ik het niet. Ik verwacht deze week gewoon mee te doen, ik eet alle dagen thuis. ;)

6. Vitamientjuh

Vitamientjuh Fanatiek lid

3 dec 2011
    3.069
    1.124
    113
    Vrouw
    Ik eet sowieso zelden vlees. Maar nu ik dit weet doe ik deze week ook mee...even mijn man ook 'verplichten' haha. Aangezien ik bijna elke dag kook gaat dat wel lukken.

7. Linda86

Linda86 VIP lid

Wij doen ook mee!
    Mijn zoon is de laatste tijd heel erg bezig met dierenleed en vlees eten enzo, dat wij sowieso al besloten hebben om minstens 1 x per week vegetarisch te eten (je moet ergens beginnen he ;)). Mijn man is er vooralsnog niet zo blij mee (hij is een echte carnivoor), maar hij doet wel netjes mee. Ik gok alleen dat de hele week geen vlees wat te veel voor hem gaat zijn, dus ik denk dat hij nog wel een keer voor zichzelf kookt deze week. Wij eten sowieso op maandag t/m donderdag eerder ivm voetbal.

Vandaag staat er pappardelle met paddenstoelenragout op het menu en morgen plaattaart. De rest van de week weet ik nog niet, sowieso een keer een goed gevulde soep en versgebakken broodjes.

8. Lana1986

Lana1986 Fanatiek lid

2 okt 2014
    1.194
    400
    83
    Vrouw
    Mijn vriend en ik doen ook mee :D. Normaal eten we wel vlees, maar we kiezen er wel altijd bewust voor om niet veel vlees te eten en minimaal één dag vegatarisch te eten :).

Heeft er iemand een lekker recept voor vanavond? :D

9. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.265
    25.723
    113
    Oh shit, ik wilde ook mee doen, maar helemaal niet in de gaten dat het nu al 5 maart was en heb mijn weekmenu al binnen. Ik probeer nu wel steeds vaker vegetarisch te eten, best lastig als echte carnivoren. Ik heb deze week wel 1x vis en twee vegetarische gerechten staan (voor ons dus heel veel). Even kijken of ik nog iets aan kan passen.
    Ik ben benieuwd naar receptideeën van anderen.
    Wij eten iig deze week dit: https://www.eetspiratie.nl/sambal-goreng-telor-eieren-pittige-saus/ met sajoerboontjes en bami ketjap (of gewoon rijst)

10. Aries

Aries Niet meer actief

Ik doe niet mee, ook omdat ik er nu pas achter kom dat het bestaat en ik alle boodschappen al in huis heb. ;) Maar ook omdat we altijd al drie dagen per week bewust geen vlees eten.

11. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Ik ben flexitarier en koop alleen vlees uit duurzame en lokale slacht.

Maar ben niet helemaal voor zo'n gehypte week want voedsel weggooien vind ik zonde. Vleesproductie kun je niet een week uitzetten. Onze overheid moet kiloknallers ed verbieden en ik vind persoonlijk dat de vleesprijs fors omhoog moet.

Ysabella, Chai, fafa en 8 anderen vinden dit leuk.
  12. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Wij doen niet mee maar iedereen die het doet veel succes!

Wij zijn gewoon simpelweg te dol op vlees. Hebben de hoeveelheden vlees paar jaar terug al wel drastische naar beneden gesteld om gevoelsmatig beter bezig te wezen.

2littlemonkeys, rums en mutskuh vinden dit leuk.
  13. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ik eet ongeveer 1 keer per week vlees. Dus ik vind dat ik goed bezig ben. Ik doe dat namelijk echt voor het milieu. Want ik vind vlees wel erg lekker. Dus die ene keer ga ik deze week niet extra overslaan. Maar ik vind het wel een goed initiatief. Om meer bewust wording te creëren.

14. BeckyB

BeckyB Actief lid

8 dec 2016
    204
    39
    28
  15. Blijdorp

Blijdorp Niet meer actief

Voor de zwangerschap ongeveer 4 jaar vegetariër geweest, tijdens wel vlees gegeten (ijzerniveau was lastig hoog genoeg te houden) sindsdien flexitariër waarbij we 1 a 2x pw vlees eten. Man is een echte vleeseter, maar voor mijn zwangerschap at hij al alleen vlees bij uit eten gaan en thuis niet dus het is prima af te leren :)

Deze week gewoon geen vlees! Als je de boodschappen al in huis hebt: niemand verbiedt je om het volgende week te doen hoor ;)

Brinsa, Triangel en Adje vinden dit leuk.
  16. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Sorry, wij doen niet mee. Eten gewoon groente èn vlees of vis.
    Maar voor een ieder die mee doet: succes en hoop dat er lekkere recepten voorbij komen. Daarvoor lees ik in elk geval wel mee. :)

Wat ik me overigens wel afvraag (sorry). Sommigen zijn vegetarier vanwege dierenleed.
    Maar dan hebben jullie ook geen leren bankstellen, leren riemen, handtasjes, schoenen enzo? Want daar zijn ook dieren voor dood gegaan of vinden jullie dat plots totaal wat anders?

En verder...Als steeds minder mensen vlees en vis eten...., komen er dus steeds meer dieren. Wat zal er dan gebeuren met een overschot? Wordt dat dan voor niks afgeschoten? Of zal daar niks mee gebeuren?
    Daar komt nog bij dat zowel wij als veel meer dieren dan ook afhankelijk zijn van groenvoer/groente wat verbouwd zal moeten worden.....Daar zal dan veel meer van nodig zijn. Gaat dat dan nergens ten koste van? Heeft dat geen gevolgen?

Zomaar dingen die ik me afvraag in dezen.

Springboon, DastyQueen, Koekie1 en 3 anderen vinden dit leuk.
  17. Blijdorp

Uhm even je laatste vraag beantwoorden: bijna alle dieren die je eet worden gevoerd met groenten die je zelf kan eten dus dat probleem is er niet. Er worden juist enorme bossen gekapt om soja te planten voor de dieren terwijl er genoeg ruimte is om groente te kweken voor de mens zonder die bossen te kappen.

Daarnaast: ik doe het voor het milieu en voor de dieren. Dus nee sinds ik geen vlees at heb ik ook niks van leer gekocht. Daarentegen niet iedere vegetariër is veganist dus dit is een andere discussie.

Edit: de rest is vraag en aanbod. Minder vraag naar vlees leidt tot minder gefokte dieren.

Brinsa, Triangel en BeckyB vinden dit leuk.
  18. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.174
    4.485
    113
    Ik gooi straks 4 braadworsten in de pan...:oops: de boodschapjes zijn al gedaan.
    wij eten 2-3 dagen in de week geen vlees, de rest wel. We eten weinig vleeswaren.
    Wij proberen ook wel weinig vlees te nemen als we vlees eten.
    Er zijn tegenwoordig zoveel recepten te vinden die vega zijn waarbij je echt geen vlees mist.
    Deze week is wel goed voor de bewustwording. Volgens mij weten maar weinig mensen hoe milieu belastend de productie van vlees is!

19. Blijdorp

Tip voor de Netflixers onder ons: Before the flood

20. CindyJessie

CindyJessie Bekend lid

21 mei 2012
    802
    15
    18
    Ik vind het een goed initiatief. Ik wil graag minder vlees eten, maar vind veel vleesvervangers veel toevoegingen hebben.
    Daarbij vraag ik me af..is het maken van die vleesvervangers ook niet erg milieubelastend?
    Vlees vervangen door peulvruchten bijvoorbeeld, of een ei is een idee. Alleen ik mis echt de inspiratie voor lekkere recepten.
    Dus voor lekkere recepten hou ik me aanbevolen.

Deel Deze Pagina